جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین

راهنمای پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین در سال­های اخیر به دلیل سودآوری خوب و آگاهی بیشتر مردم نسبت به فواید گوشت و تخم بلدرچین، با استقبال فعالان حوزه دام و طیور مواجه بوده ­است. پرورش بلدرچین تقریبا در تمامی نقاط ایران، قابل انجام بوده و از طرف وزارت جهاد کشاورزی برای احداث واحدهای مربوطه مجوز صادر می­شود. البته برای واحدهای کوچکتر از 10 هزار قطعه بلدرچین نیازی به گرفتن مجوز نیست و بسیاری از فعالان در واحدهای کوچک سنتی در روستاها و شهرها و اطراف آن، اقدام به پرورش این پرنده می ­کنند. اما برای واحدهای بزرگ­تر که در ابعاد صنعتی قصد پرورش بلدرچین دارند، گرفتن مجوز الزامی است. در مقاله پیش رو ابتدا قصد داریم درباره پرورش بلدرچین و خواص آن بیشتر بدانیم و پس از آن با آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین آشنا شویم.

مجوز پرورش بلدرچین
مجوز پرورش بلدرچین

حتما بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ آموزش جوجه کشی بلدرچین + اصول آن

خواص گوشت و تخم بلدرچین

بلدرچین پرنده­ای کوچک ​​است که در اروپا، شمال آفریقا، جنوب ایالات متحده و مناطقی از آسیا یافت می‌شود. این پرنده معمولا در مناطق جنگلی، مناطق پوشیده از بوته و فضای باز ساکن است و وزن آن حدود 150 تا 200 گرم است. بدنش با پرهای قهوه ­ای، سیاه، سفید، خاکستری و آبی پوشیده شده است و از بذر، برگ، ریشه، گندم، جو، توت و گاهی اوقات از ملخ و کرم تغذیه می‌کنند.

یک تخم بلدرچین، حتی با این اندازه کوچک، سرشار از ویتامین­ها و مواد معدنی است و ارزش غذایی آن سه تا چهار برابر بیشتر از تخم مرغ است. یک تخم بلدرچین فقط 14 کالری دارد اما سرشار از انواع ویتامین­ ها و مواد معدنی ازجمله سلنیوم، ریبوفلاوین، ویتامین B12 و آهن است. گوشت بلدرچین نیز دارای مواد مغذی بسیاری مانند پروتئین، فسفر، کلسیم، آهن، روی، و ویتامین­های گروه B، D، A است. خوردن گوشت و تخم بلدرچین باعث تقویت بینایی، بهبود در سیستم ایمنی بدن، کمک به رفع کم­خونی و تقویت استخوان­ها خواهد شد.

چرا پرورش بلدرچین؟ | آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین از پربازده­ترین شاخه­ های پرورش دام و طیور در ایران محسوب می­شود که در صورت استفاده از روش­های صحیح، می­تواند سود خوبی نصیب فعالان این کسب‌ و کار نماید. بلدرچین ویژگی­ های منحصر به‌ فردی دارد که پرورش آن را آسان­تر می­کند؛ ازجمله:

  • بلدرچین رشد سریعی داشته و به سرعت بالغ شده و به سن تخم­گذاری و بازدهی برای استفاده از گوشت می رسد.
  • هزینه خوراک این پرنده نسبت به انواع دیگر طیور پایین­تر است.
  • مقاومت این پرنده نسبت به بیماری­ها از انواع دیگر پرندگان بیشتر است. به همین دلیل در پروش بلدرچین از دارو و آنتی بیوتیک کمتری استفاده می­شود. حدود 95 درصد از گوشت بلدرچین­های موجود در بازار به دلیل عدم استفاده از دارو و آنتی بیوتیک در مراحل رشد، کاملا ارگانیک است.
  • در یک مکان به نسبت کوچک می­توان تعداد زیادی بلدرچین با تراکم بالا پرورش داد.
  • تخمگذاری بلدرچین سریع بوده و در طول پروش خود می­تواند بین 250 تا 300 عدد تخم بلدرچین تولید کند.
آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین
آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین

حتما بخوانید: انواع دستگاه جوجه‌کشی بلدرچین

آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین

برای دریافت مجوز پرورش بلدرچین برای واحدهای بیش از 10 هزار قطعه باید مراحلی را طی نمود که به طور خلاصه به آن اشاره می­شود:

۱.تهیه طرح توجیهی

برای آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین ابتدا باید طرح توجیهی با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت مکانی محل مورد نظر برای احداث واحد خود را تهیه نمایید. در این مرحله گرفتن مشاوره از دیگر فعالان این حوزه و کارشناسان می­تواند بسیار مهم باشد.

۲.برآورد هزینه

پس از ایجاد و طراحی یک طرح اولیه، باید به برآورد هزینه­ ها برای طرح بپردازید. هزینه ایجاد یک مزرعه پرورش بلدرچین شامل هزینه خرید زمین و ساخت ساختمان، تاسیسات مانند تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، تجهیزات پرورش مانند قفس و دان­خوری، هزینه خرید بلدرچین تخمگذار و هزینه­ های جاری مانند هزینه خرید دان و کارگر و دیگر تجهیزات خواهد بود.

۳.انتخاب زمین

برای انتخاب زمین نکات زیادی را باید مدنظر قرار دهید. از جمله اینکه زمین مورد نظر باید به آب، برق و گاز و جاده دسترسی داشته باشد. همچنین زمین باید دارای یک فاصله حداقلی از شهرها و مناطق مسکونی و دامداری­ها و محل پرورش دیگر ماکیان باشد. پس از احراز استعلام مثبت و صدور تایید فعالیت از سوی سازمان­های ذیربط مجوز برای زمین صادر می­گردد. سازمان محیط زیست، شهرداری و بخشداری محل، سازمان اوقاف، امور دام وزارت جهاد و کشاورزی و سازمان ثبت از جمله سازمان­ها و نهادهایی هستند که برای استعلام به آن­ها مراجعه خواهد شد.

۴. تهیه نقشه جانمایی ساختمان­ها و تاسیسات

پس از تهیه نقشه برای ساختمان مرکز پرورش بلدرچین و دیگر تاسیسات مربوط به آن، این موارد باید توسط واحد امور دام جهاد کشاورزی شهرستان به تایید نهایی برسد.

۵. طراحی ساختمان­ها و تاسیسات

در این مرحله با کمک متخصصان طراحی سازه ­های دامپروری و عمران باید نقشه­ محل با تمام جزئیات مانند مکان و ابعاد سالن­های نگهداری پرنده مادر و گوشتی، انبار خوراک، سالن جوجه کشی و ساختمان اداری و … تهیه شود. پس از تایید این نقشه ­ها توسط امور دام وزارت جاد کشاورزی، اجازه ساخت برای واحد شما صادر خواهد شد.

به این ترتیب شما می‌توانید با آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین، برای ساخت واحد پرورشی خود اقدام کنید.

مجوز پرورش بلدرچین
مجوز پرورش بلدرچین

حتما  بخوانید: آموزش جوجه کشی بلدرچین و تمامی نکاتی که باید بدانید

روش­های پرورش بلدرچین | آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین

سیتم پرورش ماکیان به دو روش عمده «پرورش در بستر» و روش« پرورش در قفس» انجام می­شود. روش در بستر هزینه اولیه کمتر ولی معایبی دارد. در سیستم قفس، بلدرچین­ها به تعداد مشخصی در مجموعه­ای از قفس های طبقاتی با جنس گالوانیزه گرم کششی و ضدزنگ نگهداری می­شوند. این روش با وجود هزینه اولیه مزایای زیادی دارد. از جمله:

  • مدیریت و نظارت برقفس­ها به دلیل دسته بندی پرنده، راحت­تر انجام شده و جداکردن پرنده در مواقع ضروری با سرعت بیشتری صورت می­گیرد.
  • به دلیل طبقاتی بودن سیستم در قفس، راندمان استفاده از فضا بالاتر رفته و تعداد بیشتری پرنده در واحد سطح نگهداری می­شود.
  • به دلیل مکانیزه بودن دان­خوری در سیستم قفس، در مصرف دان پرنده صرفه­ جویی می­شود.
  • به دلیل شرایط بهتر بهداشتی و راحت­تر تمیز شدن قفس­ها در این روش، بیماری­ها و مرگ و میر بلدرچین، پایین می­ آید.
  • جمع­آوری تخم بلدرچین با این روش به دلیل وجود شیب در این سیستم به صورت خودکار انجام شده و از شکستن و خراب شدن تخم­ها جلوگیری می­شود. این مسئله باعث افزایش راندمان تولید و سودـوری بیشتر واحد تولیدی می­گردد.

استفاده از تجهیزات به روز در واحدهای نگهداری بلدرچین، باعث افزایش کارایی روش­های پرورش و بالاتر رفتن راندمان کاری خواهد شد که نهایتا منجر به سوددهی معقول واحد تولیدی شما می­شود. ارائه آموزش دریافت مجوز پرورش بلدرچین نیز از اتلاف وقت و سرمایه برای فعالان در این زمینه جلوگیری می­کند.

 

 

4 پاسخ

  1. سلام ما دستگاه جوجه کشی بلدرچین داریم و ی کسب کارکوچک هزارتایی راه انداختیم که الان به دلیل نداشتن جواز برای گرمایشی بهمون گازوئیل یا کپسول گاز نمیدن وجوجه هامون از سرما دارن میمیرن الان تکلیف ما چیه میشه راهنمایی کنید؟

    1. سلام و احترام، مکانی که برای پرورش انتخاب میکنید باید دارای آب، برق و گاز باشه دوست عزیز. الان تنها راهکاری که بنظر میرسه استفاده از هیتر برقی هستش تا بتونید جلو ضرر و زیان رو بگیرید…
      سوالی بود در خدمتتون هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *