جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرح توجیهی پرورش بلدرچین

طرح توجیهی پرورش بلدرچین

 برای تدوین و چینش یک طرح توجیهی پرورش بلدرچین کامل نیاز به تحقیقات و مطالعات دقیق دارید. شما در طرح توجیهی پرورش بلدرچین صفر تا صد پروژه را به صورت گزارشی کامل در اختیار خواهید داشت. این گزارش شامل تمامی فعالیت‌ها در پرورش بلدرچین می باشد.  به این امر توجه داشته باشید که برای دریافت مجوز جهت شروع فعالیت خود نیز نیازمند طرح توجیهی پرورش بلدرچین هستید. از این رو باید طرح توجیهی را به نحوی نگارش کنید که قابل ارائه به مراکز دولتی نیز باشد.

ما در این مطلب از سایت طیوران سازه به کمک شما آمدیم تا بتوانید به بهترین شکل طرح توجیهی مورد نظر خود را نگارش کنید. در این مطلب سرفصل‌ های مهمی که باید در یک طرح توجیهی برای پرورش بلدرچین در نظر بگیرید، آورده شده است. لذا قبل از شروع هر کاری توصیه می‌کنیم ابتدای مطلب را مورد مطالعه قرار دهید. ما در این مطلب به صورت قدم به قدم شما را با این موضوع آشنا خواهیم کرد.

طرح توجیهی چیست؟

برای نگارش یک طرح توجیهی مناسب و استاندارد ابتدا باید بدانید که طرح توجیهی چیست؟ طرح توجیهی یک گزارش کامل و منحصر به فرد است که به هدف ارزیابی دقیق به همراه سود اقتصادی و تحلیل یک پروژه یا طرح سرمایه گذاری نگارش می شود.

هدف از نگارش طرح توجیهی این است که سازمان‌ ها و شرکت‌ ها با مطالعه آن نظر قطعی خود را درباره شروع پروژه مورد نظر بدهد! با استفاده از این طرح سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف، کسب و کار مورد نظر شما مانند پرورش بلدرچین را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این طرح در واقع به عنوان یک ابزار تحلیلی عمل می‌کند. شما باید این ابزار تحلیلی را به بهترین شکل ارزیابی کنید. ارزش های اقتصادی، اجتماعی، مالی، محیطی و فنی پروژه را به بهترین شکل در این ابزار بیان کنید تا به تصمیم گیری درست افراد کمک کند.

طرح توجیهی پرورش بلدرچین
طرح توجیهی پرورش بلدرچین

مهمترین مواردی که در طرح توجیهی پرورش بلدرچین آورده می‌شود

همانطور که گفتیم در طرح توجیهی پرورش بلدرچین موارد بسیار زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این ابزار تحلیلی صفر تا صد پروژه باید مشخص شود تا آگاهی و اطلاعات مناسب برای شروع به دست آمده باشد. در ادامه مهم‌ترین مواردی که در یک طرح توجیهی پرورش بلدرچین بررسی می‌شود را بیان خواهیم کرد.

اهداف کلی پروژه

یکی از مهمترین مواردی که در طرح توجیه پرورش بلدرچین باید مشخص شود اهداف کلی پروژه است. شما باید به صورت دقیق اهدافی که در پرورش بلدرچین دنبال می‌کنید را مشخص سازید.

تجهیزات و منابع

شرح دادن الزامات و منابع مختلف از دیگر مواردی است که در طرح توجیه پرورش بلدرچین آورده می‌شود. شما باید در این طرح مواد و تجهیزات مورد نیاز برای داشتن یک کسب و کار پرسود را مشخص کنید. منابع مالی و انسانی از جمله منابع مهمی است که در طرح توجیهی شرح داده شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تحلیل مالی

  یکی از بخش‌های مهم در طرح توجیه پرورش بلدرچین تحلیل مالی است. در تحلیل مالی شما هزینه‌های ثابت، هزینه‌های متغیر، هزینه‌های جاری، درآمدها، سودآوری حاصل از این کسب و کار و زمان تقریبی رسیدن به درآمدزایی را مشخص می‌کنید. تحلیل مالی و تخمین هزینه‌ها به شما این کمک را می‌کند که بدانید چه میزان سرمایه‌ای را نیاز دارید و با این سرمایه به چه میزان سودآوری در انتهای پروژه دست پیدا خواهید کرد. آگاهی مالی و رسیدن به سودآوری دقیق نیازمند به این است که شما طرح توجیهی پرورش بلدرچین را جدی بگیرید.

تحلیل بازار

علاوه بر تحلیل‌های مالی شما باید بتوانید بازار هدف مورد نظر را به بهترین شکل ارزیابی کنید. تحلیل بازار باعث می‌شود تا بتوانید رقبای خود را به بهترین شکل شناسایی کنید و با توجه به میزان تقاضای مخاطبین میزان محصولات تولیدی را بدست آورید. علاوه بر موارد گفته شده با تحلیل بازار به راحتی می‌توانید فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو را شناسایی کنید و مدیریت آنها را در اولویت قرار دهید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در تحلیل بازار شما انجام خواهید داد که در طرح توجیهی پرورش بلدرچین نیز آورده می‌ شود، شناسایی بازار هدف است. شناسایی بازار هدف و ارزیابی آن به طور دقیق می‌تواند سوددهی و نحوه کسب و کار شما را مشخص کند.

طرح توجیهی پرورش بلدرچین
طرح توجیهی پرورش بلدرچین

ارزیابی اقتصادی

ارزیابی اقتصادی پروژه سه اصل مهم را مشخص می‌ کند. این ارزیابی که در آن معیارهایی مانند NPV ، IRR و PI مشخص می شود اهداف مشخص و معینی را از بازار برای شما نمایان می سازند. ارزش خالص پروژه، نرخ بازگشت داخلی و شاخص سودآوری سه موضوع مهمی هستند که برای شما در ارزیابی اقتصادی مشخص خواهند شد.

نقاط ضعف و ریسک پذیر

در طرح توجیهی پرورش بلدرچین باید عواملی که باعث خطر در کسب و کار شما می‌شود را تشخیص دهید و راهکارهای مناسبی را برای مدیریت این نقاط ضعف و ریسک پذیر را مشخص نمایید.

تاثیرات مثبت و منفی بر جامعه و محیط زیست

نکته بعدی که در طرح توجیهی پرورش بلدرچین آورده می‌شود تاثیرات مثبت و منفی این کسب و کار بر جامعه و محیط زیست است. شما باید به بهترین شکل این تاثیرات را ارزیابی کنید.

مشکلات و نیازهایی که قرار است پرورش بلدرچین حل کند

شروع این کسب و کار می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برطرف سازد. از جمله این مشکلات می‌توان به تامین گوشت در جامعه اشاره کرد. به طور کلی شما باید مشکلات و نیازهایی که پرورش بلدرچین می‌تواند حل کند را در این طرح توجیهی توضیح دهید. ارزیابی شما می تواند ارزش‌های بسیار بالایی را به جامعه هدیه دهد

جدول زمانی

یکی از مهمترین نکات در طرح توجیهی پرورش بلدرچین جدول زمانبندی اجرای این کسب و کار به همراه مراحل آن است. شما باید بتوانید بهترین و کامل‌ترین جدول زمانبندی را تهیه کنید و طبق مراحلی که طراحی می‌کنید پرورش بلدرچین را انجام دهید. در ادامه شما را با نمونه ای از طرح توجیهی بلدرچین به طور کامل آشنا خواهیم کرد.

پرورش بلدرچین و اهمیت اقتصادی آن

بلدرچین جزو پرندگان کوچک جثه به شمار می‌رود که در بازه زمانی کوتاه ۴۵ تا ۶۰ روزه علاقمندان به شروع این کسب و کار را به سودآوری فراوانی می‌رساند. از آنجایی که گوشت و تخم بلدرچین مزایای بسیار زیادی دارد، علاقمندان بسیار زیادی این دو محصول را جایگزین گوشت و تخم مرغ کرده اند. اهمیت اقتصادی این کسب و کار به قدری زیاد است که شما می‌توانید نه تنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای بین المللی نیز از آن درآمدزایی داشته باشید.

شما می‌توانید به دو صورت بلدرچین تخمگذار و گوشتی این کسب و کار را آغاز کنید. بازار هدف مشخص می‌کند که کدام یک از گزینه‌های معرفی شده بهترین گزینه برای شروع کسب و کار شما خواهد بود. حتماً قبل از شروع کسب و کار اهداف و اهمیت اقتصادی پرورش بلدرچین را مورد بررسی قرار دهید.

طرح توجیهی پرورش بلدرچین
طرح توجیهی پرورش بلدرچین

توجیه اقتصادی پرورش بلدرچین

یکی از مهم‌ترین نکات در طرح توجیه پرورش بلدرچین توجیه اقتصادی است. شما باید بتوانید با تحلیل بازار گوشت و تخم بلدرچین در منطقه مورد نظر، تحلیل رقبا و ضعف ها بهترین نتیجه را از پرورش بلدرچین دریافت کنید. دلایل زیادی وجود دارد که می تواند پرورش بلدرچین را به عنوان یک کسب و کار بزرگ معرفی کند. از جمله این دلایل می‌توان به رشد سریع، بازدهی در بازه زمانی کم، فضای کمتر برای پرورش، نیاز به غذای کمتر و ارزان تر برای رشد،  تخم گذاری مناسب در دوره تخم گذاری، بازار فروش و صادرات مناسب، سرمایه اولیه کم، مقاومت در برابر بیماری‌ها، میزان تلفات کم، مفید بودن گوشت و تخم بلدرچین اشاره کرد.

به شما کمتر کسب و کاری را پیدا خواهید کرد که چنین توجیه اقتصادی و سودآوری بالایی را برای شما به همراه داشته باشد. با پرورش بلدرچین می‌توانید کسب و کاری پرسود داشته باشید. البته این کسب و کار پرسود نیازمند اطلاعات دقیق و مناسب است.

رقبای زیادی تا به امروز محصولات بلدرچین را تولید نکرده اند. هر کسی که در این زمینه فعالیت می‌کند نتوانسته با ارائه محصولات مناسب نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. شما می‌توانید با ارائه محصول با کیفیت و بسته بندی‌های جذاب جزء اولین نفراتی باشید که محصولات بلدرچین شما در اولویت انتخاب متقاضیان است.

تعیین نژاد بلدرچین مناسب

از دیگر نکات مهم در طرح توجیهی پرورش بلدرچین که باید به آن پرداخته شود تعیین نژاد مناسب است. از جمله نکاتی که می‌تواند پرورش بلدرچین را تحت تاثیر قرار دهد نوع نژاد است. نوع نژاد بلدرچین به صورت مستقیم میزان درآمدزایی را نیز دستخوش تغییرات بسیاری خواهد کرد. در هنگام خرید حتماً به این نکته توجه داشته باشید که بلدرچین‌های پر جنب و جوش را انتخاب کنید. این نوع بلدرچین‌ها معمولاً سالم‌تر از نژادهای کم جنب و جوش هستند. به نبود بیماری، عدم ریزش پر، سلامت پوست و داشتن پر در سراسر بدن در هنگام انتخاب نژاد توجه کنید.

خرید بلدرچین را از منبعی معتبر انجام دهید. شما باید انتخاب نژاد را بر اساس تخمگذار و یا گوشتی بودن پرورش انتخاب نمایید. معمولا دو نژاد ژاپنی و معمولی جز نژادهای محبوب در بین پرورش دهندگان هستند. در اکثر مواقع از این دو نژاد در پرورش بلدرچین استفاده می شود.

تعیین زمین مورد نظر و تجهیزات سالن

از آنجایی که رچین جزو پرندگان کوچک جثه به شمار می‌رود شما می‌توانید آن را در فضاهای بسیار کوچک نیز پرورش دهید. حتی این امکان وجود دارد که بتوانید با استفاده از قفس بلدرچین این پرنده را در فضاهایی مانند پشت بام، حیاط، زیرزمین، بالکن و حتی فضاهای غیرقابل استفاده نیز پرورش دهید.

چنانچه دوست داشته باشید این کسب و کار را در سالن‌های بزرگ انجام دهید سالن مورد نظر شما با ویژگی‌هایی چون فضایی برای نگهداری بلدرچین‌های تازه متولد شده، فضای جداگانه برای نگهداری غذای بلدرچین، دور بودن از آلودگی صوتی، داشتن فضای نگهبانی، مجهز به آب سالم و تصفیه شده، عدم رطوبت در فضای پرورش، نور کافی، به دور بودن از فضای شهری، دارای امکانات هایی مانند برق و گاز، مکان یابی مناسب برای رفت و آمد، به دور بودن از تجمع سایر حیوانات و غیره را به همراه داشته باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش بلدرچین جز نکات مهم در طرح توجیهی پرورش بلدرچین است. شما باید از تجهیزات استاندارد برای تجهیز کردن سالن‌ها استفاده کنید. برای داشتن کسب و کاری پرسود داشتن تجهیزات استاندارد جز موارد مهم به شمار می‌ رود. سیستم سرمایشی و گرمایشی، آبخوری و دانخوری، دماسنج و رطوبت سنج، لامپ‌های نوری یا پروژکتور، سیستم تهویه و قفس مخصوص پرورش بلدرچین جز مهم‌ترین مواردی هستند که در تجهیز سالن‌ها باید از آنها استفاده کنید. هر یک از تجهیزات گفته شده وظایف خاصی را به عهده دارند.

وظایف تجهیزات به تفکیک

سیستم گرمایشی و سرمایشی همانطور که از نامشان پیداست برای تامین گرما و سرمای سالن مورد استفاده قرار می‌ گیرند. شما برای اینکه بتوانید به بهترین شکل آب و غذا را در اختیار قرار دهید نیاز به آبخوری و دانخوری دارید. دماسنج و رطوبت سنج نیز برای تامین دما و رطوبت استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. لامپ‌ های مصنوعی یا هر منبع دیگری می‌توانند جز گزینه‌ های مناسب برای تامین نور سالن باشند. سیستم تهویه نیز وظیفه تامین هوای تازه و بیرون راندن هوای کهنه را به عهده دارد.

قفس‌های مخصوص پرورش بلدرچین فه بسیار سنگین‌تری را نسبت به سایر گزینه‌ها به دوش می‌کشد. اگر دوست دارید راندمان کاری بالا و مدیریت راحت‌تری را تجربه کنید توصیه ما به شما این است که قفس را جایگزین بستر نمایید. قفس مزایای بسیار زیادی چون جلوگیری از شکسته شدن تخم بلدرچین، ایجاد فضای بهداشتی، عدم شیوع بیماری، میزان تلفات کمتر، راندمان کاری بالاتر، ضدعفونی کردن راحت فضا و غیره را خود به همراه دارد. نچه علاقمند به استفاده از قفس هستید می‌توانید از قفس‌های سایت طیوران سازه استفاده کنید.

قفس‌های سایت طیوران سازه قابل شستشو و دارای ضمانتنامه ضد زنگ زدگی هستند. قفس‌ها به نوعی طراحی شده‌اند که شما می‌توانید آنها را به صورت طبقاتی و با توجه به نوع نیاز خود به کار ببرید. قفس بلدرچین راحتی و امنیت را برای شما در بر خواهد داشت.

قفس بلدرچین 6 طبقه
قفس بلدرچین 6 طبقه

سرفصل‌ های طرح توجیهی پرورش بلدرچین

سرفصل‌های طرح توجیهی برای پرورش بلدرچین به عنوان یک مثال می‌تواند شامل موارد زیر باشد. این سرفصل‌ها به منظور ارائه اطلاعات کامل و مفصل به منظور ارزیابی مالی و فنی پروژه بلدرچین مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • مقدمه در طرح توجیهی پرورش بلدرچین

  1. مقدمه کامل درباره پرورش بلدرچین
  2. دلایل مهم برای اجرای کسب و کار
  • توضیح کامل کسب و کار

  1. نوع کسب و کار ، پرورش بلدرچین تخمگذار یا گوشتی
  2.  میزان ظرفیت تولید محصولات برای ارائه به بازار
  3. محصولات نهایی و ویژگی های آن
  • مکان و زمان

  1.  موقعیت جغرافیایی کسب و کار به صورت دقیق
  2. زمان شروع پرورش بلدرچین و مدت زمان اجرای آن
  • تجزیه و تحلیل کامل بازار

  1. در نظر گرفتن تقاضا برای محصولات بلدرچین در مناطق جغرافیایی مورد نظر
  2. تحلیل رقبا و مزیت‌ های رقابتی که وجود دارد
  3. در نظر گرفتن بهترین قیمت و استراتژی بازاریابی
  • مشکلات و راهکارها

  1.   شناسایی مشکلات در پرورش بلدرچین
  2. راهکارها برای برطرف کردن مشکلات
  • اهداف و انتظارات از پرورش بلدرچین

  1. در نظر گرفتن اهداف اقتصادی، اجتماعی و محیطی
  2. در نظر گرفتن درآمد و سودآوری
  •  منابع

  1. توجه به سرمایه‌ گذاری اولیه
  2. توجه به منابع انسانی
  3. توجه به تخصص‌ های مورد نیاز
  4.  توجه به  تجهیزات مورد نیاز
  • تحلیل مالی

  1. سرمایه‌ گذاری اولیه
  2. تحلیل هزینه‌ های عملیاتی
  3. درآمد مورد انتظار از پرورش بلدرچین
  4. میزان سودآوری
  • مدیریت پروژه

  1. ساختار سازمانی و مدیریتی
  2.  نظارت و کنترل عملکرد
  • ارزیابی اثرات محیطی و اجتماعی

  1. در نظر گرفتن تاثیرات مثبت و منفی پرورش بلدرچین بر محیط زیست و جامعه
  • شناسایی عوامل خطر و رفع آن

  1. شناسایی عوامل خطر و ریسک‌ های ممکن در پرورش بلدرچین
  2. راهکارهای مناسب
  • جدول زمانی

  1.  زمان‌بندی اجرای پرورش بلدرچین
  2.  مراحل اجرای پرورش بلدرچین
  • منابع

  1. منابع مورد استفاده برای تهیه طرح توجیهی
  • پیوست‌ ها

  1. اطلاعات تکمیلی برای طرح توجیهی پرورش بلدرچین

نتیجه‌گیری

در طرح توجیهی پرورش بلدرچین شما باید بتوانید به بهترین شکل این کسب و کار را مورد ارزیابی قرار دهید. هر چقدر شما بتوانید اطلاعات دقیق‌تری به دست آورید و طرح توجیهی بهتری را ارائه کنید به طور قطع اشراف بیشتری بر این کسب و کار خواهید داشت. چنانچه در این باره انتقاد و یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق قسمت نظرات پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. همچنین از این طریق می‌توانید سوالات خود در این باره را به صورت کامنت قرار دهید تا پشتیبانان در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

طرح توجیهی چیست؟

طرح توجیهی یک گزارش کامل و منحصر به فرد است که به هدف ارزیابی دقیق به همراه سود اقتصادی و تحلیل یک پروژه یا طرح سرمایه گذاری نگارش می شود.

مهمترین مواردی که در طرح توجیهی پرورش بلدرچین آورده می‌شود، کدامند؟

اهداف کلی پروژه تجهیزات و منابع تحلیل مالی تحلیل بازار ارزیابی اقتصادی

آیا پرورش بلدرچین توجیه اقتصادی دارد؟

بله کاملا توجیه اقتصادی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *