جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده

تشخیص جنسیت کبک

پرورش کبک با اطلاعات کافی درآمدزایی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. شما باید تمامی اطلاعات لازم در این زمینه را به دست آورید تا بتوانید به بهترین شکل پرورش این پرنده را انجام دهید. یکی از مهمترین نکات در پرورش این پرنده تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده است. در این مطلب از سایت طیوران سازه اطلاعاتی را جمع آوری کرده ایم تا شما بتوانید به بهترین شکل به تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده  بپردازید. چنانچه این موضوع یکی از دغدغه های شماست، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با سایت طیوران سازه همراه باشید. مطالعه این مطلب به ۴ دقیقه زمان نیاز دارد.

درباره کبک | تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده

کبک نوعی پرنده از خانواده قرقاول است که به طور طبیعی در اکثر مناطق اروپا، آسیا و آفریقا یافت می‌شود. بیش از 40 گونه کبک مختلف در سراسر دنیا پراکنده‌ شده­اند که در انواع زیستگاه‌ها و اقلیم‌های گوناگون، زندگی می‌کنند. به طور کلی کبک‌ها پرندگانی هستند که با اینکه قابلیت پرواز کردن دارند، بیشتر وقت خود را روی زمین می‌گذرانند. آنها از حشرات، دانه­ ها، غلات و میوه‌ها تغذیه می‌کنند.

کبک‌ها با توجه به جنسیت و نژاد، بین 400 تا 800 گرم وزن و بین 30 تا 35 سانتی متر طول دارند. رنگ بدن آنها به طور معمول و در نژادهای پرورشی، در قسمت بال‌ها و بالای بدن، قهوه‌ای مایل به خاکستری و در قسمت شکم زرد کم‌رنگ است. تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده کمی مشکل است و به راحتی تشخیص در میان دیگر پرندگان نیست.

کبک‌ها لانه خود را نیز روی زمین ساخته و به طور معمول در میان شاخ و برگ‌های متراکم پنهان می شوند. این پرندگان نیز مانند بلدرچین و قرقاول بخشی از خانواده«Phasianidae» هستند. از نظر وزن و اندازه، کبک بین بلدرچین و قرقاول قرار می‌گیرد. قرقاول‌ها معمولاً بسیار بزرگتر از کبک هستند، در حالی که بلدرچین، کمی کوچک‌تر از کبک است.

چرا پرورش کبک؟ | تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده

کبک پرنده‌ای است که پرورش آن در ایران مزایایی نسبت به پرورش دیگر طیور دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. بعضی از این مزایا عبارتند از:

  • گوشت کبک از لحاظ دارا بودن پروتئین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، بسیار غنی است. گوشت این پرنده همچنین طعم لذیذی داشته و به دلیل داشتن درصد پایین چربی‌های مضر، برای استفاده همه اقشار و سنین، مناسب است.
  • به دلیل مقاومت بالای بدن کبک در مقابل بیشتر بیماری‌های رایج در بین طیور، تلفات این پرنده در هنگام بیماری کمتر است. همچنین بدن این پرنده با شرایط آب و هوایی سخت، سازگار است.
  • گوشت و تخم کبک، قابلیت صادرات به کشورهای همسایه را دارد.
  • کبک مصرف جیره کمتری نسبت به مرغ دارد و سرمایه اولیه و زیربنای کمتری برای پرورش نیاز دارد.
تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده
تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده

حتما بخوانید: همه چیز درباره پرورش کبک تخمگذار

چرا تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده مهم است؟

سوالی که در ابتدا پیش می‌آید این است که چرا تعیین جنسیت کبک مهم است؟ در پاسخ باید گفت که در نگهداری و پرورش طیور به صورت صنعتی، رعایت نسبت بین جنسیت پرندگان، بسیار مهم است. در روش نگهداری کبک‌های تخمگذار در قفس، به طور معمول 3 یا 4 کبک ماده به ازای یک کبک نر، در قفس کبک نگهداری می‌شوند. همچنین تغذیه و نوع جیره کبک‌های ماده تخمگذار با دیگر کبک‌ها متفاوت است. به همین دلیل تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده باید در مراحل اولیه پرورش کبک، به خوبی انجام شود.

روش‌های تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده

تشخیص پرنده نر از ماده در پرندگان به طور معمول از روی ظاهر آنها انجام می‌گیرد. در بیشتر پرندگان تفاوت‌های ظاهری زیادی بین جنس نر و ماده وجود دارد اما در مورد کبک، تفاوت‌های ظاهری به این صورت زیاد نیست. تعیین جنسیت کبک کاری مشکل و تخصصی است و به سادگی ممکن نیست، اما تشخیص کبک ماده از کبک نر تکنیک‌هایی دارد که با هم مرور می‌کنیم.

1.    تشخیص جنیسیت کبک از روی فرم سر

یک از راه‌های ساده‌ تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده، تشخیص از روی فرم سر پرنده است. کافی است از این تکنیک ساده آگاهی داشته باشید تا کار تعیین جنسیت کبک برای شما ساده شود. فرم سر پرنده نر با پرنده ماده اندکی متفاوت است. سر کبک ماده به شکل بیضی است در حالی که سر کبک نر، گردتر بوده و بزرگ‌تر از سر ماده است. همچنین گردن در کبک‌های نر، باریک‌تر و قوی‌تر از گردن در کبک‌های ماده است.

2.    تشخیص جنسیت از راه اندازه جثه | تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده

یکی دیگر از روش‌های تعیین جنسیت کبک، اندازه‌گیری وزن آن‌ها است. از روی اندازه جثه و میزان وزن یک کبک می‌توان به جنسیت آن پی برد. مانند اکثر پرندگان، اندازه جثه و وزن کبک نر از کبک ماده بیشتر است. وزن یک کبک نر به طور معمول بین 600 تا 800 گرم متغییر است اما وزن کبک ماده از 500 گرم بیشتر نخواهد بود.  البته وزن و جثه بدن کبک همیشه نشان‌دهنده جنسیت نیست و ممکن است کاملاً دقیق نباشد.

3.    تشخیص جنسیت کبک از طریق نوع راه رفتن

یکی دیگر از روش‌های تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده، مدل راه رفتن آنها است. پاهای کبک نر پولک‌های درشت‌تری داشته و کمی از پاهای کبک‌های ماده بلندتر است. کبک‌های نر همچنین سریع‌تر از کبک‌های ماده راه می‌روند. هر دو جنس کبک نر و ماده دارای یک برآمدگی سیخ مانند در پشت پاهایشان هستند که به آن «مهمیز» گفته می‌شود. در پرنده نر این برآمدگی بزرگ‌تر از پرنده ماده است.

تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده
تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده

حتما بخوانید: بهترین نژاد کبک

4.    تشخیص جنسیت کبک از روی مقعد کبک

یکی دیگر از راه‌های تعیین جنسیت کبک، تفاوت در مقعد آن‌ها است. در کبک‌های نر پس از بلوغ، یک زائده کوچک به طول تقریبی 3 میلی متر در مقعد پرنده ایجاد می‌شود که با چشم قابل تشخیص است. این زائده در بدن کبک‌های ماده وجود ندارد و یا بسیار نادر است. همچنین مقعد در پرنده ماده کمی گشادتر از پرنده نر است.

نکته پایانی این است که برای تشخیص کبک ماده از کبک نر، نباید فقط به یک روش اکتفا کرد. بهتر است برای اینکه نتیجه کار دقیق و مطمئن باشد از روش‌های بالا به صورت ترکیبی استفاده نمود.

شما برای ما از تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده بنویسید

طیوران سازه در این مطلب از سایت خود شما را با تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده به طور کامل آشنا کرد. چنانچه شما برای تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده  از تکنیک دیگری استفاده می کنید، می توانید از طریق قسمت نظرات تکنیک های خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین سایت طیوران سازه  قرار دهید. همچنین از طریق قسمت نظرات می‌توانید سوالات خود مبنی بر این موضوع را مطرح نمایید تا سایر مخاطبین و متخصصین سایت طیوران سازه  به آن پاسخ دهند.

سوالات متداول

کبک‌ها با توجه به جنسیت و نژاد چقدر وزن و طول دارند؟

کبک‌ها با توجه به جنسیت و نژاد، بین 400 تا 800 گرم وزن و بین 30 تا 35 سانتی متر طول دارند.

روش‌های تشخیص جنسیت کبک های نر و ماده چیست؟

1. تشخیص جنیست کبک از روی فرم سر . 2. تشخیص جنسیت از راه اندازه جثه. 3. تشخیص جنسیت کبک از طریق نوع راه رفتن . 4. تشخیص جنیست کبک از روی مقعد کبک

وزن یک کبک نر و ماده به طور معمول چقدر است؟

وزن یک کبک نر به طور معمول بین 600 تا 800 گرم متغییر است اما وزن کبک ماده از 500 گرم بیشتر نخواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *