جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند

چرا مرغ ها- تخم خود را می شکنند

یکی از مسائلی که در حین کار پرورش مرغ ممکن است به وفور مشاهده شود، شکستن تخم‌ها توسط خود مرغ‌ها است. گاهی اوقات مرغ‌های این اقدام را صرفا از سر عادت انجام می‌دهند. طبیعتا اگر قرار باشد این اتفاق به صورت مکرر تکرار شود، ضرو و زیان سنگینی را به صاحب مرغ‌داری وارد می‌کند. به محض مشاهده چنین رفتارهایی از برخی از مرغ‌ها باید تلاش کنید در ابتدا جلوی سرایت این عادت بد به سایر مرغ‌ها گرفته شود و پس از آن به کلی جلوی وقع این اتفاق را بگیرید. اما باید به این سوال پاسخ داد که چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند . با پاسخ به این سوال می‌توان روش‌های جلوگیری از بروز این مشکل را گرفت.

بررسی این موضوع که چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند

چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند
چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره واکسن های مورد نیاز مرغ بدانید

این اتفاق ناشی از یک عامل به خصوص نیست. بلکه ممکن است مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم دهند تا شاهد بروز این رفتار از مرغ‌ها باشید. برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

تغذیه نامناسب مرغ‌ها اصلی‌ترین پاسخ برای این سوال که چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند

اولین و در عین حال مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود یک مرغ اقدام به شکستن تخم خود کند، تغذیه نامناسب آن است. وقتی برای چند روز غذای کافی در اختیار مرغ قرار نگیرد و همچنین او نتواند مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را تأمین کند، تنها راه پیش روی او برای زنده ماند، شکستن تخم خود و خوردن مواد داخل آن است. لذا باید سعی کنید همواره به مسئله تغذیه کافی مرغ‌ها توجه کنید تا این دست مسائل به وجود نیاید.

عدم تأمین مواد معدنی مورد نیاز مرغ‌ها

گاهی اوقات ممکن است مشکل تغذیه برای مرغ‌ها وجود نداشته باشد اما باز هم اقدام به شکستن تخم خود کنند. لذا این سوال برای شما پیش می‌آید که چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند . دلیل مهم دیگری که باعث بروز این رفتار می‌شود کمبود مواد معدنی مورد نیاز مرغ‌ها است. اگر مواد غذایی که در اختیار مرغ‌ها قرار می‌دهید به اندازه کافی حاوی املاح معدنی و موادر پروتئینی مورد نیاز مرغ‌ها نباشد، پس از چند روز سطح انرژی بدن آنها افت می‌کند. لذا مرغ‌ها برای جبران این مسئله به دنبال یک راه‌حل می‌گردند. اولین گزینه‌ای پیش روی آنها شکستن تخم‌هایشان است. به این ترتیب با تغذیه از مواد داخل تخم که سرشار از املاح معدنی است، نیاز خود را برطرف می‌کنند.

یکی از این مواد معدنی بسیار مهم در تغذیه مرغ‌ها، کلسیم است. به خصوص مرغ‌های تخم‌گذار که نیاز بسیار مبرمی به این ماده دارند. پوست تخم مرغ سرشار از کلسیم است. در صورتی که میزان کلسیم موجود در بدن مرغ‌ها افت شدیدی کند، با شکستن تخم خود و خوردن پوست آن، نیاز خود را رفع می‌کنند.

چگونه از رخ دادن این مشکل در مرغ‌داری جلوگیری کنیم؟

چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند
چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند

بیشتر بخوانید: آنچه درباره ویتامین های مورد نیاز مرغ باید بدانید

با این مسئله آشنا شدیم که چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند . حال باید به دنبال راه‌حل‌هایی برای این مسئله بگردیم. به طور کلی برای جلوگیری از شکستن تخم‌ توسط مرغ‌ها باید اقدامات زیر را انجام دهید:

تغذیه مناسب و کامل

یک مرغ اگر به اندازه نیازش غذا دریافت کند و این غذا پاسخگوی نیاز بدنی او به مواد معدنی و پروتئینی باشد، معمولا اقدام به شکستن تخم خود نمی‌کند. لذا به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌حل‌ها همواره تغذیه کامل مرغ‌ها را کنترل کنید.

استفاده از قفس نگهداری مرغ

یک روش جایگزین به جای نگهداری مرغ‌ها روی سطح زمین، استفاده از قفس‌های استاندارد است. این قفس‌ها مزایای بسیاری دارند. از جمله اینکه کار غذارسانی به تمام مرغ‌ها در آنها بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد. نکته مهم بعدی این است که در این قفس‌ها تعداد معینی مرغ برای پرورش نگهداری می‌شوند. لذا احتمال شکستن تخم‌ها در اثر ازدحام حضور مرغ‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

همچنین می‌توانید به کمک این قفس‌ها، تخم‌ها را خیلی سریع‌تر جمع‌آوری کنید و از خطر شکسته شدن آنها توسط مرغ‌ها بکاهید.

استفاده از قفس‌های استاندارد، نه تنها فضای شما برای پرورش مرغ را کم نمی‌کند بلکه می‌توانید به کمک قفس‌های چند طبقه از فضای موجود در سالن پرورش، نهایت بهره‌برداری را به عمل آورید.

یک ویژگی مثبت دیگر استفاده از قفس‌های استاندارد، کاهش سطح استرس مرغ‌ها است. حضور سایر حیوانات در محل نگهداری مرغ‌ها سطح استرس آنها را بالا می‌برد. این موضوع حتی درباره خروس‌ها نیز صدق می‌کند. یک خروس نباید برای طولانی مدت در کنار مرغ حضور داشته باشد. به کمک قفس‌های نگهداری مرغ‌ها، مدیریت و کنترل این مسئله به راحتی امکان‌پذیر است و سطح امنیت آنها افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب یک محیط آرام و به دور از استرس برای آنها ایجاد می‌شود.

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که حتما در هر قفس متناسب با ظرفیت آن برای نگهداری مرغ استفاده کنید. حضور تعداد بیش از حد مرغ در یک قفس موجب بروز بسیاری از مشکلات قبلی می‌شود.

استفاده از تخم مرغ مصنوعی | چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند

چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند
چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند

بیشتر بخوانید: نقش استفاده از قفس در کاهش هزینه‌های تولید چیست؟

گاهی اوقات این مسئله پیش می‌آید که مرغ‌ها عادت به شکستن تخم خود می‌کنند. در حالی که تمام شرایط مورد نیاز برای نگهداری آنها کاملا مهیا است. در این مواقع نیز این سوال پیش می‌آید که چرا مرغ ها تخم خود را می شکنند . پاسخ این است که رفتار آنها از تبدیل به یک عادت برای آنها شده است.

برای برطرف کردن این عادت نامناسب در بین مرغ‌ها، می‌توانید تعدادی تخم مرغ مصنوعی را در دسترس آنها قرار داد. به این ترتیب مرغ‌ها هر چقدر که اقدام به شکستن آنها کنند، موفق تخواهند شد. این کار باعث می‌شود که پس از مدتی عادت شکستن تخم‌ها را ترک کنند.

بررسی‌های نشان داده‌است که انداختن تخم‌های شکسته جلوی مرغ‌ها به نوعی آنها را تحریک می‌کند تا سایر تخم‌ها را نیز بشکنند. لذا سعی کنید هیچگاه این کار را انجام ندهید.

اگر همه این تمهیدات را انجام دادید ولی باز هم عادت بد شکستن تخم‌ها توسط برخی از مرغ‌ها را مشاهده کردید، آنها را از سایرین جدا کنید. البته در نظر داشته باشید که این کار را محتاطانه انجام دهید، تا آرامش کل مرغ‌ها بر هم نخورد.

همچنین اگر مشاهده کردید که مرغ‌ها زیاد با هم درگیر می‌شوند و با نوک به همدیگر ضربه می‌زنند، سعی کنید با جابجا کردن آنها،‌ این مشکل را برطرف کنید. چون ممکن است باعث ایجاد عادت شکستن تخم‌ها در بین آنها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *