جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش مرغ تخمگذار در منزل – امکانپذیر است یا نه؟!

پرورش مرغ تخمگذار در منزل - امکانپذیر است یا نه؟!

پرورش مرغ تخمگذار در منزل امکانپذیر است یا نه؟ این سوالی است که در ذهن اکثر افرادی که مایلند تا پرورش مرغ را شروع کنند و یا وارد فضای صنعت مرغداری شوند، ایجاد می شود. معمولا این افراد فضای غیر قابل استفاده ای در منزل دارند که مایلند تا از آن برای مدیریت هزینه ها استفاده نمایند. از این رو در این مطلب از سایت طیوران سازه قصد داریم شما را به طور کامل با پرورش مرغ تخمگذار در منزل، عوامل مهم در آن و بسیاری از نکات کاربردی آشنا کنیم. چنانچه دوست دارید بدانید که پرورش مرغ تخمگذار در منزل امکانپذیر است یا نه؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب نژاد مناسب مرغ تخمگذار برای پرورش در منزل

اولین قدم برای موفقیت در پرورش مرغ تخمگذار در منزل انتخاب نژاد مناسب است. مرغ های تخمگذار نژادهای مختلفی دارند که هر کدام ویژگی ‌های خاصی را با خود به همراه خواهند داشت. شما در برخی از نژادها در پرورش مرغ تخمگذار در منزل تخمگذاری فراوان و در برخی دیگر وزن گیری را مشاهده می کنید. جالب اینجاست بدانید که برخی از علاقه مندان به پرورش مرغ از نژادهایی استفاده می کنند که ظاهر زیبایی دارند.
این شما هستید که با در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند فضای مورد نظر برای پرورش، شرایط آب و هوایی منطقه، هدف از پرورش مرغ در خانه و میزان تقاضای بازار در موقعیت جغرافیایی مورد نظر یکی از روش های گفته شده را برای پرورش مرغ انتخاب خواهید کرد.

پرورش مرغ تخمگذار در منزل
پرورش مرغ تخمگذار در منزل

نژاد مناسب مرغ تخمگذار

در ادامه مطلب شما را با چند نژاد از مرغ های تخمگذار بیشتر آشنا خواهیم کرد تا بتوانید انتخاب مناسب تری را تجربه نمایید. دو نژاد لگهورن و گلپایگانی بهترین انتخاب ها برای شما خواهند بود.

مرغ لگهورن

مرغ‌ های لگهورن جز پربازده‌ ترین نژادهای تخمگذار هستند که می توانید با انتخاب آنها سرمایه اولیه خود را چندین برابر نمایید. مرغ لگهورن را می توانید در رنگ ‌های مختلفی پرورش دهید. مرغ های لگهورن در طول یک سال میتوانند چیزی بالغ بر 280 تا 330 عدد تخم مرغ تولید نمایند. بالاترین راندمان تخمگذاری این نژاد را در ماه های 3 الی 4 ماه پس از بلوغ مشاهده خواهید کرد.

مرغ گلپایگانی

مرغ گلپایگانی جز نژاد ایرانی در بین مرغ های تخمگذار به شمار می رود. این نژاد ایرانی علاوه بر تخمگذاری مناسب، برای مصارف گوشتی نیز مناسب است. از ویژگی های بارز نژاد گلپایگانی می توان به مقاومت در برابر بیماری های مختلف اشاره کرد.

بررسی فضای مورد نظر

دومین قدمی که برای پرورش مرغ تخمگذار در منزل باید بردارید، سنجیدن فضای مورد نظر برای پرورش این پرنده است. از آنجایی که مرغ‌ ها جز پرندگان فعال به شمار می روند و به تحرک و فضای کافی برای جستجو نیاز دارند. شما باید فضای مناسبی را برای پرورش و رشد این پرنده در نظر بگیرید.
اگر حیاط بزرگ یا باغچه ‌ای دلباز دارید خیال شما بایت پرورش مرغ تخمگذار در منزل راحت خواهد بود و می توانید با اندکی مدیریت مرغ های بسیاری را در این فضا پرورش دهید. اما اگر فضای محدودی دارید، باز هم نگران نباشید شما می توانید با در نظر گرفتن قفس مرغ به صورت طبقاتی به راحتی هرچه تمام تر پرورش مرغ تخمگذار را در منزل و یا فضاهای کوچک انجام دهید.
توجه داشته باشید باید دقت ویژه ‌ای به اندازه‌ی قفس مرغ تخمگذار و تعداد مرغ ‌ها داشته باشید تا فضای کافی برای تحرک و آسایش آن ‌ها فراهم شود. تراکم مرغ ها در فضا بسیار مهم است و می تواند به طور مستقیم بر میزان تلفات و کیفیت تخم مرغ تولید شده تاثیرگذار باشد. برای راحت تر شدن استفاده از قفس مرغ در ادامه به معرفی انواع آنها خواهیم پرداخت

انواع قفس مرغ

  1. قفس مرغ ماژولار
  2. قفس یک طبقه مرغ تخمگذار
  3. قفس 2 طبقه مرغ تخمگذار
  4. قفس 3 طبقه مرغ تخمگذار
  5. قفس مرغ منبری تخمگذار
  6. قفس جوجه یک روزه 1 طبقه
  7. قفس جوجه یک روزه 2 طبقه
قفس مرغ 2 طبقه
قفس مرغ 2 طبقه

پرورش مرغ تخمگذار در خانه و روی بستر

محل نگهداری مرغ ‌های تخمگذار در منزل را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. دسته اول کسانی که از قفس مرغ برای پرورش این پرنده استفاده می کنند که در قسمت بالا به معرفی و بررسی آن پرداختیم و حال نوبت این است که شما را با پرورش مرغ در منزل و روی بستر یا فضای باز آشنا کنیم.
اکثر افرادی که فضای بسیار زیادی در خانه دارند به سراغ پرورش مرغ بر روی بستر می روند که این کار می تواند معایب بسیاری را با خود به همراه داشته باشد. سیستم بستر هزینه شروع کسب و کار را به بالاترین میزان خود می رساند. شیوع بیماری ها و انتقال از مرغی به مرغ دیگر از معایب بزرگ پرورش مرغ تخمگذار در منزل به شمار می رود که کمتر کسی به آن توجه می کند. پخش شدن بیماری ها و انگل ها را به گزینه های گفته شده اضافه کنید. کثیف شدن تخم مرغ ها از دیگر معایبی است که می توان به آن اشاره کرد.

نکات مهم در تغذیه و مراقبت از مرغ تخمگذار

دو نکته ای که در پرورش مرغ تخمگذار باید به آن توجه ویژه داشته باشید، تغذیه و مراقبت است در ادامه به بخش های مهم این دو نکته بیشتر خواهیم پرداخت.

تغذیه مناسب

اساس تغذیه مرغ‌های تخمگذار، دان مخصوص آنها است. این دان باید حاوی مواد مغذی و معدنی لازم برای تولید تخم مرغ با کیفیت است. در کنار دان مخصوص شما می توانید از سبزیجات و میوه ‌ها نیز استفاده نمایید. سبزیجات و میوه‌ ها، ویتامین ‌ها و آنتی‌اکسیدان ‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن مرغ ‌ها را فراهم می‌ کنند. آب آشامیدنی با استفاده از ظروف استاندارد را جدی بگیرید. همیشه باید آب آشامیدنی تمیز و تازه در دسترس مرغ‌ ها باشد. آب ظرف را به طور مرتب تعویض کنید و از تجمع آشغال و فضولات در آن جلوگیری نمایید.

مراقبت از مرغ های تخمگذار در پرورش

مراقبت از مرغ ها فقط به قفس مرغ ختم نمی شود و شما باید در طول دوره رشد از مرغ ها به بهترین شکل مراقبت کنید. به طور مثال باید تخم مرغ‌ها را به طور مرتب (حداقل دو بار در روز) جمع آوری کنید تا از شکستن یا کثیف شدن آنها جلوگیری نمایید. توجه داشته باشید قبل از جمع آوری تخم مرغ، دست ‌های خود را به طور کامل بشویید و بعد از جمع آوری تخم مرغ ‌ها را در یخچال و در دمای مناسب نگهداری کنید.

پرورش مرغ تخمگذار در منزل
پرورش مرغ تخمگذار در منزل

ضدعفونی کردن فضا

محل نگهداری مرغ‌ ها باید به طور مرتب تمیز و ضدعفونی شود تا از ابتلای آنها به بیماری جلوگیری گردد.

معاینه دامپزشکی

به طور مرتب مرغ‌ ها را توسط دامپزشک معاینه کنید تا از سلامت آنها اطمینان حاصل نمایید.

محافظت از سرما و گرما

محل نگهداری مرغ‌ ها باید در فصل ‌های سرد سال گرم و در فصل ‌های گرم سال خنک باشد.

نتیجه گیری

پرورش مرغ تخمگذار در منزل زمانی برای شما تجربه ‌ای لذت‌بخش و آموزنده است که بتوانید تخم مرغ تازه و ارگانیک را تولید نمایید. با انتخاب نژاد مناسب، فراهم کردن محل نگهداری امن، تغذیه و مراقبت صحیح از ملزومات پرورش مرغ تخمگذار در منزل است. شما هم اگر تجربه ای در این زمینه داریم می توانید از طریق قسمت نظرات تجربیات خود را با سایر مخاطبین سایت طیوران سازه در میان بگذارید. از این طریق می توانید شوالات خود را نیز با پشتیبانان مطرح کنید تا آنها به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

حداقل فضای مورد نیاز برای نگهداری چند مرغ تخمگذار در منزل چقدر است؟

فضای مورد نیاز برای نگهداری مرغ‌های تخمگذار به نژاد و فعالیت آنها بستگی دارد. به طور کلی، برای هر مرغ تخمگذار حداقل 0.5 متر مربع فضای سرپوشیده و 2 متر مربع فضای باز نیاز است.

مرغ های تخمگذار خانگی به چه نوع غذایی نیاز دارند؟

اساس تغذیه مرغ‌ های تخمگذار، دان مخصوص آنها است. علاوه بر دان، می‌توانید از سبزیجات و میوه‌ های تازه نیز به عنوان مکمل غذایی به آنها بدهید.

هر چند وقت باید تخم های مرغ را جمع آوری کرد؟

تخم مرغ‌ها را باید به طور مرتب (حداقل دو بار در روز) جمع آوری کنید تا از شکستن یا کثیف شدن آنها جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *