جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش مرغ در بستر + [مزایا و معایب بستر]

پرورش مرغ در بستر

پرورش مرغ در بستر یکی از روش‌هایی است که شما می‌توانید با استفاده از آن پرورش مرغ را آغاز کنید. این نوع پرورش به عنوان یک نوع روش در صنعت مرغداری به شمار رفته و معایب و مزایای بسیار زیادی را با خود به همراه خواهد داشت.  معایب این نوع پرورش بسیار بیشتر از مزایای آن خواهد بود. روش را جز روش‌های منسوخ می‌دانند و کمتر کسی در صنعت مرغداری از این روش استفاده می‌کند.

از آنجایی که مزایا و معایب پرورش مرغ در زمین جز سوالات پرتکرار شما بوده است، سایت طیوران سازه قصد دارد شما را در این مطلب به طور کامل با معایب و مزایای این روش به طور کامل آشنا کند و هر بخش را مورد بررسی قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر در این باره توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. مطالعه‌ این مطلب به 7 دقیقه زمان نیاز دارد.

مزایای پرورش مرغ در بستر

پرورش مرغ به عنوان یکی از کسب و کارهای پرسود به شمار می‌رود. شما زمانی می‌توانید از این کسب و کار سودهای فراوان به دست بیاورید که بتوانید بهترین روش را در پرورش مرغ انتخاب کنید. پرورش مرغ در بستر مزایا خواهد داشت، اما توجه داشته باشید که معایب این روش بیشتر از مزایای آن خواهد بود. در ادامه مطلب به مزایا و معایب این روش به طور کامل اشاره خواهیم کرد.

پرورش مرغ در بستر
پرورش مرغ در بستر

بهره‌وری فضایی

با استفاده از بسترهای ارتفاعی می توانید از فضای مورد نیاز برای پرورش مرغ به بهترین شکل استفاده کنید تعداد مرغ‌های بیشتری را در فضای کوچکتر پرورش دهید. این نوع بسترها به مرغ‌ها اجازه می‌دهند تا فضای بیشتری را برای حرکت داشته باشند.

کاهش استفاده از آب

در پرورش مرغ در بستر می‌توانید از روش‌های استفاده کنید که میزان استفاده از آب کمترین عدد برسد. با استفاده از منابع آبی ثابت سیستم‌های آبرسانی به صورت قطره‌ای می‌توانید میزان مصرف آب توسط مرغ‌ها را کنترل کنید. صرفه‌جویی در مصرف آب می‌تواند کاهش هزینه‌ها را در بر داشته باشد.

معایب  پرورش مرغ در بستر

همانطور که در طول مطلب به آن اشاره شد این روش جز روش‌های منسوخ و پرهزینه است. امروزه کمتر کسی از این روش برای شروع پرورش مرغ استفاده می‌کند. معایب  پرورش مرغ در بستر به قدری زیاد است که هر انسانی را برای شروع این کسب و کار منصرف خواهد کرد. چنانچه دوست دارید با این معایب به طور کامل آشنا شوید ادامه مطلب را مورد مطالعه قرار دهید.

عدم کنترل محیط

یکی از بزرگترین معایب پرورش مرغ در بستر عدم کنترل محیط است. شما به عنوان پرورش دهنده به هیچ عنوان نمی‌توانید رطوبت، دما، نور و تهویه مناسب را برای مرغ‌ها فراهم سازید. نبود ۴ عامل اصلی می‌تواند علاوه بر عدم کنترل مناسب محیط باعث عملکرد ضعیف مرغ‌ها شود.

یکی از نکاتی که در پرورش مرغ باید بسیار به آن توجه داشته باشید وجود چهار عامل گفته شده است. دما، رطوبت، نور و تهویه مناسب به طور مستقیم بر رشد مرغ ها تاثیرگذار هستند. این عوامل را در موقع شروع کسب و کار بسیار جدی بگیرید.

پرورش مرغ در بستر
پرورش مرغ در بستر

هزینه سرمایه‌گذاری سنگین

شما برای پرورش مرغ در بستر نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه بسیار زیاد هستید. سرمایه‌گذاری اولیه قابل توجه و عدم بازدهی مناسب می تواند جز مهم‌ترین معایب پرورش مرغ در بستر باشد. ایجاد بستر و ساختارهای مورد نیاز طبق استانداردهای روز دنیا برای داشتن یک مرغداری در بستر  هزینه بالایی خواهد داشت. برای اینکه بتوانید این عیب را به بهترین شکل کنترل کنید توصیه می‌کنیم برنامه‌ریزی دقیق برای شروع کسب و کار داشته باشید.

نیاز به مدیریت دقیق

این روش انرژی چند برابری نسبت به سایر روش‌ها می‌طلبد. کسانی که این روش را انتخاب می‌کنند علاوه بر هزینه چند برابری باید انرژی چند برابری را صرف به سود رساندن این کسب و کار بگذارند. برای اینکه بتوانید پرورش مرغ در بستر را به بهترین شکل انجام دهید نیازمند آشنایی با فنون مختلف و مدیریت منابع مورد نظر هستید. در غیر این صورت شما با عدم راندمان کاری و مشکلات بسیار زیاد مانند بیماری و اختلالات رشد دست و پنجه نرم خواهید کرد.

مشکلات بهداشتی

با استفاده از این روش مشکلات بهداشتی بسیار زیادی برای شما در حین انجام کار رخ خواهد داد. چنانچه بهداشت محیط به درستی رعایت نشود نه تنها مشکلات بهداشتی متفاوتی برای شما رخ خواهد داد بلکه بیماری و عفونت موجب ورشکسته شدن شما خواهد شد. استفاده از بستر برای پرورش مرغ باعث انباشته شدن مدفوع و پخش آلودگی در فضای پرورش خواهد شد. وجود چنین آلودگی‌هایی می‌تواند نه تنها موجب بیماری مرغ‌ها شود بلکه بیماری را به راحت‌ترین شکل از مرغی به مرغ دیگر انتقال دهد.

چنانچه از این روش استفاده می‌کنید توصیه ما به شما این است که ضدعفونی منظم بسترها را برنامه‌ریزی کنید و در هنگام بروز مشکلات مختلف مانند بیماری مرغ بیمار را از سایر مرغ‌ها جدا سازید.

محدودیت در حرکت طبیعی

چنانچه بستر مورد نظر از پستی و بلندی‌های بسیار زیادی برخوردار باشد این کار باعث ایجاد اختلال در حرکت طبیعی مرغ‌ها خواهد شد. چنانچه مرغ‌ها نتوانند حرکت محیطی خود را به صورت منظم انجام دهند رفاه و سلامت آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نکته بسیار مهم

این روش رو با توجه به مشکلات یک روش منسوخ شده است. با توجه به هزینه‌های بسیار زیادی که پرورش مرغ در بستر خواهد داشت به هیچ عنوان از لحاظ اقتصادی توصیه نمی‌شود. از آنجایی که یک روش توصیه اقتصادی نداشته باشد می‌تواند باعث عدم موفقیت در پرورش مرغ شود. توصیه ما به شما این است که به جای استفاده از بستر از یک روش استاندارد و سودآور مانند قفس استفاده کنید. قفس مرغ علاوه بر توجیه اقتصادی مزایای بسیار زیاد دیگری را با خود به همراه خواهد داشت.

قفس مرغ 3 طبقه
قفس مرغ 3 طبقه

مزایای پرورش مرغ در قفس

استفاده از قفس مرغ متداول‌ترین روش برای پرورش مرغ است.  از آنجایی که این روش مزیت‌های بسیار زیادی دارد اکثر افراد برای پرورش مرغ از این روش استفاده می‌کنند. تمامی مشکلاتی که در قسمت‌های بالا به آن اشاره شد با استفاده از قفس به هیچ عنوان در پرورش مرغ برای شما مشکل ساز نخواهد شد. در ادامه به برخی دیگر از مزایای پرورش مرغ در قفس اشاره خواهیم کرد.

  1. کنترل بهتر محیط
  2. کنترل بیماری‌ها و آلودگی‌ها
  3. کاهش خطرات فیزیکی
  4. کنترل دقیق و ثبت دقیق آمار
  5. بهبود کیفیت محصول
  6. عدم شکسته شدن تخم مرغ
  7. ایجاد فضای بهداشتی
  8. عدم خیس شدن بستر

انتخاب بستر مناسب

اولین قدم، انتخاب نوع بستر مناسب است. رایج ‌ترین انواع بستر برای پرورش مرغ را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

بستر پوشالی

این نوع بستر از کاه برنج یا گندم تهیه می ‌شود. پوشال، جذب رطوبت خوبی دارد و محیطی نرم و راحت را برای مرغ ‌ها فراهم می‌کند. اما سریع ‌تر تجزیه می ‌شود و نیاز به تعویض زود هنگام‌ تری نسبت به سایر گزینه ها دارد.

بستر خاک اره

خاک اره مقرون ‌به ‌صرفه از سایر گزینه ها است و قابلیت جذب رطوبت بالایی دارد. تجزیه ‌ی آن نسبت به پوشال کندتر است، اما به این نکته توجه کنید که گرد و غبار آن می‌ تواند برای مرغ‌ ها و تنفس انسان مشکل ‌ساز شود.

بستر براده چوب

براده چوب شبیه به خاک اره است، اما گرد و غبار کمتری دارد. قابلیت جذب رطوبت آن نیز مناسب است و تجزیه ‌ی آن کمی کندتر از خاک اره است.

آماده‌ سازی بستر مرغداری

بعد از انتخاب نوع بستر، نوبت به آماده‌ سازی آن می ‌رسد. در ادامه به مهم‌ ترین نکات در این زمینه اشاره می‌کنیم، برای اطلاعات بیشتر در این باره با ما همراه باشید.

ضخامت مناسب بستر

ضخامت مناسب بستر برای جوجه ‌های تازه متولد شده، حدود 5 سانتی ‌متر است. با بزرگ شدن جوجه‌ها، باید به تدریج بر ضخامت بستر افزوده شود تا در نهایت به 15 الی 20 سانتی‌ متر برسد.

تهویه بستر

تهویه مناسب بستر اهمیت زیادی دارد. برای تامین تهویه، کف بستر نباید کاملاً پوشیده شود و باید فضایی برای جریان هوا وجود داشته باشد.

رطوبت بستر

رطوبت مناسب بستر، بین 20 تا 30 درصد است. رطوبت بیش از حد، باعث ایجاد بوی نامطبوع، بیماری و تجمع حشرات می ‌شود.

نگهداری و مدیریت بستر

برای حفظ سلامت مرغ‌ها و جلوگیری از مشکلات، باید به طور مرتب بستر مرغداری را مدیریت کنید. برای مدیریت بهتر به چند نکته‌ کلیدی که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم توجه ویژه ای داشته باشید.

تعویض دوره ‌ای بستر

بستر باید به طور دوره ‌ای تعویض شود. در مرغداری‌ های صنعتی، این کار معمولاً هر 7 تا 10 روز یکبار انجام می ‌شود. اما در پرورش ‌های خانگی می‌توانید با توجه به شرایط، فواصل تعویض بستر را تنظیم کنید.

کنترل دما و رطوبت بستر

همانطور که گفته شد، رطوبت و دمای مناسب بستر برای سلامتی مرغ ‌ها ضروری است. با استفاده از دستگاه‌ های سنجش دما و رطوبت می‌ توانید این موارد را به طور مرتب کنترل کنید و در صورت نیاز، اقدامات لازم را انجام دهید.

جلوگیری از بیماری ‌ها

برای جلوگیری از بیماری ‌ها باید بهداشت بستر را به طور کامل رعایت کنید. فضولات مرغ‌ ها باید به طور مرتب از بستر جمع ‌آوری و دور ریخته شوند. همچنین، باید از ورود جوندگان و پرندگان وحشی به مرغداری جلوگیری کنید.

نتیجه‌گیری

مزایا و معایب پرورش مرغ در بستر بسیار زیاد است. اما شما باید به شرایط هر مزرعه و نوع پرورش خود نیز توجه کنید. به طور مثال پرورش مرغ بومی در بستر می‌تواند خطرات کمتری نسبت به پرورش مرغ صنعتی در بستر داشته باشد. توصیه ما این است که قبل از انجام هر کاری با کارشناس متخصص را با تجربه در این زمینه مشورت کنید سپس با توجه به راهنمایی‌های انجام شده بهترین روش را برای پرورش ما انتخاب نمایید.

اکثر مشاوران شما را به پرورش مرغ در قفس توصیه خواهم کرد. زیرا این روش خطرات بسیار پایینی داشته و راندمان کاری بسیار بالایی را از خود به جای خواهد گذاشت. حتی الامکان سعی کنید از قفس در پرورش مرغ استفاده نمایید تا خیالتان بابت بازدهی و سودآوری راحت باشد.

چنانچه تا به امروز این روش را انجام داده‌اید و در این زمینه به تجربیات بالا دست پیدا کرده‌اید می توانید از طریق قسمت نظرات تجربیات خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین سایت طیوران سازه قرار دهید. همچنین اگر در این زمینه سوالی ذهن شما را به خود درگیر کرد می‌توانید از طریق قسمت نظرات سوال مورد نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. پشتیبانان ما در اسرع وقت به صورت کاملاً تخصصی به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

مزایای پرورش مرغ در بستر را نام ببرید؟

1. بهره‌وری فضایی 2. کاهش استفاده از آب

معایب پرورش مرغ در بستر را نام ببرید؟

1. عدم کنترل محیط 2. هزینه سرمایه‌گذاری سنگین 3.نیاز به مدیریت دقیق 4.مشکلات بهداشتی

مزایای استفاده از قفس در پرورش مرغ چیست؟

کنترل بهتر محیط کنترل بیماری‌ها و آلودگی‌ها کاهش خطرات فیزیکی کنترل دقیق و ثبت دقیق آمار بهبود کیفیت محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *