جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی – [ هر متر چندتا؟! ]

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی یکی از چالش‌هایی است که علاقمندان به پرورش مرغ بومی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. دانستن اینکه هر مرغ به چه میزان فضا نیاز دارد تا بتواند بالاترین بازدهی را از خود نشان دهد جز ضروریات پرورش مرغ بومی به شمار می‌رود. چنانچه شما نتوانید فضای مورد نیاز برای پرورش مرغ بومی را به بهترین شکل فراهم کنید به طور قطع با عدم راندمان  کافی و تولید محصولات کم کیفیت همراه خواهید بود. عدم راندمان کافی و تولید محصولات کم کیفیت می‌تواند به صورت مستقیم بر میزان سوددهی شما تاثیرگذار باشد و کسب و کار شما را با سودهای کم و یا در اکثر مواقع با ورشکستگی همراه کند.

از این رو در این مطلب و سایت طیوران سازه قصد داریم شما را با فضای لازم برای پرورش مرغ بومی و عواملی که برای تعیین فضا موثر هستند به طور کامل آشنا کنیم. اگر جز علاقه‌مندان به پرورش مرغ بومی هستید و دوست دارید سودآوری بالایی را در این زمینه به دست آورید توصیه می‌کنیم قبل از هر کاری ابتدایی مطلب را مورد مطالعه قرار دهید. مطالعه این مطلب به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

عدم فضای مناسب برای پرورش چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؟

در ابتدای مطلب قصد داریم شما را با مشکلاتی که عدم فضای مناسب برای پرورش می‌تواند برای مرغ‌ها به وجود بیاورد آشنا کنیم. یکی از این مشکلات کانیبالیسم و همخواری است. همین عامل می‌تواند به طور مستقیم بر سودآوری شما و میزان کیفیت محصولات تاثیرگذار باشد. تراکم بسیار زیاد موجب استرس در مرغ‌های بومی خواهد شد. استرس زیاد عدم تخم گذاری و عدم بالا رفتن راندمان کاری را با خود به همراه خواهد داشت.

تراکم بالا باعث می‌شود غذای کافی به تمامی مرغ‌ها نرسد و همین امر باعث سیر نشدن اکثر آنها خواهد شد. خفگی پرنده‌های ضعیف‌تر در هنگام خوردن آب و دان از دیگر عوارض عدم فضای مناسب برای پرورش مرغ بومی است. از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد عدم رشد متوازن کل گله، شیوع بیماری و گزینه های بسیار دیگر می باشد.

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی
فضای لازم برای پرورش مرغ بومی

چه عواملی می‌تواند تعیین فضای لازم برای پرورش مرغ بومی را تحت الشعاع قرار دهد؟

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله این عوامل می توان به وزن مرغ، سن، نوع غذا و شرایط آب و هوایی اشاره کرد.

مثال

به مثال زیر توجه کنید:

برای مرغی به وزن 1.5 کیلوگرم حدود 0.1 تا 0.15 لازم است. چنانچه شما قصد داشته باشید وزن مرغ مورد نظر را بالاتر ببرید باید از فضای بیشتری استفاده نمایید. از طرفی  اگر شرایط محیطی و آب و هوایی مورد نظر بسیار مطلوب باشد شما برای پرورش مرغ بومی نیاز به فضای کمتری  نسبت به شرایط آب و هوایی نامطلوب دارید. برای تعیین دقیق فضای لازم برای پرورش مرغ بومی توصیه می‌کنیم از متخصصینی که در این زمینه از تجربیات بالایی برخوردار هستند مشورت بگیرید و سپس با توجه به مشورت گرفته شده فضای مورد نیاز برای هر مرغ را تعیین نمایید.

به نظر شما چه عوامل دیگری می‌تواند فضای لازم برای پرورش مرغ بومی را تحت تاثیر قرار دهد. چنانچه در این زمینه از تجربیاتی برخوردار هستید می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی چقدر است؟

میزان فضای استاندارد برای پرورش مرغ بومی به ازای ۸ الی ۱۰ قطعه یک متر مربع خواهد بود. چنانچه شما دوست داشته باشید تعداد گله را افزایش دهید این عدد به ۸ قطعه کاهش خواهد یافت.  برای گله‌های مولد این عدد کاملاً متفاوت خواهد بود. اگر قصد دارید پرورش مرغ بومی را با هدف تولید تخم نطفه‌دار انجام دهید و این کار را به گله‌های مولد بسپارید، عدد مورد نظر به ۶ قطعه برای هر متر مربع می‌رسد.

تمامی عدد های گفته شده مربوط به فضای لازم برای پرورش مرغ بومی بر روی بستر است. این در حالی است که برای پرورش مرغ بومی در قفس شما به فضای متفاوتی نیاز دارید. به نظر شما فضای لازم برای پرورش مرغ بومی در قفس چقدر است؟ برای دستیابی به پاسخ کامل این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی
فضای لازم برای پرورش مرغ بومی

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی در قفس چقدر است؟

برای اینکه برای اینکه بتوانید فضای لازم برای پرورش مرغ بومی در قفس را به دست آورید ابتدا باید به دو امر بسیار مهم توجه داشته باشید. اندازه قفس و وزن مرغ ۲ عامل اساسی است که می‌تواند فضای لازم برای پرورش مرغ بومی در قفس را تحت تاثیر قرار دهد.

به طور قطع اگر پرورش مرغ بومی را در قفس انجام دهید می‌توانید در فضای کوچک‌تری از تعداد مرغ‌های بیشتری استفاده کنید. این امر می‌تواند بهینه‌سازی فضا و سودآوری بیشتر را با خود به همراه داشته باشد. چنانچه قفس را انتخاب می‌کنید توصیه می‌کنیم فضایی را نیز برای جنب و جوش مرغ‌ها در هنگام رشد در نظر بگیرید. مرغ‌ها باید برای رشد و توسعه فضای لازم را در اختیار داشته باشند.

مثال

 به مثال زیر توجه داشته باشید:

چنانچه شما قفس‌های سه طبقه را برای پرورش مرغ بومی انتخاب کنید به راحتی می‌توانید ۲۴ عدد مرغ محلی را پرورش دهید.  از مشخصات این قفس می‌توان به طول 100 سانتی متری، عرض 62 سانتی متر و ارتفاع 175 سانتی متری اشاره کرد. با نیم نگاهی به این موضوع متوجه خواهید شد که ظرفیت پرورش در قفس چندین برابر بالاتر از پرورش در زمین خواهد بود. چنانچه در پی  سودآوری بالاتری هستید توصیه می‌کنیم از قفس مرغ استفاده نمایید.

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی
فضای لازم برای پرورش مرغ بومی

شما برای ما از فضای لازم برای پرورش مرغ بومی بنویسید

در این مطلب از سایت طیوران سازه تمامی سعی خود را به کار بردیم تا شما را با فضای لازم برای پرورش مرغ بومی، عواملی که می‌تواند بر این فضا تاثیرگذار باشد، فضای لازم در قفس و بستر و عوارض عدم رعایت فضای لازم برای پرورش آشنا کنیم. اگر شما از تجربیات متفاوتی در زمینه پرورش این پرنده برخوردار هستید می‌توانید جهت انتقال تجربیات خود برای استفاده سایر مخاطبین سایت آن را از طریق قسمت نظرات برای ما کامنت کنید. نظرات شما می‌تواند تحولات بسیار زیادی در این کسب و کار برای افراد مختلف ایجاد کند.

چنانچه در این زمینه سوالی ذهن شما را به خود درگیر کرد، سوال مورد نظر خود را از طریق قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا پشتیبانان سایت در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

 سوالات متداول

عدم فضای مناسب برای پرورش مرغ بومی چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؟

کانیبالیسم و همخواری، عدم رشد متوازن کل گله، شیوع بیماری و گزینه های بسیار دیگر

چه عواملی می‌تواند تعیین فضای لازم برای پرورش مرغ بومی را تحت الشعاع قرار دهد؟

وزن مرغ، سن، نوع غذا و شرایط آب و هوایی

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی چقدر است؟

میزان فضای استاندارد برای پرورش مرغ بومی به ازای ۸ الی ۱۰ قطعه یک متر مربع خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *