جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مرغ بخریم بهتره یا جوجه؟ تمامی نکاتی که باید درباره این دو بدانید

مرغ بخریم بهتره یا جوجه

پرورش طیور یکی از کسب‌وکارهای مهم و حیاتی در جامعه ما به شمار می‌رود؛ چرا تامین‌کننده بخش قابل توجهی از سبد غذایی مردم است. در بین طیور در حال حاضر مرغ به عنوان یکی از اصلی‌ترین پرندگان به است که واحدهای پرورشی زیادی مشغول به پرورش آن هستند. در گذشته بیشتر از روش‌های سنتی برای پرورش مرغ استفاده می‌شد. اما رفته‌رفته با گسترش جمعیت مصرف‌کننده، روش‌های سنتی به هیچ عنوان جواب‌گوی تامین نیاز مردم نبود. از طرفی توسعه تکنولوژی موجب شد تا روش‌های پرورش مرغ نیز دگرگون شد. در این بین یک سوال بسیار مهم برای پرورش دهندگان مرغ وجود دارد؛ مرغ بخریم بهتره یا جوجه ؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مرغ بخریم بهتره یا جوجه؟

این سوالی است که معمولا برای کسانی که به تازگی وارد بازار کار پرورش مرغ شده‌اند،‌ به وجود می‌آید. البته در وهله اول این سوال به ظاهر منطقی می‌رسد؛ چرا که افراد این طور فکر می‌کنند که خرید مرغ تخم‌گذار بالغ زمان لازم برای نگهداری و پرورش مرغ را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و در نتیجه هزینه‌های جاری تولید به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد.

البته این مسئله یک اشتباه فنی است که باید برای درک آن ابعاد مختلف این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهیم. اولین پاسخی که برای این سوال که جوجه بخریم بهتره یا جوجه، می‌توانیم بدهیم این است که بررسی کنیم تا تولیدکنندگان صنعتی و بزرگ چه کاری انجام می‌دهند؟ قطعا تولیدکنندگان بزرگ با سرمایه‌های سنگین‌تری که دارند با بهره‌گیری از دانش‌ روز بهترین و کارآمدترین روش‌ها را برای پرورش مرغ انتخاب می‌کنند.

واقعیت این است که پرورش‌دهندگان صنعتی مرغ به هیچ عنوان به سراغ خرید مرغ تخم‌گذار بالغ نمی‌روند و همواره با خرید پولت یا نیمچه سه ماهه کار پرورش یک نسل از مرغ‌ها را آغاز می‌کنند. اما دلیل این واحدهای پرورشی برای انتخاب پولت چیست؟ چرا به سراغ مرغ‌های تخم‌گذار بالغ نمی‌روند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

مرغ بخریم بهتره یا جوجه
مرغ بخریم بهتره یا جوجه

حتما بخوانید: همه چیز درباره دمای محیط نگهداری مرغ ها که باید بدانید

چرا خرید پولت برای پرورش مرغ گزینه بهتری است؟ | مرغ بخریم بهتره یا جوجه

پرورش مرغ یک دوره نسبتا طولانی حدود پنج ماهه است؛ البته این دوره با احتساب تولید جوجه‌های یک روزه تا پایان پنج ماهگی مرغ‌ها است. در طول این دوره پنج ماهه باید مجموعه اقداماتی در دستور کار واحد پرورشی قرار گیرد تا منجر به تولید مرغ‌ها به سطح مناسبی از بلوغ شود. در طول این دوره برخی اقدامات برای سلامتی این پرندگان باید انجام شود که از آن جمله می‌توان به واکسیناسیون و همچنین غربالگری مرغ‌ها از جهت بیماری‌های مختلف اشاره کرد.

در کنار این فعالیت‌های مراقبتی باید مکان نگهداری طیور نیز از استانداردهایی برخوردار باشد. دوره‌های پرورش مرغ به چند دسته تقسیم می‌شود که در هر یک از این دوره‌ها شرایط تغذیه و نگهداری مرغ‌ها، شرایط به خصوصی است. بحث تغذیه و روشنایی محیط پرورش مرغ‌ها توسط مرغ‌داران مدیریت می‌شود تا بتوانند اقدامات تحریکی برای رسیدن به سطح مناسب بلوغ در مدت زمان کمتر را انجام دهند.

تغییر جیره‌های غذایی پرندگان | مرغ بخریم بهتره یا جوجه

به عنوان مثال با تغییر جیره‌های غذایی پرندگان می‌توان تغذیه آنها را در جهت افزایش سرعت بالغ شدن مدیریت کرد. در خصوص روشنایی نیز در واحدهای پرورشی مرغ، اصول و قوانینی وجود دارد که در ادامه بیشتر در این باره بحث می‌کنیم. مجموعه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا خرید پولت برای پرورش مرغ گزینه معقول‌تری در مقایسه با خرید مرغ بالغ تخم‌گذار به شمار رود؛ چرا که مدیریت شرایط پرورش پولت‌ها به مراتب راحت‌تر است. این مسئله روی تخم‌گذاری مرغ‌ها در سنین بالاتر بسیار موثر است.

در ادامه پاسخ به این سوال که مرغ بخریم بهتره یا جوجه، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در صورتی که شرایط و زیرساخت‌های مناسبی در واحد پرورش مرغ فراهم باشد، خرید جوجه‌های یک‌روزه گزینه بسیار مناسب‌تری برای پرورش مرغ خواهد بود و هزینه‌های واحد پرورشی را برای پرورش مرغ به طرز قابل توجهی کنترل می‌کند.

مرغ بخریم بهتره یا جوجه
مرغ بخریم بهتره یا جوجه

حتما بخوانید: بیماری های رایج در مرغ + روش­های تشخیص و درمان آن

پولت چیست؟ | مرغ بخریم بهتره یا جوجه؟

در بالا در خصوص خرید پولت به عنوان گزینه مناسب برای پرورش مرغ بحث کردیم. اما پولت چیست؟ پولت در اصطلاح فنی به جوجه‌های یک روزه تا مرغ‌های 110 روزه گفته می‌شود. معمولا توصیه می‌شود که اگر قصد خرید پولت برای پرورش مرغ را دارید و زیرساخت مناسب برای نگهداری از جوجه‌های یک روزه در واحد پرورشی شما مهیا نیست، به سراغ نیمچه یا جوجه‌های سه ماهه بروید. بر مبنای آزمایش‌ها و تجربه ثابت شده است که استفاده از نیمچه‌ها به عنوان بهترین گزینه برای پرورش مرغ به شمار می‌رود.

اهمیت سپری کردن دوره‌های آموزشی

برخلاف بسیاری از افراد که معتقد هستند کار پرورش مرغ یک کار تجربی صرف است، باید به این نکته اشاره کنیم که با توجه به توسعه و پیشرفت‌های مختلفی که در طول دهه‌های اخیر در این صنعت رخ داده است، افرادی که قصد ورود به این بازار کار را دارند، حتما باید در دوره‌های آموزشی این کسب‌وکار شرکت کنند. به این ترتیب با تمام زیر و بم و جزئیات این کار آشنا خواهند شد و سوالات و ابهامات احتمالی که در این زمینه برای‌شان به وجود خواهد آمد، برطرف می‌شود.

مرغ بخریم بهتره یا جوجه
مرغ بخریم بهتره یا جوجه

حتما بخوانید: چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند

کلام پایانی درباره مرغ بخریم بهتره یا جوجه

در این مقاله به یک سوال اساسی پاسخ دادیم که مشخص شود مرغ بخریم بهتره یا جوجه؟ بر خلاف تصور عامیانه‌ای که برای مبتدیان حرفه پرورش مرغ وجود دارد، خرید مرغ بالغ تخم‌گذار یا مرغ پا به تخم گزینه مناسبی برای پرورش مرغ به شمار نمی‌رود و هزینه‌های تولید کاهش پیدا نمی‌کند. بلکه در فرآیند پرورش مرغ‌ها آسیب‌ها و اختلالاتی برای شما به وجود می‌آید و نتیجه مطلوبی را به دست نخواهید آورد.

بنابراین لازم است اگر زیرساخت مناسب برای پرورش مرغ دارید به سراغ جوجه‌های یک روزه بروید و در صورتی که زیرساخت مناسبی ندارید، خرید نیمچه یا جوجه‌های سه ماهه بهترین گزینه برای پرورش مرغ تخم‌گذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *