جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش کسب درآمد از فروش مرغ بالغ

فروش مرغ بالغ

جمعیت جهان به طور روزافزونی در حال اضافه شدن است. به همین دلیل نیاز به منابع پروتئینی و گوشتی نیز روز به روز در حال افزایش است. یکی از مهم‌ترین و سنتی‌ترین منابع تأمین پروتئین در سراسر جهان، گوشت مرغ است. کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نیست. تولیدکنندگان بزرگی در سطح کشور برای تولید طیور و به ویژه مرغ در حال فعالیت هستند. کسب و کار پرورش جوجه یک روزه مرغ و فروش مرغ بالغ ، سودآور است به شرط اینکه کار تولید در تیراژ بالا انجام شود. در کنار کار تولید اگر دستورالعمل‌ها و نکات پرورش جوجه یک روزه مرغ به خوبی رعایت شود، از تلفات آنها در طول دوره پرورش کاسته می‌شود و لذا سود تولیدکنندگان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

فروش مرغ بالغ
فروش مرغ بالغ

حتما بخوانید: آموزش جوجه کشی مرغ با دستگاه

پرورش جوجه مرغ یک روزه تا رسیدن سن بلوغ

پرورش جوجه‌های یک روزه مرغ در مقیاس صنعتی و بزرگ نیاز به بستر مناسب برای بهره‌وری عالی دارد. یکی از بهترین بسترهای این کار، قفس‌های مخصوص جوجه‌های یک روزه است. این قفس‌ها برای پرورش انواع و اقسام جوجه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهم و اساسی در خصوص این قفس‌ها،‌ آن است که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز و مدرن بسیاری از مراقبت‌های لازم برای پرورش جوجه‌ها را به صورت اتوماتیک برقرار می‌کند و شرایط لازم برای رشد مناسب جوجه‌ها را فراهم می‌آورد.

برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این قفس‌ها عبارت است از: کاهش تلفات جوجه‌ها، کاهش بوی ناشی از فضولات جوجه‌ها، مرتب و منظم شدن فضای پرورش جوجه‌ها، استفاده بهینه از فضای در اختیار به دلیل طبقه بندی شد قفس‌ها، آسان‌تر شدن کار تغذیه و آب دادن به جوجه‌ها و … .

مهمترین نکات پرورش جوجه‌های یک روزه برای افزایش سودآوری

اگر بخواهیم به صورت موردی به برخی از مهم‌ترین نکات پرورش جوجه‌های یک روزه برای رسیدن به سود عالی از فروش مرغ بالغ اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را عنوان کنیم:

محیط و فضای نگهداری

محیط و فضای نگهداری جوجه‌های یک روزه باید به خوبی پایش شود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از وقوع هر گونه بیماری احتمالی در بین جوجه‌ها جلوگیری به عمل آید. در صورت تمیز نبودن محیط پرورش جوجه‌ها، به دلیل حساس و ضعیف بودن آن‌ها درصد تلفات افزایش پیدا می‌کند و ضرر و زیان مالی سنگینی روی دست تولیدکننده باقی می‌گذارد. در ضمن در طول دوره پرورش جوجه‌ها به کمک برخی مواد ضدعفونی کننده مجاز از قبیل پودر پرمنگنات، پارا فرمالدئید و فرمالین برای پاکیزه کردن فضای سالن پرورش جوجه‌ها اقدام می‌کنیم. این مسئله را باید کاملا جدی بگیرید تا سلامت طیور خود را به خوبی کنترل و حفظ کنید.

تجهیزات داخل سالن نگهداری | فروش مرغ بالغ

سالن نگهداری جوجه‌ها باید دارای تجهیزات کافی باشد. به طور کلی تجهیزات مورد نیاز در سه دسته اصلی قابل تفکیکی هستند؛‌ گروه اول تجهیزات تهویه صنعتی از قبیل هواساز و سیستم‌های سرمایش و گرمایش به منظور حفظ سطح دما و رطوبت سالن در محدود مجاز است. گروه دوم تجهیزات روشنایی است که به منظور کنترل فضای سالن و پرورش جوجه‌ها مورد نیاز است. گروه سوم،‌ بسترها مناسب برای آب دادن و غذا دادن به جوجه‌ها است.

تفکیک جوجه‌ها

یک مسئله دیگر در زمینه پرورش جوجه‌ها، تفکیک مناسب آن‌ها است. به طور کلی باید قفس پرورش جوجه‌ها را به دو قسمت مجزا تقسیم کرد. جوجه‌ها تا قبل شش هفتگی باید در یک محیط قرار بگیرند و جوجه‌های بزرگ‌تر باید در محیط جداگانه‌ای نگهداری شوند. دلیل این اقدام آن است که آب و دان کافی به جوجه‌های کوچک‌تر برسد.

فروش مرغ بالغ
فروش مرغ بالغ

حتما بخوانید: پرورش مرغ گوشتی و همه نکاتی که باید بدانید

دمای مطلوب | فروش مرغ بالغ

دمای مطلوب برای سالن و قفس پرورش جوجه‌های یک روزه در حدود 32 الی 35 درجه سلسیوس است. اما رفته رفته این دما کاهش پیدا می‌کند. به طوری که پس از گذشتن دوره پنج یا شش ماهه پرورش مرغ، دمای مورد نیاز برای محیط نگهداری مرغ‌های بالغ در حدود 25 درجه سلسیوس است. همچنین سطح رطوبت در محیط نگهداری جوجه‌ها باید بین 60 الی 70 درصد تنظیم شود. پس از خارج کردن جوجه‌های یک روزه از قفس نیز باید توجه کنید که رطوبت کف سالن پرورش نباید بیشتر از 30 درصد شود.

تغذیه جوجه‌ها

در خصوص تغذیه جوجه‌های یک روزه باید این نکته را در نظر داشته باشید که در چند روز ابتدایی دانه‌ها کامل آسیاب کنید و به حالت آرد تبدیل کنید و به جوجه‌ها بدهید. در خصوص آب خوراکی جوجه‌های نیز اگر از محلول آب و شکر هشت درصد استفاده کنید، مناسب است. با گذر زمان و بزرگ‌تر شدن جوجه‌ها، نیاز آن‌ها به آب نیز رفته رفته افزایش پیدا می‌کند. لذا باید به این مسئله نیز توجه کافی نمود.

آزمایش سلامتی و بهداشتی

در صورتیکه علائمی دال بر بی‌اشتهایی جوجه‌ها در طول پرورش مشاهده کردید،‌ باید بلافاصله از یک کارشناس بهداشتی بخواهید تا به مرکز شما مراجعه کند و اقدام به آزمایش سلامتی جوجه‌ها بنماید. چون بی اشتهایی یکی از علایم بروز بیماری در جوجه‌ها است. در صورتی که به این مسئله رسیدگی نکنید، ممکن است با تلفات جوجه‌ها مواجه شوید که این مسئله سود حاصل از فروش مرغ بالغ را برای شما کاهش می‌دهد. یکی دیگر از علائمی که در صورت بروز باید به سرعت در خصوص بررسی آن اقدام نمود، مشکل عدم تعادل در راه رفتن جوجه‌ها است. این مسئله نیز باید توسط کارشناس متخصص بررسی شود تا در صورت مشاهده مشکل، به برطرف نمودن آن اقدام نمود.

فروش مرغ بالغ
فروش مرغ بالغ

حتما بخوانید: آموزش ساخت قفس مرغ + تمامی جزییاتی که باید بدانید

آیا می‌توان از فروش مرغ بالغ سود مناسبی کسب نمود؟ | فروش مرغ بالغ

همان طور که در ابتدای مقاله آوردیم، کسب و کار پرورش مرغ بالغ در صورتی مقرون به صرفه و سودآور است که این کار را در مقیاس بزرگ انجام دهید. برای تهیه سوله‌های بزرگ و به منظور کاهش هزینه‌های اولیه این کار باید به مناطق حاشیه شهرها و مناطق روستایی مراجعه کنید. به این ترتیب می‌توانید با صرف هزینه کمتر،‌ زمین بزرگ‌تری تهیه کنید و ظرفیت پرورش مرغ واحد تولید خود را افزایش دهید.

ایرانی‌ها در سبد غذایی خود همواره جایگاه ویژه‌ای برای مرغ در نظر گرفته‌اند. لذا کسانی که وارد این صنعت می‌شوند،‌ نگرانی زیادی از بابت فروش مرغ بالغ خود نخواهند داشت؛ چون بازار مصرفی بسیار خوبی در سطح کشور وجود دارد. استفاده از تجهیزات بروز در پرورش جوجه یک روزه نیز می‌تواند بهره‌وری کار تولیدی شما را افزایش دهد. به این ترتیب که تلفات جوجه‌ها در طول دوره پرورش کاهش پیدا می‌کند و مرغ‌های بیشتری را می‌توانید به دست مصرف کننده برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *