جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش مرغ در پشت بام – میشه یا نمیشه؟!

پرورش مرغ در پشت بام

به علت محبوبیت بالایی که تخم و گوشت مرغ دارد، پرورش مرغ در پشت بام در سال های اخیر رونق بسیار زیادی پیدا کرده است. افزایش روزافزون جمعیت شهری و توجه ویژه ای که به مواد غذایی دارند باعث شده به مرور  پرورش مرغ در پشت بام نسبت به گذشته محبوبیت بیشتری پیدا کند. شما هم می توانید به این شغل به عنوان یک فرصت فوق العاده نگاه کنید. اما برای شروع این شغل باید قوانین و اصول بسیار زیادی را رعایت کنید. بدون شک اگر بخواهید بدون در نظر گرفتن چالش ها این فعالیت را آغاز کنید در کمترین زمان ممکن شکست را تجربه خواهید کرد.

پرورش مرغ در فضاهایی مانند پشت بام و سایر فضاهای کوچک نیاز به راهکارهای خاص خود دارد. زیر را در این مواقع چالش های مختلفی را تجربه می کنید. از این رو در این مطلب از سایت طیوران سازه به بررسی راهکارها، مزایا و چالش ‌های پرورش مرغ در پشت بام به طور کامل خواهیم پرداخت. اگر جز علاقه مندان به شروع این کسب و کار هستید ابتدا این مطلب را مورد مطالعه قرار دهید و سپس فعالیت های مورد نظر خود را آغاز نمایید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

مزایای پرورش مرغ در پشت بام

پرورش مرغ در پشت بام مزایای زیادی را با خود به همراه خواهد داشت. عدم وابستگی های مختلف برای تهیه پروتئین های مورد نیاز خانواده، به دور ماندن از نوسانات بازار، کاهش اثرات زیست ‌محیطی، کسب درآمد با هزینه کم و در فضای کوچک، استفاده از فضای بی بهره برای رسیدن به درآمد و بسیاری از موارد دیگر را می توان جز مزایای این کسب و کار دانست. در ادامه سه مورد از مهمترین مزایای این کسب و کار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روش‌های پرورش مرغ در پشت بام

برای اینکه بتوانید پرورش مرغ را انجام دهید و از این طریق به سودآوری برسید ابتدا باید روش مورد نظر برای پرورش این پرنده را مشخص نمایید. برای انتخاب روش مناسب جهت پرورش مرغ در پشت بام باید ابتدا هزینه مورد نظر و مساحت پشت بام را در نظر بگیرید  و سپس با استفاده از این دو مقوله یکی از سه روشی که در ادامه مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت را جهت شروع کسب و کار خود انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید برای انتخاب هر یک از روش‌هایی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت باید معقوله‌های مهمی چون هزینه و مساحت پشت بام را در نظر بگیرید بدون در نظر گرفتن این دو مورد هرگز  پرورش مرغ در پشت بام را به صورت استاندارد و مناسب تجربه نخواهید کرد.

متداول‌ترین روش برای پرورش مرغ در پشت بام

متداول‌ترین روش برای پرورش مرغ در پشت بام استفاده از جوجه‌های یک یا چند روز است. در این روش شما می‌توانید جوجه‌های یک یا چند روزه را از مراکز معتبر تهیه کنید و سپس با نگهداری و مراقبت از آنها محصولات مورد نظر را از آنها به دست آورید و با فروش محصولات مورد نظر به سودآوری مناسبی دست پیدا کنید. از آنجایی که این روش نیاز به حل کردن چالش‌های فراوانی ندارد شما می‌توانید با دردسر کمتر و سودآوری بیشتری پرورش مرغ در پشت بام را با استفاده از این روش تجربه نمایید.

توجه داشته باشید که تعداد جوجه‌های مورد نظر را با توجه به مساحت پشت بام انتخاب کنید تا با تراکم بیش از اندازه راندمان کاری را کاهش ندهید. این کار در بسیاری از مواقع می‌تواند موجب تلفات در مرغ‌ها شود. برای اینکه نسبت مرغ به مساحت مورد نظر در پشت بام را به بهترین شکل رعایت کنید توصیه می‌کنیم از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 پرسودترین روش برای پرورش مرغ در پشت بام

پرسودترین روش برای پرورش مرغ در پشت بام استفاده از دستگاه جوجه کشی و تخم‌های نطفه‌دار است.  در این روش شما تخم‌های نطفه‌دار و دستگاه جوجه کشی را تهیه کرده و سپس با پشت سر گذاشتن دوره جوجه کشی جوجه‌های آماده پرورش را در اختیار خواهید داشت.

 این روش جز پرسودترین روش پرورش مرغ در پشت بام به شمار می‌رود اما چالش‌های بسیار بیشتری را نسبت به روش اول برای شما در پی خواهد داشت. خرابی تخم نطفه‌دار و اشکالات در دستگاه جوجه کشی جز متداول‌ترین چالش‌هایی است که شما در این روش با آن دست و پنجه نرم خواهید کرد.

در برخی از موارد این چالش‌ها می‌تواند کسب و کار شما را با ورشکستگی و یا پرورش مرغ را با تلفات بسیار زیاد همراه کند.

سریع‌ترین روش برای رسیدن به سود

برای اینکه در پرورش مرغ در پشت بام ع‌ترین روش را تجربه کنید به سراغ مرغ‌های بالغ بروید. مرغ‌های بالغ با نگهداری کوتاه مدت می‌توانند محصولات بسیار زیادی را به شما ارائه دهند. گوشت مرغ، تخم مرغ  و تخم سه محصولی هستند که شما می‌توانید آنها را تولید کنید و با ارائه آنها به بازار به سودهایی که الان دست پیدا کنید.

پرورش مرغ در پشت بام
پرورش مرغ در پشت بام

به دور ماندن از نوسانات بازار

 پرورش مرغ در پشت بام باعث عدم وابستگی شما به بازار گوشت مرغ و تخم مرغ خواهد شد. عدم وابستگی به این بازار می تواند شما را از چالش تهیه گوشت و تخم مرغ با توجه به نوسانات و افزایش هزینه ها به دور نگه دارد. همچین شما می توانید در کنار تمامی این موارد پرورش مرغ را به صورت محلی و یا ارگانیک انجام دهید تا محصولاتی که مصرف می نمایید دارای استاندارد و  مزیت های بیشتری باشد.

کاهش اثرات زیست محیطی

از آنجایی که در سال های اخیر کمتر کسی به اثرات محیط زیستی مانند آلودگی هوا، آلاینده های محیطی و بسیاری از موارد دیگر فکر می کند، این کار شما می تواند کمک بسیار زیادی به کاهش اثرات زیست محیطی انجام دهد. با استفاده از این کسب و کار می توانید میزان نقل و انتقال محصولات مرغ را به روش چشمگیری کاهش دهد، باعث کاهش آلودگی هوا شوید و به کاهش آلاینده ‌های محیطی کمک شایانی کنید. به تمامی این موارد کاهش مصرف سوخت و انرژی نیز توجه داشته باشید.

کسب درآمد با هزینه کم و در فضای کوچک

معمولا کسانی که در فضای عمومی جامعه به فکر شروع کسب و کار هستند به این موضوع فکر نمی کنند که می توانند با استفاده از پشت بام کسب و کار خود را آغاز کنند. همین امر باعث می شود تا این کسب و کار کمتر به ذهن افراد بنشیند. هر چقدر افراد کمتری در این زمینه فعالیت کنند، سودآوری در این مورد را به بالاترین میزان خود می رساند.

چالش ‌های پرورش مرغ در پشت بام

چالش ‌های متفاوت و مختلفی را برای پرورش مرغ در پشت بام پشت سر خواهید گذاشت. بدون حل کردن چالش ها به هیچ عنوان نمی توانید در این کسب و کار به هدف خود برسید و درآمدزایی داشته باشید. هر یک از چالش هایی که در ادامه مطلب به ان اشاره خواهیم کرد می تواند به ور مستقیم راندمان کاری شما را تحت تاثیر قرار دهید. البته نگران این چالش ها نباشید زیرا در ادامه مطلب به تمامی راهکارهایی که می تواند چالش های شما را حل کند را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

پرورش مرغ در پشت بام
پرورش مرغ در پشت بام

محدودیت فضایی

یکی از مهمترین چالش هایی که پرورش دهندگان مرغ با آن دست وپنجه نرم میکنند، نبود فضای کافی برای پرورش است.  فضاهای محدود پشت بام‌ ها محدودیت های فراوانی برای پرورش مرغ ایجاد خواهد کرد. این محدودیت می تواند شامل تعداد مرغ برای پرورش، نحوه پرورش و بسیاری از موارد دیگر باشد. اگر دوست دارید این چالش را به درستی حل کنید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مدیریت و مراقبت

یکی دیگر از چالش هایی که باید بتوانید به درستی ان را مدیریت کنید مدیریت کسب و کار  و مراقبت از مرغ ها برای رشد و تولید محصول است. پرورش مرغ جز فعالیت هایی است که نیازمند مراقبت دقیق و مدیریت منظم می باشد. همین امر می تواند برای افرادی که در این عرصه تازه وارد شده اند، چالش ‌برانگیز باشد.

بهداشت مرغ‌ ها و عوامل بیماری ‌زا

بهداشت مرغ‌ ها و عوامل بیماری ‌زا از دیگر چالش هایی است که در پرورش مرغ در پشت بام باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. توجه داشته باشید بیماریها می توانند به تهدیدی جدی برای کسب و کار شما مبدل شوند. بهداشت مناسب مرغ‌ ها و توجه به واکسیناسیون از جمله ضروریاتی است که باید آن را رعایت کنید. برای چالش های به وجود آمده به طور قطع راهکارهایی وجود دارد که در ادامه مطلب به این راهکارها خواهیم پرداخت.

راهکارها برای پرورش مرغ در پشت بام

برای چالش های گفته شده راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه مطلب به معرفی و بررسی کامل آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی با راهکارهای مختلف در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

طراحی مناسب فضا

توصیه ما به شما این است که برای پرورش مرغ در پشت بام، فضایی مناسب را طراحی کنید و شرایط آب و هوایی منطقه را نیز در نظر بگیرید. برای داشتن فضای مناسب برای پرورش می توانید از قفس مرغ استفاده کنید. قفس مرغ گزینه مناسبی برای چیدمان پشت بام و استفاده از فضا و تعداد بیشتر است. علاوه بر فضا و تعداد بیشتر، قفس های مرغ شما را در زمینه تغذیه، شرایط آب و هوایی ، واکسیناسیون و جلوگیری از بیماری‌ ها بسیار یاری خواهد کرد. توجه داشته باشید قفس هایی که تهیه می کنید باید از منبع معتبری باشد زیررا جنس این قفس ها باید به گونه باشد که در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم باشد. همچنین طراحی قفس های مرغ باید به گونه ای باشد که مرغ ها بتوانند به راحتی به رشد خود ادامه دهند و دچار مشکل نشوند.

قفس مرغ 3 طبقه
قفس مرغ 3 طبقه

انتخاب نژاد مناسب

با توجه به اینکه در پشت بام و فضای شهری این کار را انجام می دهید باید به نوع نژاد توجه داشته باشید. نژاد مورد نظر باید در برابر بیماری ها و شرایط بد آب و هوایی از خود مقاومت نشان دهد.

تغذیه و مراقبت

تغذیه مناسب و مراقبت از مرغ ‌ها 2 عامل کلیدی در موفقیت پرورش مرغ در پشت بام هستند. تهیه جیره غذایی استاندارد و مناسب با نیازهای مرغ ‌ها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. برای اینکه بتوانید برنامه غذایی مناسبی برای مرغ ها در نظر بگیرید، مشورت با افراد متخصص را در نظر داشته باشید. افراد متخصص در این باره راهنمایی های بسیار خوبی به شما خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

پرورش مرغ در پشت بام با توجه به مزایا و چالش‌ هایی که دارد می تواند گزینه مناسبی برای تامین گوشت و تخم مرغ باشد. در بسیاری از مواقع می توانید از آن به عنوان شغل درآمدزا نیز استفاده کنید. اما باید موارد فنی و بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. در نهایت، این فعالیت امکان‌پذیر است اما نیازمند آموزش مناسب برای شروع است. توصیه می کنیم قبل از هر کاری با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و تمامی موارد مورد نظر در این کار را طبق گفته متخصصان جلو ببرید. اگر از تجربیات متفاوتی در این زمینه برخورداری هستید از طریق قسمت نظرات سایت طیوران سازه تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

مزایای پرورش مرغ در پشت بام چیست؟

به دور ماندن از نوسانات بازار کاهش اثرات زیست محیطی کسب درآمد با هزینه کم و در فضای کوچک

چالش ‌های پرورش مرغ در پشت بام چیست؟

محدودیت فضایی مدیریت و مراقبت بهداشت مرغ‌ ها و عوامل بیماری ‌زا

راهکارها برای پرورش مرغ در پشت بام را نام ببرید؟

استفاده از قفس مرغ طراحی مناسب فضا انتخاب نژاد مناسب تغذیه و مراقبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *