جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه اندازی واحد پرورش مرغ – [اصولی و کاربردی]

راه اندازی واحد پرورش مرغ

راه اندازی واحد پرورش مرغ همیشه با چالش های زیادی همراه بوده است. از آنجایی که تخم مرغ و گوشت مرغ جز اقلام محبوب در غذاهای ایرانی به شمار می رود، روز به روز افرادی که دوست با راه اندازی واحد پرورش مرغ به درآمدزایی برسند بیشتر می شود. از این رو در این مطلب از سایت طیوران سازه قصد داریم شما را با راه اندازی واحد پرورش مرغ به طور کامل و به صورت قدم به قدم آشنا کنیم.
اگر جز علاقه مندان به پرورش این پرنده پرسود هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا تا با گام های اساسی راه اندازی یک واحد پرورش مرغ به طور کامل آشنا شوید. مطالعه این مطلب از سایت طیوران سازه به 5 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

چرا پرورش مرغ را انتخاب کنیم؟

پرورش مرغ جز کسب و کارهای پویا و رو به رشد است که نقش مهمی در تامین گوشت و تخم مرغ مورد نیاز جامعه ایفا خواهد کرد. تخم مرغ جز اقلامی است که در صبحانه جز موارد ضروری به شمار می رود و اکثر افراد برای تلفیق غذاهای خود و چسبندگی بیشتر از تخم مرغ استفاده می کنند. به دلیل قیمت بالای گوشت قرمز افرادی که گوشت مرغ استفاده می کنند روز به روز بیشتر می شوند. از این رو پرورش مرغ به دلیل بازار مناسب و بازاریابی بسیار آسان سودهای کلانی را برای شما در بر خواهد داشت.

انواع پرورش مرغ برای راه اندازی واحد پرورش مرغ

برای راه اندازی واحد پرورش مرغ ابتدا باید بدانید به چه روش هایی می توانید پرورش مرغ را انجام خواهید داد. شما با استفاده 3 روش پرورش مرغ گوشتی، پرورش مرغ تخمگذار و پرورش مرغ مادر می توانید کسب و کار خود را آغاز نمایید.

پرورش مرغ گوشتی

پرورش مرغ گوشتی همانطور که از نامش پیداست با هدف تولید گوشت مرغ انتخاب می شود. با استفاده از تولید گوشت مرغ و فروش آنها می توانید به درآمد برسید.

پرورش مرغ تخمگذار

پرورش دهندگان مرغ تخمگذار به دنبال تولید حداکثر تخم مرغ باکیفیت از مرغ ها هستند. در این روش شما می توانید درآمد روزانه داشته باشید و از تولید تخم مرغ به درآمدزایی برسید.

پرورش مرغ مادر

هدف از پرورش مرغ مادر تولید تخم های نطفه دار برای تامین جوجه های مورد نیاز سایر بخش های صنعت مرغداری است. تولید تخم نطفه دار دردسرهای کمتری نسبت به سایر روش ها برای شما دربر خواهد داشت.

راه اندازی واحد پرورش مرغ
راه اندازی واحد پرورش مرغ

گام به گام برای راه اندازی واحد پرورش مرغ

چنانچه تصمیم خودتان را برای آغاز راه واحد پرورش مرغ گرفته اید باید از بین گزینه های گفته شده یک مورد را برای شروع کار انتخاب نمایید.

انتخاب مسیر، گوشتی یا تخمگذار؟

اولین قدم، انتخاب نوع پرورش مرغ با توجه به هزینه، متراژ، بازه زمانی رسیدن به سود و محصولات مورد نیاز منطقه است. اولین سوالی که از خود در این مواقع باید از خود بپرسید آیا تولید گوشت مرغ برای شما به صرفه تر است یا تخم مرغ؟ مرغ های گوشتی، دوره کوتاه تری را برای رسیدن به سود در بر می گیرد. اما به این مورد نیز توجه داشته باشید که به فضای بیشتری نیاز دارد.
در مقابل پرورش مرغ گوشتی، مرغ های تخمگذار هستند که به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به سن تخمگذاری نیاز دارند اما فضای کمتری را اشغال می نمایند. در کنار این موارد باید به هزینه و میزان مخاطب در منطقه جغرافیایی مورد نظر توجه داشته باشید.

انتخاب نژاد مناسب

پس از انتخاب مدل پرورش قدم بعدی برای راه اندازی واحد پرورش مرغ انتخاب نژاد مناسب است. در این مواقع شما با توجه به عواملی که گفته شد و باید با تحقیق گسترده نژاد مناسب را انتخاب کنید. تحقیق و انتخاب درست نژاد، تاثیر زیادی بر موفقیت شما خواهد داشت.

مقدمات و زیرساخت ها

مقدمات و زیرساخت ها مهمترین قسمت برای راه اندازی واحد پرورش مرغ هستند. هر چقدر شما بتوانید فضای بهتری را برای مرغ ها به وجود بیاورید محصولات با کیفیت تری را تولید خواهید کرد و در کنار آن سودآوری بیشتری را نیز تجربه می کنید.

مکان مناسب برای پرورش

انتخاب مکانی مناسب برای پرورش مرغ ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. محل مناسب باید به دور از فضای شهری باشد و با تجهیزات استاندارد روز دنیا تجهیز شود. تهویه مناسب، نور کافی، دسترسی به آب و برق و فضای کافی برای جنب و جوش مرغ ها برخوردار باشد. به دور بدون از عبور افراد را به گزینه های گفته شده اضافه کنید.
به نظر شما مکان مناسب برای پرورش چه ویژگی هایی دارد؟ شما می توانید گزینه خود را از طریق قسمت نظرات با سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید.

تجهیزات مورد نیاز

برای راه اندازی واحد پرورش مرغ به تجهیزاتی مانند دانخوری، آبخوری، قفس مرغ، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم روشنایی، دما سنج و رطوبت سنج نیاز دارید. هر یک از تجهیزات گفته شده باید در راه اندازی واحد پرورش مرغ وجود داشته باشد تا فضای استانداردی را در اختیار داشته باشید. بدون تجهیزات استاندارد به هیچ عنوان نمی توانید کسب و کار موفقی را داشته باشید.

قفس مرغ

از مهمترین تجهیزاتی که در راه اندازی واحد پرورش مرغ باید آن را در اختیار داشته باشید، قفس مرغ است. پرورش مرغ در قفس برای کسب و کار شما مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت. از جمله این مزایا می توان به گزینه هایی چون راندمان کاری بسیار مناسب، کنترل هزینه های تولید مانند پرتی دان و آب، ایجاد فضای امن و بهداشتی، مجهز بودن به آبخوری تمام اتوماتیک و بسیاری از گزینه های دیگر اشاره کرد.
به یاد داشته باشید برای جهت افزایش راندمان تولید و سودآور سازی واحد به قفس مرغ نیاز مبرم دارید. در ادامه شما را با انواع قفس مرغ آشنا خواهیم کرد.

انواع قفس مرغ

  1. قفس مرغ 1 طبقه
  2. قفس مرغ 2 طبقه
  3. قفس مرغ 3 طبقه
  4. قفس مرغ و خروس زینتی 1 طبقه
  5. قفس مرغ و خروس زینتی 2 طبقه
  6. قفس مرغ امپراطور 1 طبقه
  7. قفس مرغ امپراطور 2 طبقه
قفس مرغ 2 طبقه
قفس مرغ 2 طبقه

تغذیه مناسب

برنامه غذایی مناسب را نیز باید در راه اندازی واحد پرورش مرغ مورد توجه قرار دهید. برنامه غذایی مناسب با غذاهای استاندارد محصولات با کیفیتی را نصیب شما خواهد کرد. در این مواقع دان مخصوص مرغ بهترین گزینه برای شماست. برنامه ریزی دقیق برای تغذیه مهم ترین نقش ها را در سلامتی، باروری و تولید گوشت یا تخم مرغ ایفا می کند.

بهداشت محیط و اجرای برنامه واکسیناسیون

بهداشت محیط، سلامتی کسب و کار شما را تضمین خواهد کرد. نبود بهداشت می تواند تلفات را به بالاترین حد خود برساند و راه اندازی واحد پرورش مرغ را به جای سودآوری به ضررهای مالی سنگین تبدیل کند. شما باید هر دو هفته یک بار فضای پرورش را ضدعفونی کنید. در کنار ضدعفونی کردن محیط اجرای برنامه واکسیناسیون را نیز می بایست اجرا کنید. برنامه واکسیناسیون را با استفاده از تجربیات یک فرد متخصص اجرا کنید. برنامه واکسیناسیون از بیماری مرغ ها جلوگیری می کند.

بازاریابی

برای فروش محصولات خود می توانید از روش های مختلفی مانند بازاریابی مستقیم به مصرف کننده، فروش به فروشگاه ها و رستوران ها و یا حضور در بازارهای محلی استفاده کنید. ارائه محصولات با کیفیت، قیمت گذاری مناسب و تبلیغات موثر، از جمله عوامل مهم در موفقیت بازاریابی شما هستند.

قدم به قدم تا راه اندازی واحد پرورش مرغ

  1. چیدن استراتژی مناسب برای راه اندازی واحد پرورش مرغ
  2. انتخاب زمین مناسب برای اجرا
  3. دریافت مجوز قانونی
  4. طراحی ساختمان زیر نظر مهندسین مربوطه
  5. در نظر گرفتن ساختمان های فرعی و اصلی
  6. ایجاد تاسیسات
  7. نصب تجهیزات مورد نظر
  8. در نظر گرفتن سوله و انبار
  9. و در آخر راه اندازی واحد پرورش مرغ

نتیجه گیری

در این مطلب از سایت طیوران سازه شما را به طور کامل با راه اندازی واحد پرورش مرغ آشنا کردیم. اگر شما هم در این زمینه تجربیات زیادی دارید می توانید از طریق قسمت نظرات تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین در میان بگذارید. همچنین از این طریق می توانید سوالات خود را بپرسید تا پشتیبانان در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه مقدار سرمایه برای راه اندازی یک واحد پرورش مرغ لازم است؟

میزان سرمایه مورد نیاز، به نوع پرورش مرغ، نژاد انتخابی، ظرفیت واحد و سایر فاکتورهای دیگر بستگی دارد. به طور کلی، برای راه اندازی یک واحد پرورش مرغ در مقیاس کوچک، به حدود 50 تا 100 میلیون تومان سرمایه نیاز است.

چه مجوزهایی برای پرورش مرغ لازم است؟

برای پرورش مرغ به اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و همچنین مجوزهای بهداشتی از دامپزشکی نیاز دارید.

بهترین فصل برای شروع پرورش مرغ چه زمانی است؟

بهترین فصل برای شروع پرورش مرغ، فصل بهار است. در این فصل، شرایط آب و هوایی برای رشد و پرورش مرغ ها مناسب تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *