جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرح توجیهی پرورش مرغ محلی + [ سال 1402 ]

طرح توجیهی پرورش مرغ محلی

طرح توجیهی پرورش مرغ محلی طرحی است که برای شما میزان هزینه و برآورد سود را در این کسب و کار مشخص می سازد. علاوه بر میزان هزینه و برآورد سود طرح توجیهی پرورش مرغ محلی به شما دیدگاهی خواهد داد که شما بدانید برای این کار از کجا شروع کنید و در نهایت چگونه به سودآوری برسید. از اینکه پرورش مرغ محلی جزو کارهای کم هزینه و پرسود است هیچ شکی درآن نیست. روز به روز به کسانی که از تخم مرغ و گوشت مرغ استفاده می کنند افزوده می شود. از این رو شما میتوانید بدون استرس و نگرانی برای فروش محصولات خود اقدام و به شروع این کسب و کار بپردازید.

زمانی شما میتوانید پرورش مرغ محلی را با سودمندی و درآمد بالا تجربه کنید که بتوانید اطلاعات لازم را در این زمینه به بهترین شکل به دست آورید و با دانش فراوان اقدام به شروع این کسب و کار کنید. از این رو در این مطلب از سایت طیوران سازه برای شما طرح توجیهی پرورش مرغ محلی را در نظر گرفته ایم تا بتوانید با استفاده از این مطلب اطلاعات اولیه ضروری را به دست آورید و سپس با اطلاعات کامل اقدام به شروع کسب و کار کنید. توصیه می‌کنیم قبل از شروع هر کاری ابتدا این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. مطالعه این مطلب به ۷ دقیقه زمان نیاز دارد.

سرمایه اولیه برای پرورش مرغ محلی چقدر است؟

مرغ محلی در برابر بیماری‌ها و شرایط بد جوی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. همچنین این پرنده بعد از رسیدن به سن بلوغ بلافاصله تخم گذاری خود را آغاز کرده و شما می توانید به صورت روزانه از آن کسب درآمد داشته باشید. برای این که بتوانید ۱۰۰ قطعه مرغ محلی تخمگذار و پرورش دهید به ۳۰ میلیون تومان سرمایه اولیه جهت خرید تجهیزات مورد نظر و گله نیاز دارید.

در صورتی که مکان مورد نظر شما اجاره ای باشد باید اجاره بهای سالن را نیز به این عدد اضافه نمایید. با توجه به سرمایه اولیه که شما در این کسب و کار هزینه می کنید می توانید در ماه حدود ۷ تا ۹ میلیون تومان سودآوری را تجربه نمایید. توجه داشته باشید که تمامی اعداد و ارقام گفته شده تقریبی بوده و این اعداد می تواند با توجه به تورم و شرایط مختلف دیگر تغییر پیدا کند.

طرح توجیهی پرورش مرغ محلی
طرح توجیهی پرورش مرغ محلی

حتما بخوانید: پرورش مرغ

هزینه پرورش مرغ محلی چقدر است؟

از آنجایی که قیمت‌ها به طور دائم تغییر پیدا می کند برای هزینه کلی و یا ریز قیمت ها نمی توان به اعداد و ارقام ثابت اکتفا کرد. به طور کلی شما برای پرورش مرغ محلی باید هزینه های ثابت مانند ساخت سالن، خرید زمین، خرید تجهیزات مورد نیاز، خرید گله و بسیاری از موارد دیگر را در نظر بگیرید. در کنار هزینه های ثابت شما هزینه های متغیر بسیار زیادی دارید که باید به صورت دوره آن را تامین نمایید. از جمله این هزینه ها می توان به پرداخت  ماهیانه آب، برق، گاز، تلفن، حمل و نقل، جیره غذایی، آب، ویتامین ها، آنتی بیوتیک و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. به طور کلی برای اینکه شما بتوانید کسب و  کار را آغاز و سپس به درآمدزایی برسید باید ۳۰ میلیون تومان سرمایه صرف نمایید.

توجه داشته باشید با توجه به میزان گله، وسعت سالن، نیروی کار، میزان هزینه دان و آب، هزینه پرورش مرغ محلی می تواند تغییر پیدا کند. برای در نظر گرفتن و هزینه ها به بیماری ها و تلفات نیز توجه داشته باشید. در برخی از مواقع برخی از بیماریها برای درمان میتواند هزینه سنگینی را برای شما در بر داشته باشد.

آیا پرورش مرغ محلی سودآور است؟

یکی از مهمترین نکاتی که در طرح توجیهی پرورش مرغ محلی به آن می پردازیم سودآور بودن پرورش این پرنده است. شاید در ابتدای شروع کار این سوال در ذهن شما نقش ببندد که آیا پرورش مرغ محلی سودآور خواهد بود؟ در جواب به این سوال باید بگوییم از آنجایی که تخم مرغ در وعده های غذایی مختلف خانوار نقش ویژه را ایفا می کند سودآور بودن این کسب و کار دور از دسترس نیست. علاوه بر ورزشکاران و افراد عادی می توانید فروش تخم مرغ محلی خود را در بازارهای مختلف مانند قنادی ها و شیرینی پزی ها به فروش برسانید.

توجه داشته باشید که عوامل بسیار زیادی می‌تواند سود این کسب و کار را تحت تاثیر خود قرار دهد، از جمله این عوامل می توان به نوع پرورش و نحوه فروش اشاره کرد. به طور کلی در سودمند بودن پرورش مرغ محلی هیچ شکی نیست و شما می توانید با خیالی راحت اقدام به شروع کسب و کار کنید.

آیا پرورش مرغ محلی توجیه اقتصادی دارد؟

برای اینکه بدانید پرورش مرغ محلی توجیه اقتصادی دارد یا خیر کافی است مطلب بالا را دوباره مطالعه کنید تا متوجه شوید پرورش مرغ محلی همیشه توجیه اقتصادی داشته و برای افراد در بازه های زمانی مختلف سال سودآوری کلانی را به همراه خواهد داشت. از آنجایی که این تخم مرغ مرده مصرف اکثر افراد جامعه قرار می گیرد شروع و گسترش این کسب و کار می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد و سودآوری فراوانی را نصیب افراد نماید.

طرح توجیهی پرورش مرغ محلی
طرح توجیهی پرورش مرغ محلی

حتما بخوانید: قیمت، خرید و فروش تخم مرغ محلی

مزایای پرورش مرغ محلی، طرح توجیهی پرورش مرغ محلی

یکی از مهمترین نکاتی که در پرورش مرغ محلی باید آن را در نظر بگیرید مزایای آن نسبت به پرورش سایر پرنده ها است. در قسمت های قبل به این مورد اشاره کردیم که مرغ محلی در برابر بیماری‌ها و شرایط بد جوی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. این مقاومت بالا می تواند خیال شما را بابت تلفات و راندمان کاری بالا راحت نماید. به جز موارد گفته شده می توان به موارد دیگری نیز اشاره کرد که در ادامه مطلب آنها را به صورت تیتر وار به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. سرمایه اندک برای شروع کسب و کار
  2. سودآوری بسیار بالا
  3. ایجاد اشتغال
  4. عرضه محصولات مختلف به بازار
  5. کسب درآمد از طرق مختلف
  6. تامین مواد غذایی مورد نیاز جامعه

چه تجهیزاتی برای شروع پرورش مرغ محلی نیاز است؟

برای این که بتوانید پرورش مرغ محلی را به بهترین شکل انجام دهید و راندمان کاری بالایی را تجربه نمایید باید تجهیزاتی که در این زمینه در نظر میگیرید با استانداردهای روز دنیا مطابقت داشته باشد. از جمله تجهیزاتی که شما برای شروع این کار باید در اختیار داشته باشید می توان به دانخوری و آبخوری، سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهویه هوا، قفس مرغ جهت نگهداری، تجهیزات واکسیناسیون، دستگاه های جوجه کشی، سیستم کنترل نور، سیستم کنترل دما و رطوبت اشاره کرد.

پرورش مرغ محلی در قفس یا بستر؟ | طرح توجیهی پرورش مرغ محلی

یکی از مهمترین نکاتی که در طرح توجیهی پرورش مرغ محلی و آن خواهیم پرداخت این است که شما باید روشی را در پرورش مرغ محلی انتخاب کنید که بالاترین راندمان کاری را برای شما در بر داشته باشد. پیشنهاد ما به شما پرورش مرغ محلی در قفس است. قفس مرغ شرایطی را برای شما به وجود می‌آورد تا شما بتوانید بالاترین راندمان کاری را تجربه کنید. قفس های مرغ به نوعی طراحی شده اند که بعد از تولید تخم مرغ توسط مرغ تخم مرغ های مورد نظر به مخزن راه پیدا خواهند کرد. با توجه به این تکنیک تخم مرغ ها آلودگی کمتری را خواهند داشت. همچنین مرغ ها در زمان مبتلا شدن به کانیبالیسم شکستگی کمتری را بر روی پوسته تخم مرغ ایجاد خواهند کرد.

قفس مرغ 2 طبقه
قفس مرغ 2 طبقه

مزایای استفاده از قفس

  • طراحی قفس مرغ به گونه ای است که شما می توانید سینی فضولات را در اختیار مرغ های محلی قرار دهید. هر طبقه از قفس های مرغ مجهز به سینی فضولات است. شما باید از پر شدن سینی فضولات می توانید آن را از فضای زندگی مرغ را جدا کنید. به این صورت زندگی بهداشتی تری را برای مرغ ها جهت تولید تخم مرغ ایجاد خواهید کرد.
  • به جز موارد گفته شده پرورش مرغ محلی در قفس مزایای بسیار زیاد دیگری را نیز برای شما به همراه خواهد داشت، از جمله این موارد می‌توان به جلوگیری از شیوع بیماری ها اشاره کرد. شما با استفاده از نفس مرغ به راحتی هرچه تمام تر می توانید پرنده بیمار را از سایر پرنده ها جدا کنید اقدامات لازم جهت رفع بیماری را انجام دهید.
  • جلوگیری از دور ریز دان و آب از دیگر مزایایی است که شما با استفاده از قفس آن را به کسب و کار خود ادامه خواهد داد. با استفاده از این تکنیک هزینه‌های ناشی از خرید دان را به حداقل ترین میزان خواهید رساند. استفاده از قفس مرغ مزایای بسیار دیگری را با خود به همراه خواهد داشت که در در آینده بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد.

روش‌های پرورش مرغ بومی

در طرح توجیهی پرورش مرغ بومی یکی از نکاتی که شما آن را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهید داد و به آن اشاره خواهید کرد روش‌های پرورش است. به طور کلی شما می‌توانید به سه روش پرورش مرغ بومی را انجام دهید. هر یک از روش‌هایی که شما انتخاب می‌کنید با توجه به هزینه، متراژ مزرعه، تعداد مرغ‌ها، بازه زمانی که دوست دارید به سود برسید، چالش‌های مختلفی را پیش روی شما خواهد گذاشت.

  برای اینکه بتوانید این نژاد از مرغ را پرورش دهید می‌توانید از سه طریق اقدام‌های لازم را در این زمینه انجام دهید. اولین روش خرید تخم نطفه‌دار و دستگاه جوجه کشی است. روش دوم خرید جوجه یک یا چند روزه خواهد بود و روش سوم شما می‌توانید از مرغ‌های بومی بالغ جهت به دست آوردن محصولات مختلف استفاده نمایید. برای اینکه با این روش‌ها آشنا شوید تا بتوانید در طرح توجیهی پرورش مرغ بومی و یا محلی مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید در ادامه مطلب هر یک از موارد فوق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استفاده از تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی

یکی از روش هایی که می‌توانید با استفاده از آن پرورش مرغ بومی را انجام دهید استفاده از تخم نطفه‌دار و دستگاه جوجه کشی است.  همانطور که از نام این روش پیداست ابتدا شما باید تخم‌های نطفه‌دار مرغ‌های بومی را از مراکز معتبر تهیه کنید و سپس با قرار دادن آنها در دستگاه جوجه کشی، این فرصت را به آنها بدهید تا به جوجه‌ تبدیل شوند. این روش که پرسودترین روش در پرورش مرغ بومی به شمار می‌رود بازه زمانی بیشتری را از شما برای رسیدن به سود خواهد گرفت.

توجه داشته باشید شما در این روش دو راه پیش رو دارید. می‌توانید جوجه‌های متولد شده را پرورش دهید. در روش دوم می‌توان آنها را به بازار عرضه کنید و از طریق فروش آنها به درآمدزایی دست پیدا کنید. هزینه‌ای که در این روش شما به کار می‌برید بسیار بیشتر از دو روش دیگری است که آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خرید جوجه‌های یک یا چند روزه و استفاده از آنها

در روش دوم شما باید جوجه‌های یک یا چند روزه را بخرید و با مراقبت از آنها محصولات مورد نظر را به بازار عرضه کنید. این روش جز متداول‌ترین روش‌هایی است که پرورش دهندگان مرغ بومی از آن استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید روشی کم ریسک و پرسود را تجربه کنید پیشنهاد ما به شما خرید جوجه‌های یک یا چند روزه و استفاده از آنهاست.

استفاده از مرغ بومی بالغ

نزدیک‌ترین روش برای رسیدن به سود دهی در پرورش مرغ بومی استفاده از مرغ بومی بالغ است. شما در این روش می‌توانید محصولاتی چون تولید تخم نطفه دار و تخم مرغ بومی را به بازار عرضه کنید. با عرضه محصولات به بازار می‌توانید سوددهی فراوانی را به دست آوردید. به این نکته نیز توجه کنید که هر یک از موارد گفته شده به عوامل مختلفی بستگی دارد که شما ملزم به رعایت آنها برای رسیدن به سود در این زمینه هستید.

به نظر شما کدام یک از روش‌های که گفتین بهترین روش برای پرورش مرغ بومی است؟  روش مورد نظر خود را برای ما کامنت کنید.

شما برای ما از طرح توجیهی پرورش مرغ محلی بنویسید

در این مطلب از سایت طیوران سازه سعی کردیم شما را به طور کامل با طرح توجیهی پرورش مرغ محلی و نکاتی که در این زمینه لازم است آشنا کردیم. چنانچه دوست دارید در طرح توجیهی پرورش مرغ محلی نکاتی را مورد بررسی قرار دهیم می توانید نکته مورد نظر را از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شرح آن بپردازیم. همچنین در قسمت نظرات میتوانید سوالات خود در این زمینه را با پشتیبان سایت در میان بگذارید تا آنها در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

سرمایه اولیه برای پرورش مرغ محلی چقدر است؟

بستگی به تعداد گله و مساحت سالن دارد اما برای شروع می توان با میلیون تومان هم شروع کرد

آیا پرورش مرغ محلی سودآور است؟

با توجه به مصرف روزانه تخم مرغ در اکثر افراد جامعه بله کاملا سود اور بوده و صرفه اقتصادی دارد

مزایای پرورش مرغ محلی چیست؟

سرمایه اندک برای شروع کسب و کار سودآوری بسیار بالا ایجاد اشتغال عرضه محصولات مختلف به بازار

9 پاسخ

  1. زمنی دارم ۹۷۰ متر خارج بافت روستا در شهرستان عباس اباد هست خیلی دوست دارم مرغ محلی و اردک نگهداری کنم ولی جهاد شهرستان عباس اباد گفت نمیشه میگن نیمه صنعتی میشه میشه راهنمایی کنین ؟؟

    1. سلام و احترام، پرورش مرغ محلی زیر ۱۰ هزار قطعه احتیاج به مجوز نداره و مشکلی براتون ایجاد نمیکنه مگر اینکه شاکی خصوصی داشته باشید
      سوالی بود در خدمتتون هستیم

  2. سلام تو روستا میخوام یه کار پرورشی کوچیک داشته باشم پیشنهادتون چیه..؟..
    تو طویله و بستر …که فقط حالا مرغ و بلدرچین توش باشه دام دیگه ای نه..
    و اینکه مرغ گوشتی و یا تخم گذار و بلدرچین کدومش خوبه به صرفه س تو لول پایین..
    ممنون از زحماتتون بابت مقاله هاو طرح ها…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *