جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش پرورش مرغ بومی – [100درصد تخصصی و کاربردی]

آموزش پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی یکی از پرسودترین مشاغلی است که در دسته بندی های پرورش مرغ و طیور قرار می گیرد. زمانی می توان در این زمینه به موفقیت های بسیار و سوددهی مناسب دست پیدا کرد که بتوان با آموزش پرورش مرغ بومی اطلاعات لازم و ضروری در این زمینه را بدست آورد.

دلایل بسیاری برای پرورش مرغ بومی وجود دارد که افراد زیادی به خاطر وجود چنین دلایل روی به پرورش این پرنده آورده اند. از جمله این دلایل می توان به تولید گوشت و تخم مرغ ارگانیک، مقاوم بودن در برابر بیماری و شرایط بد آب و هوایی اشاره کرد.وجود چنین مزایای نباید باعث شود تا از اصول پرورش این پرنده دست کشید و روی به آموزش پرورش مرغ بومی نیاورد.

قبل از شروع به این کار باید اطلاعات کافی و آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشید. در این مطلب از سایت طیوران سازه گام ‌به ‌گام با اصول پرورش مرغ بومی آشنا خواهید شد.برای اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با طیوران سازه همراه باشید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

دلایل انتخاب مرغ بومی برای پرورش چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم پرورش مرغ بومی مزایای متعددی نسبت به مرغ‌ های صنعتی دارد. وجود چنین مزایای می تواند از جهات مختلف خیال پرورش دهنده را برای رسیدن به سودآوری همراه با پایین ترین میزان تلفات راحت کند. در ادامه به مزایای پرورش مرغ بومی بیشتر خواهیم پرداخت.

آموزش پرورش مرغ بومی
آموزش پرورش مرغ بومی

مقاوم‌ بودن در برابر بیماری ‌ها

بزرگترین و مهمترین ویژگی مرغ بومی مقاوم‌ بودن آنها در برابر بیماری ‌ها است. مرغ ‌های بومی به دلیل سیستم ایمنی قوی‌ برابر بیماری ‌ها مقاوم‌ بوده و از این رو نیاز کمتری به دارو خواهند داشت. این ویژگی میزان تلفات در این کسب و کار را به پایین ترین میزان خود خواهد رساند.

میزان تلفات پایین سودآوری بالایی را با خود به همراه خواهد داشت. همچنین این مزیت می تواند هزینه های نگهداری مانند واکسیناسیون و دارو را به پایین ترین میزان برساند و از هزینه های جاری پرورش مرغ بکاهد.

سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف

مرغ‌ های بومی نسبت به تغییرات آب و هوایی منعطف تر از مرغ های صنعتی خواهند بود. از آنجایی که این نژاد سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف است، تلفات پایین تری را از خود به جای خواهد گذاشت و برای مراقبت از آن پرورش دهنده به دردسر نمی افتد.

تولید گوشت و تخم مرغ ارگانیک

تولید گوشت و تخم مرغ ارگانیک از دیگر مزایای مرغ های بومی به شمار می رود. با تولید گوشت و تخم مرغ ارگانیک پرورش دهنده می توانید درآمدزایی بیشتری را نسبت به مرغ های صنعتی تجربه کنید.

تخم‌ مرغ‌ های مغذی ‌تر

مرغ ‌های بومی با خوردن سبزیجات، حشرات و دانه‌ها، تخم‌مرغ‌های لذیذتر و سالم تری تولید می‌کنند. معمولا کسانی که در پی محصولات ارگانیک و سالم تری هستند به سراغ تخم مرغ های نژاد مرغ بومی می روند.

به نظر شما با این همه مزایای نباید آموزش پرورش مرغ بومی را فرا گرفت تا بهترین محصول و بازخورد را از این کسب و کار به جای گذاشت؟ به طور قطع باید اطلاعات لازم را در این باره کسب کرد و سپس با استفاده از این مزایا محصولاتی با کیفیت و پردرآمد را تولید نمود.

معایب پرورش مرغ بومی

هر کسب و کاری دو جنبه مزایا و معایب را خواهد داشت. در قسمت بالا با مزایای پرورش این پرنده آشنا شدید، حال نوبت این است که با معایب پرورش مرغ بومی آشنا شوید.

تولید تخم‌ مرغ کمتر

مرغ‌ های بومی نسبت به مرغ‌ های صنعتی، تعداد تخم مرغ کمتری در طول سال می‌گذارند. البته قیمت تخم مرغ های تولید شده توسط مرغ های بومی بالاتر خواهد بود و به آسانی این عیب را پوشش می دهد.

اقدامات مهم برای شروع پرورش مرغ بومی

در این قسمت از آموزش پرورش مرغ بومی شما را با اقدامات مورد نظر برای شروع این کار آشنا خواهیم کرد. قبل از خرید جوجه یا مرغ بالغ برای شروع حتما مراحل زیر را با دقت پشت سر بگذارید.

آموزش پرورش مرغ بومی
آموزش پرورش مرغ بومی

انتخاب نژاد

یکی از مهمترین قدم ها که به طور مستقیم بر میزان درآمد شما تاثیرگذار خواهد بود، انتخاب نژاد مناسب قبل از شروع این کسب و کار است. نژادهای مرغ بومی ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند که از جمله این تفاوت ها و ویژگی ها می توان به تعداد تخم‌ مرغ تولید شده، جثه مرغ و خلق ‌و خو اشاره کرد. با توجه به هدفی که در این کسب و کار دنبال می کنید، میزان فضای مورد نیاز و سایر عوامل سعی کنید بهترین نژاد را برای پرورش انتخاب نمایید.

انتخاب مکان

تمامی سعی خود را به کار ببرید تا مکانی مناسب را برای پرورش مرغ بومی انتخاب کنید. چنانچه مکان مورد نظر از استانداردهای لازم برخوردار نباشد، راندمان کاری پایین آمده و کسب و کار با شکست مواجه می شود. مکان مورد نظر باید از شهر دور بوده، دارای برق، آب، گاز و تلفن باشد. حمل و نقل آسان را به گزینه های گفته شده اضافه کنید.

تجهیزات مورد نیاز

برای شروع پرورش مرغ نیازمند به تجهیزات استاندارد مانند آبخوری، دانخوری، سیستم نورپردازی، قفس مرغ، سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهویه هوا، دماسنج و رطوبت سنج هستید. یکی از عواملی که موفقیت شما را در پرورش مرغ بومی تضمین میکند، داشتن تجهیزات استاندارد با توجه به شرایط سالن و نژاد مرغ است.

پرورش مرغ بومی در قفس یا بستر؟

سالیان سال است که پرورش مرغ بومی در قفس انجام می شود. دلیل پرورش این پرنده در قفس مدیریت آسان، مدیریت هزینه ها، جمع آوری راحت تر تخم مرغ ها با توجه به مخزن تخم مرغ، دارای سینی فضولات بودن و حمل راحت فضولات از سطح فضای پرورش، استفاده از متریال هایی مانند گالوانیزه گرم کششی برای مقاوم بودن در برابر رطوبت و بسیاری از گزینه های دیگر خواهد بود. قفس مهمترین و اصلی ترین عامل در کاهش هزینه ها و افزایش راندمان است.

اقدامات مهم برای ادامه روند پرورش

نگهداری از جوجه‌ها در روزهای ابتدایی زندگی، بسیار مهم است. برای این که بتوانید از جوجه ها در ابتدای امر به بهترین شکل مراقبت کنید باید چند نکته مانند تامین گرما و نور استاندارد، تغذیه، واکسیناسیون و غیره را مورد توجه قرار دهید. در ادامه مطلب نکات مهم گفته شده را مورد بررسی قرار می دهیم.

تامین گرما، سرما و نور استاندارد

جوجه ‌های تازه متولد شده به گرمای کافی نیاز دارند تا بتوانند به بهترین شکل رشد نمایند. علاوه بر گرما و سرما، نور استاندارد می تواند به طور مستقیم بر جوجه ها تاثیرگذار باشد. برای ایجاد گرما، سرما و نور می توانید از سیستم های گرمایشی مخصوص و لامپ ‌های مخصوص یا مادر مصنوعی استفاده کنید.

تغذیه جوجه‌ ها

از دیگر نکاتی که به طور مستقیم بر رشد جوجه ها تاثیرگذار خواهد بود، تغذیه آنهاست. در روزهای اولیه برای بالا بردن راندمان کاری و تامین سلامت جوجه ها از دان مخصوص جوجه ‌ها استفاده کنید. با گذشت زمان می‌توانید به تدریج دانه و سبزیجات تازه را به غذای آن ‌ها اضافه نمایید.

اجرای برنامه واکسیناسیون

برای تقویت سیستم ایمنی جوجه‌ ها باید دو کار ضروری را انجام دهید. گنجاندن مکمل ‌های ویتامینه و مواد معدنی و همچنین اجرای دقیق برنامه واکسیناسیون است. نظافت و ضدعفونی‌کردن قفس مرغ، دانخوری و آبخوری به طور مرتب را از یاد نبرید.

اقدامات مهم در مرحله پایانی پرورش مرغ بومی

پس از مراقبت از جوجه ها و تبدیل شدن آنها به مرغ حال نیاز است تا مراقبت های لازم برای مرغ های بالغ را در نظر بگیرید. مرغ های بالغ نسبت به جوجه ها به مراقبت ‌های متفاوت تری نیاز دارند که در ادامه بررسی آنها خواهیم پرداخت.

آموزش پرورش مرغ بومی
آموزش پرورش مرغ بومی

تغذیه مرغ ‌تخمگذار

تغذیه جز موارد مهم و تاثیرگذار در تمامی دوره های پرورش مرغ بومی است. برای تولید تخم ‌مرغ باکیفیت، مرغ ‌ها به تغذیه مناسب نیاز دارند. از دان مخصوص مرغ تخم‌گذار به همراه سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید تا بالاترین میزان راندمان کاری را تجربه نمایید. تغذیه را جدی بگیرید تا محصولات با کیفیتی را به بازار عرضه کنید.

جمع‌آوری تخم ‌مرغ

مرغ‌ های بومی معمولا به صورت روزانه تخمگذاری می کنند. برای حفظ کیفیت تخم‌ مرغ‌ ها باید آن‌ ها را به طور مرتب جمع‌آوری کنید. عدم جمع آوری تخم مرغ ها می تواند آلوده و شکسته شدن را به همراه داشته باشد.

ضدعفونی کردن قفس

برای جلوگیری از بیماری‌ ها و حفظ سلامتی مرغ ‌ها، نظافت قفس از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مرتب سیسنی فضولات را خارج کرده و آنها را ضدعفونی نمایید. علاوه بر قفس مرغ، ضدعفونی کردن آبخوری و دانخوری‌ ها را فراموش نکنید. وجود دانخوری و آبخوری کثیف می تواند موجب انتقال بیماری شود.

شرکت آموزش دهنده و تجهیز کننده سالن های پرورش مرغ بومی

شرکت طیوران سازه به عنوان شرکت آموزش دهنده و تجهیز کننده سالن های پرورش مرغ بومی می تواند کمک بسیاری به شما در زمینه آموزش پرورش مرغ بومی، پرورش این پرنده و تجهیز سالن مرغداری انجام دهد. برای بهره مند شدن از خدمات طیوران سازه کافی است با پشتیبانی تماس بگیرید. طیوران سازه تا به امروز  موفق شده با تجهیز کردن سالن های مختلف مرغداری و مشاوره در این زمینه، زمینه ساز موفقیت افراد بسیاری شود. شما هم می توانید یکی از این گزینه ها باشید.

برای تجهیز کردن سالن های پرورش مرغ بومی می توانید از قفس های شرکت طیوران سازه استفاده کنید. عامل اصلی کاهش هزینه ها و افزایش راندمان قفس مرغ است. قفس های سایت طیوران سازه از گالوانیزه گرم کششی ساخته شده اند و گارانتی 2 و 10 ساله دارند.

قفس مرغ 3 طبقه
قفس مرغ 3 طبقه

جمع ‌بندی

در این مطلب از سایت طیوران سازه آموزش پرورش مرغ بومی را برای شما در نظر گرفتیم. با صبر و حوصله و  برنامه ‌ریزی در کنار آموزش پرورش مرغ بومی می توانید محصولات ارگانیک تولید کنید و به درآمدزایی مناسبی دست پیدا نمایید. چنانچه شما هم در این زمینه از اطلاعات و تجربیات متفاوتی برخوردار هستید، می توانید از طریق قسمت نظرات تجربیات و اطلاعات خود را با سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید از طریق قسمت نظرات سوالات خود در این باره را بپرسید تا پشتیبانان به آن در اسرع وقت پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه نژادی از مرغ بومی برای پرورش مناسب است؟

انتخاب نژاد مناسب به هدف شما از پرورش مرغ بومی بستگی دارد. اگر به دنبال تولید تخم ‌مرغ هستید، نژاد هایی مانند مرغ لگه قهوه‌ ای و مرغ استرالوپ مناسب هستند. برای مصرف گوشت، نژادهای مرغ کوشین، مرغ برهما و مرغ لاری انتخاب‌های خوبی هستند.

چه مقدار فضا برای پرورش مرغ بومی نیاز دارم؟

به طور تقریبی، برای پرورش هر مرغ حداقل 2 متر مربع فضا نیاز دارید.

چه تجهیزاتی برای پرورش مرغ بومی لازم است؟

برای شروع، به قفس، آبخوری، دانخوری، قفس مرغ، بستر مناسب، لامپ و مادر مصنوعی نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *