جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی – کاملترین طرح توجیهی

طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی

طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی کلیدی برای موفقیت در کسب و کار مرغداری است. از آنجایی که گوشت و تخم مرغ از منابع پروتئین در ایران و دنیا به شمار می رود، پرورش این پرنده در سال های اخیر جایگاه ویژه ای در بین پرورش دهندگان یور پیدا کرده است.
داشتن تقاضای بسیار بالا برای محصولات مرغ بخصوص گوشت مرغ، پرورش مرغ گوشتی را به یک کسب و کار با پتانسیل درآمدزایی بالا و بی نظیر مبدل کرده است. اما به این نکته توجه داشته باشید که شروع این فعالیت بدون برنامه ریزی و اطلاعات کافی می تواند نه تنها شما را به درآمدزایی نرساند، بلکه باعث از بین رفتن سرمایه و ورشکستگی شما گردد.
طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی تضمین کننده موفقیت است. از این رو در این مطلب از سایت طیوران سازه قصد داریم شما را به طور کامل با طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی به صورت صفر تا صدی آشنا کنیم تا نقشه راه را برای شروع این کسب و کار به همراه داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با طیوران سازه همراه باشید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

بازار هدف و سودآوری پرورش مرغ گوشتی

با توجه به تقاضای بالا برای گوشت مرغ شما می توانید با مدیریت صحیح به سودآوری مناسبی دست پیدا کنید. در ادامه بیشتر شما را با این مباحث در طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی آشنا خواهیم کرد.

تقاضای بالا برای گوشت مرغ

همانطور که اشاره شد، مصرف گوشت مرغ در کشور ما بسیار بالاست. این مصرف بالا دلایل متعددی دارد که از آن جمله می توان به قیمت مناسب، سهولت در طبخ، تنوع بالای غذاهای قابل تهیه با مرغ و ارزش غذایی مناسب گوشت مرغ اشاره کرد. این حجم از تقاضا، نویدبخش بازار مطمئنی برای فروش محصولات پرورش مرغ است.

سودآوری مناسب با مدیریت صحیح

با وجود رقابت بسیار زیاد در بازار پرورش مرغ گوشتی می تواند سودآور باشد. اما رسیدن به سودآوری بالا نیازمند مدیریت صحیح، کاهش هزینه ها و بازاریابی مناسب است. تدوین یک طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی، به شما کمک می کند تا با دیدی واقع بینانه، هزینه ها، درآمدها و میزان سودآوری احتمالی را برآورد کرده و با آمادگی بیشتری وارد این عرصه شوید.

طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی
طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی

بررسی های لازم پیش از شروع کار پرورش مرغ گوشتی

قبل از اقدام به راه اندازی فارم پرورش مرغ گوشتی، لازم است چند مورد مهم را بررسی کنید. اخذ مجوز های لازم، انتخاب زمین مناسب، احداث یا اجاره مرغداری و مهمترین آن یعنی تامین منابع مالی از جمله مواردی است که قبل از شروع به کار در زمینه پرورش مرغ گوشتی باید آنها را فراهم سازید. بدون فراهم کردن چنین مواردی امکان شروع کسب و کار پرورش مرغ گوشتی وجود ندارد.

اخذ مجوز های لازم

برای شروع فعالیت مرغداری، نیاز به اخذ مجوزهای مختلفی از جمله مجوز جهاد کشاورزی، مجوز محیط زیست و مجوز دامپزشکی دارید. دریافت این مجوزها الزامی بوده و عدم دریافت آنها می تواند منجر به تعطیلی مرغداری شما شود.

انتخاب زمین مناسب

مرغداری نیازمند فضایی مناسب برای ساخت سالن های پرورش، انبار ذخیره سازی دان، سالن کشتار و سایر بخش های دیگر است. موقعیت مکانی زمین، دسترسی به آب و برق، امکان دفع بهداشتی فاضلاب و دور بودن از اماکن مسکونی از نکات مهم در انتخاب زمین به شمار می رود که می بایست در هنگام انتخاب زمین به آنها به طور ویژه ای نگاه کرد.

احداث یا اجاره مرغداری

بسته به بودجه و شرایطی که وجود دارد می توانید اقدام به احداث سالن های مرغداری کنید و یا اینکه سالن های موجود را اجاره نمایید. احداث مرغداری هزینه اولیه بالاتری دارد اما در بلندمدت مقرون به صرفه تر خواهد بود. توجه داشته باشید در ابتدای امر می توانید از تعداد مرغ های کم شروع کنید تا به این وسیله بتوانید تجربه کسب نمایید.

تامین منابع مالی

راه اندازی مرغداری گوشتی نیازمند سرمایه گذاری اولیه است. این سرمایه صرف خرید زمین، احداث یا اجاره سالن، خرید تجهیزات استاندارد، خرید جوجه و تامین دان مرغ می شود. برای تامین این منابع می توانید از تسهیلات بانکی و یا سرمایه گذاری شخصی استفاده نمایید.

مراحل راه اندازی فارم پرورش مرغ گوشتی

پس از انجام بررسی های لازم و تامین منابع مالی، نوبت به راه اندازی مرغداری پرورش مرغ گوشتی می رسد. در هنگام تهیه طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی باید تمامی موارد زیر را ذکر کنید و مو به مو اجرا نمایید.

انتخاب نژاد مناسب

از آنجایی که نژادهای مختلفی از مرغ گوشتی وجود دارد. سرعت رشد و میزان تولید گوشت هر یک از نژادها با یکدیگر متفاوت است. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه خود و هدف نهایی از پرورش مانند تولید گوشت سینه یا ران نژاد مناسب را انتخاب نمایید.

تجهیز سالن مرغداری

سالن های مرغداری باید به تجهیزات لازم مانند دانخوری، آبخوری، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم تهویه، سیستم روشنایی و قفس مرغ مجهز شوند. طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی زمانی مناسب خواهد بود که با استفاده از سیستم نوین پرورش یعنی قفس مرغ انجام شود. قفس مرغ به طور چشمگیری سودآور بوده و راندمان کاری را بالا می برد. برای این که در طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی به سوددهی مناسبی درست پیدا کنید می توانید از انواع قفسهای مرغ مانند: قفس مرغ 1 طبقه، قفس مرغ 2 طبقه، قفس مرغ 3 طبقه و قفس مرغ ماژولار استفاده نمایید.

قفس مرغ و خروس زینتی 2 طبقه
قفس مرغ و خروس زینتی 2 طبقه

تامین جوجه یکروزه باکیفیت

قدم بعدی که در پرورش مرغ گوشتی خواهید برداشت، تامین جوجه یکروزه باکیفیت است. مرغ های گوشتی معمولاً دوره پرورش کوتاه 45 تا 60 روزه دارند. برای رسیدن به حداکثر وزن و بالاترین کیفیت در گوشت مرغ باید از جوجه های یکروزه سالم و باکیفیت استفاده کنید. حتی الامکان سعی کنید جوجه یکروزه را از مرغداری های معتبر تهیه کنید.

دان مرغ مناسب و باکیفیت

یکی از مهمترین نکات در طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی دان یا تغذیه مرغ گوشتی است. تغذیه نقش اساسی در رشد و سلامت مرغ ها دارد. برای این که راندمان کاری بالا و محصولات با کیفیتی را تجربه نمایید باید از دان های باکیفیت و متناسب با سن و نیازهای تغذیه ای مرغ ها استفاده کنید.

تهویه

تهویه مناسب در سالن مرغداری از اهمیت بالایی برخوردار است. تهویه نامناسب می تواند منجر به تجمع گازهای سمی شده و بیماری را در بین مرغ ها رواج دهد. سعی کنید از بهترین تهویه در مرغداری ها استفاده کنید تا از تلفات بکاهید.

بهداشت و پیشگیری از بیماری

رعایت بهداشت در سالن مرغداری نیز مانند تمامی موارد دیگر از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. برای پیشگیری از بیماری ها حتما از واکسیناسیون استفاده کنید. ضدعفونی کردن سالن و تجهیزات، کنترل ورود و خروج افراد و حیوانات به سالن از عوامل مهم دیگری هستند که باید در اجرای آن کوشا باشید.

مدیریت صحیح فارم مرغ گوشتی

زمانی در طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی می توانید به نتیجه مناسبی دست پیدا کنید که از ابتدای کار مدیریت مناسبی داشته باشید. واکسیناسیون به موقع، ضدعفونی کردن سالن، کنترل آبخوری و دانخوری ها و یا هر بخش دیگری که مربوط به مدیریت صحیح پرورش می شود در این کسب و کار اهمیت بالایی دارد.
مرغ ها باید طبق برنامه زمانبندی شده، واکسن های لازم را دریافت کنند تا از ابتلا به بیماری های مختلف در امان بمانند. در کنار این مورد باید ضدعفونی کردن سالن و تجهیزات به صورت دوره ای انجام شود. ضدعفونی کردن سالن و تجهیزات از جمله اقدامات ضروری برای پیشگیری از بیماری ها است.
به طور مرتب آبخوری و دانخوری ها را بررسی و در صورت نیاز تمیز و ضدعفونی کنید تا از سالم بودن آب و دان مرغ ها اطمینان حاصل نمایید.

مهمترین عوامل در مدیریت صحیح پرورش مرغ

با نظارت مستمر بر وضعیت سلامتی مرغ ها، علائم بیماری را به موقع تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین، تراکم مناسب مرغ ها در سالن، تنظیم نور و دما و تهویه مطلوب از جمله عوامل مهم در مدیریت صحیح پرورش به شمار می رود.

جمع بندی

طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی به شما خواهد گفت که در انتهای شروع این کسب و کار به سودآوری دست پیدا می کنید یا خیر! پرورش مرغ گوشتی جز کسب و کارهای پرسود به شمار می رود به شرطی که برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. در این مطلب از سایت طیوران سازه سعی کردیم شما را به طور کامل با طرح توجیهی پرورش مرغ گوشتی آشنا کنیم. شما هم اگر تجربه ای در این زمینه دارید تجربیات خود را برای ما کامنت کنید.

سوالات متداول

چه مجوزهایی برای راه اندازی فارم مرغداری لازم است؟

برای شروع فعالیت مرغداری، نیاز به اخذ مجوزهای مختلفی از جمله مجوز جهاد کشاورزی، مجوز محیط زیست و مجوز دامپزشکی دارید.

مهمترین نکات در مدیریت فارم مرغداری چیست؟

واکسیناسیون به موقع، ضدعفونی کردن سالن، کنترل آب و دانخوری ها، مدیریت صحیح پرورش و غیره از جمله نکات مهم در مدیریت فارم مرغداری هستند.

چه عواملی در سودآوری پرورش مرغ گوشتی تاثیرگذار هستند؟

مدیریت صحیح، کاهش هزینه ها، بازاریابی مناسب، قیمت گوشت مرغ و غیره از جمله عواملی هستند که در سودآوری پرورش مرغ گوشتی تاثیرگذار می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *