جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

افزایش تخمگذاری مرغ – [روش های ساده و کاربردی]

افزایش تخمگذاری مرغ

درک درست از شرایط تخم گذاری و پرورش مرغ تخمگذار موجب افزایش تخمگذاری مرغ میشود. اطلاعات مناسب و کافی در این زمینه شما را یک قدم به موفقیت نزدیک تر می کند. هرچقدر شما بتوانید راندمان کاری بالاتری را در پرورش مرغ تخمگذار یا بومی تجربه کنید، سودآوری شما نیز افزایش خواهد یافت. راهکارها و شیوه های مختلف بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید با به کارگیری آن موجب افزایش تخمگذاری مرغ شوید. با یک سرچ ساده و مطالعه مطالب مختلف می توانید با روشهای افزایش تخم گذاری مرغ آشنا شوید.

از آنجایی که ما به طور کامل سایت های مختلف را مورد مطالعه قرار داده ایم، مطلب جامعی در این باره پیدا نکردیم. از این رو قصد داریم در این مطلب از سایت طیوران سازه تمامی مواردی که می‌تواند موجب افزایش تخمگذاری نژادهای مختلف و ماه شود را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید با این تکنیک ها راندمان کاری خود را به طور چشمگیری بالا ببرید. چنانچه دوست دارید با این تکنیک های منحصر به فرد و بینظیر آشنا شوید توصیه می‌کنیم این مطلب از سایت طیوران سازه را مورد مطالعه قرار دهید. مطالعه این مطلب به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

تغذیه مرغ

اولین و مهمترین نکته در پرورش مرغ تغذیه آن است. تغذیه می تواند به صورت مستقیم بر میزان و راندمان تخم گذاری مرغ ها تاثیر گذار باشد. اگر می خواهید افزایش تخمگذاری مرغ را مشاهده کنید توصیه می‌کنیم از تغذیه های دم دستی مانند نان و آب و میکس مواد ناکارآمد دوری کنید و تغذیه این پرنده را بر اساس برنامه غذایی و کنسانتره یا همان غذای مخصوص مرغ بچینید.

کنسانتره یا غذای مخصوص مرغ حاوی انواع مواد معدنی، پروتئینه و ویتامینه است. همچنین برای افزایش تخمگذاری می توانید از دانه های مانند ذرت و سویا که منابع خوبی از کلسیم هستند، استفاده کنید. در کنار موارد گفته شده کاهو کلسیم بسیار بالایی دارد. این مورد نیز می تواند گزینه بسیار خوبی برای افزایش تخمگذاری مرغ باشد. به طور کلی هر محصولی که حاوی کلسیم باشد می تواند روند تخم گذاری مرغ را تسریع ببخشد و موجب افزایش تخم گذاری این پرنده در طول هفته گردد.

افزایش تخمگذاری مرغ
افزایش تخمگذاری مرغ

آب

در کنار تغذیه مرغ باید به مسائل مهم مانند آب نیز بپردازید. چنانچه شما آب استاندارد و بهداشتی را در دسترس مرغها قرار دهید همین امر می تواند موجب افزایش تخم گذاری مرغ گردد. بسیاری از افراد آب را دست کم  می گیرند. این در حالی است که استفاده درست و در دسترس بودن آب می تواند یکی از روش های ساده و کاربردی جهت افزایش تخمگذاری مرغ باشد.

اجرای درست برنامه نوردهی

سومین عاملی که می‌تواند موجب افزایش تخمگذاری مرغ در دوره های مختلف شود، برنامه نوردهی است که پرورش دهنده برای مرغ ها در بازه های سنی مختلف تعریف می کند. به طور کلی شما باید در طول شبانه روز ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور به مرغ های تخمگذار برسانید. هرچقدر بتوانید برنامه نوردهی را به دقت بیشتری انجام دهید، راندمان کاری بالاترین را از مرغ های تخمگذار دریافت خواهید کرد.

برای این که بتوانید خیال خود را از این بابت راحت کنید توصیه می‌کنیم از ابزار نورسنجی برای کنترل نور محل زندگی مرغ ها استفاده نمایید. استفاده از این ابزار می تواند در بازه های زمانی مختلف شبانه روز بسیار به کمک شما بیاید.

خواب کافی موجب افزایش تخم گذاری مرغ میشود

به همان میزان که برنامه نوردهی برای افزایش میزان تخم گذاری مرغ حائز اهمیت است، خواب کافی نیز می تواند راندمان کاری شما در این زمینه را بالا ببرد. خواب کافی و مناسب را جدی بگیرید. با توجه به بازه زمانی مختلف و شرایط سنی مرغ ها شما باید ۶ تا ۸ ساعت خواب مفید را برای مرغ ها در نظر بگیرید.

دوری از استرس مساوی است با افزایش تخمگذاری مرغ

از دیگر عواملی که با رفع کردن آن می‌توانید موجب افزایش تخمگذاری مرغ در دوره تخم گذاری شوید، استرس است. متاسفانه استرس باعث کاهش راندمان کاری در دوره تخم گذاری خواهد شد. شما باید بتوانید عواملی که موجب استرس در مرغ ها می شود را به خوبی کنترل کنید و حتی الامکان این پرنده ها را در دوره تخم گذاری از این عوامل به دور نگه دارید.

از جمله عواملی که می‌تواند موجب استرس درمان شود می توان به گزینه هایی چون سرما و گرمای بیش از اندازه، عبور و مرور افراد ناشناس به طور زیاد، ورود حیوانات موذی به فضای پرورش، تغییرات دمایی و رطوبتی، صدای ناهنجار و بسیاری از گزینه های دیگر اشاره کرد.

جمع آوری به موقع تخم مرغ ها

شاید برای شما جالب باشد که بدانید شما با جمع آوری به موقع تخم مرغ ها از سطح سالن پرورش می‌توانید باعث افزایش تخم گذاری در این پرنده شوید. از لحاظ روانی هر چقدر تخم مرغ ها در فضای پرورش بیشتر باشد مرغ ها تمایل  کمتری به تخم گذاری دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای اینکه بتوانید با افزایش راندمان همراه باشید تخم مرغ ها را به موقع از سطح سالن پرورش جمع کنید.

افزایش تخمگذاری مرغ
افزایش تخمگذاری مرغ

اجرای دوره تولک

یکی از بی نظیرترین تکنیک ها برای افزایش تخمگذاری مرغ اجرای دوره تولک است. از آنجایی که تخم گذاری مرغ ها در برخی از بازه های زمانی دوره تخم گذاری بیشتر و در برخی دیگر کمتر است، بسیاری از پرورش دهندگان با اجرای دوره تولک باعث می‌شوند مرغ ها برای به اوج رساندن تخمگذاری قوای تازه بگیرند و انرژی لازم برای تخمگذاری حداکثر را داشته باشند.

توصیه ما به شما برای اجرای دوره تولک این است که شرایط بازار را در دست بگیرید و این کار را در پایین ترین میزان فروش خود در سال انجام دهید. با این کار ضرر مالی کمتری را در دوره تخم گذاری و فروش آن متحمل خواهید شد.

قرار دادن نمک در جیره غذایی مرغ ها

نمک مناسب در جیره غذایی مرغ ها می توانند موجب افزایش تخم گذاری در این پرنده ها شود. از آنجایی که عدم وجود نمک در جیره غذایی مرغ ها می تواند موجب کاهش تخم گذاری شود کنترل آن نیز می تواند موجب افزایش تخمگذاری گردد. توجه داشته باشید نمک هایی که در دوره تخم گذاری استفاده می کنید باید فاقد ید باشند.

فضای پرورش مناسب

فضای مورد نیاز برای پرورش مرغ تخمگذار از مهمترین و ضروری ترین موارد است. شما باید محیطی را برای مرغ های تخمگذار فراهم کنید که آنها به دور از استرس و در آرامش کامل به تخمگذاری بپردازند. معمولا کسانی که پرورش مرغ تخمگذار را در بستر انجام میدهند با ورود حیوانات موذی و شرایط غیر بهداشتی نمی‌توانند علاوه بر اجرای دوره تخم گذاری موجب افزایش تخمگذاری در مرغ ها شوند. این در حالی است که شما می توانید با استفاده از قفس مرغ تخمگذار که  با توجه به شرایط بدنی و سنی این پرنده طراحی شده است، فضای مناسبی را برای رشد مرغ ها فراهم کنید.

قفس مخصوص مرغ تخمگذار جزء مواردی است که می‌توانید با به کارگیری آن افزایش تخمگذاری مرغ ها را مشاهده کنید. این مورد جزء موردهای سودده، ساده و کاربردی است که اکثر پرورش دهندگان آن را جدی می گیرند.

قفس مرغ تخمگذار
قفس مرغ تخمگذار

شما برای ما از روش های افزایش تخمگذاری مرغ بنویسید

در این مطلب از سایت طیوران سازه سعی کردیم کامل ترین و منحصر به فرد ترین تکنیک هایی که می‌تواند افزایش تخمگذاری مرغ ها را در دوره تخم گذاری به همراه داشته باشد و مورد بررسی قرار دادیم. اگر شما هم از تجربیات متفاوتی در این زمینه برخوردار اید می توانید از طریق قسمت نظرات و تجربیات خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات میتوانید سوالات خود در این باره را با پشتیبان مطرح نمایید تا آنها در اثر و به سوالات شما پاسخ دهند.

 سوالات متداول

اولین و مهمترین نکته برای افزایش تخمگذاری مرغ چیست؟

اولین و مهمترین نکته در پرورش مرغ تغذیه آن است

بهترین فضا برای افزایش تخمگذاری مرغ کدام فضا است؟

استفاده از قفس مخصوص مرغ تخمگذار

میزان نور برای تخمگذاری بالاتر در مرغ ها چقدر است؟

14 تا 16 ساعت در طول شبانه روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *