جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهترین نژاد کبک

بهترین نژاد کبک

کبک، یکی از پرندگان مورد توجه ایرانیان از سال‌های دور تا به امروز، بوده است. گوشت کبک شکار شده، همواره به دلیل خاصیت فراوان و طعم دلپذیرش در بین مردم جایگاه ویژه‌ای داشته است. امروزه اما با کم شدن تعداد این پرنده و ممنوعیت شکار آن بسیاری از علاقه‌مندان گوشت این پرنده، به سمت خریدکبک پرورشی می‌روند. کبک انواع و نژادهای گوناگونی دارد که بعضی از این نژادها توسط انسان و برای افزایش گوشت و تخمگذاری اصلاح شده است. در این مقاله از سایت قفس بلدرچین قصد داریم تا با انواع نژادهای کبک آشنا شویم و بدانیم بهترین نژاد کبک برای پرورش دادن، کدام است؟

درباره کبک‌ها

کبک یک پرنده کوچک در میان انواع طیور پرورشی به حساب می‌آید. این پرنده از لحاظ اندازه، بین بلدرچین و قرقاول قرار دارد. کبک پرنده‌ای از خانواده ماکیان و یکی از پرندگان وحشی و شکاری است. وزن این پرنده، بین 400 تا 800 گرم و اندازه‌اش بین 30 تا 35 سانتی متر متغییر است. رنگ این پرنده در نژادهای گوناگون متفاوت است اما به طور کلی در قسمت بالا تنه، رنگ خاکستری متمایل به خاکی و کرمی در ناحیه شکم، دارد.

این پرنده در مقابل انواع تنش‌ها و بیماری‌ها، بسیار مقاوم است و شرایط نگهداری راحتی دارد. این پرندگان از پاهای کوتاه و پنجه‌های محکم خود برای تهیه غذا یا لانه سازی استفاده می‌کنند. کبک‌ها معمولاً در صورت بروز خطر به جای پرواز کردن، به سرعت فرار می‌کنند. پرندگان بالغ در طبیعت گیاه و حشره می‌خورند، در حالی که جوجه‌ها بیشتر از حشرات تغذیه می کنند. در حالی که بعضی از گونه‌ها مانند «کبک خاکستری» و «چوکار» فقط از گیاهان تغذیه می‌کنند.

انواع نژادهای کبک | بهترین نژاد کبک برای پرورش

به طور تقریبی 56 گونه کبک تا کنون در سراسر کره زمین کشف شده‌اند. این نژادها در بیشتر مناطق زمین، گسترده شده‌اند. در این فهرست بعضی از مهم‌ترین انواع کبک را پیدا می‌کنید.

  • «کبک برفی» که مربوط به مناطق مرتفع هیمالیا و کشورهای نپال، هندوستان، پاکستان و چین می‌شود.
  • «کبک عربی» که بیشتر در کشورهای عمان و عربستان و یمن، زندگی می‌کند.
  • «کبک پرزیوالسکی» یا کبک طوقی نارنجی در تبت و غرب چین دیده می‌شود.
  • «کبک کوهی» که خواستگاه آن غرب آسیا تا شرق اروپا است.
  • «کبک چوکار» که پرنده ملی پاکستان به شمار می‌رود و در ایران و هندوستان نیز به عنوان پرنده وحشی در طبیعت زندگی می‌کند.
  • «کبک فیلبی» که در عربستان و یمن یافت می‌شود.
  • «کبک بربری» که در کشورهای شمال آفریقا زندگی می‌کند و از آنجا به کشور پرتغال نیز برده شده است.
  • «کبک سی سی» که شباهت‌هایی با کبک شنی دارد. این پرنده در شرق ترکیه، ایران، سوریه، عراق و پاکستان زندگی می‌کند.
  • «کبک پا قرمز» که در مناطق مختلف اروپا زندگی می‌کند.
  • «کبک شنی» که بیشتر در مصر و فلسطین و کشورهای عربی پیدا می‌شود.
بهترین نژاد کبک
بهترین نژاد کبک

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پرورش کبک تخمگذار

بهترین نژاد کبک برای پرورش، کدام نژادها هستند؟

با توجه به گوناگونی و تنوع بالای نژادهای کبک در سراسر جهان، سوال این است که کدام نژاد کبک برای پرورش دادن در اسارت از همه نژادها بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ببینیم کدام نژاد مقاومت خوبی در برابر شرایط گوناگون مانند شرایط آب و و هوایی و دمایی و یا مقابله با بیماری‌ها دارد؟ همچنین باید بر اساس کارایی و بازدهی نژادهای مختلف نظیر وزن‌گیری و میزان تخمگذاری، تصمیم گیری نماییم. تعدادی از بهترین نژادهای کبک، بر اساس معیارهای گفته شده عبارتند از :

1.    کبک چوکار

نژاد کبک چوکار، یکی از بهترین و معمول‌ترین نژادهای کبک پرورشی در جهان به شما می‌رود. این کبک هم برای گوشت و هم برای تخمگذاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. وزن این نژاد بین 400 تا 700 گرم است و قدی در حدود 35 تا 40 سانتی متر دارد. کبک چوکار به صورت آزاد در پاکستان و هند و ایران یافت می‌شود اما متاسفانه به دلیل شکار بی‌رویه، روز به روز از جمعیت آنها کاسته می‌شود. این نوع از کبک، دارای خطوط سیاه مشخصی روی بدنشان هستند که از پیشانی تا گردنشان کشیده می‌شود.

چوکارهای بالغ، از اوایل بهار تا اواخر تابستان تخمگذاری می‌کنند اما با روش‌های نورپردازی مصنوعی، می‌توان این زمان را بسیار افزایش داد. این نژاد از کبک به طور طبیعی در محیط‌های باز و آزاد زندگی می‌کند، اما قادر به سازگاری در محیط‌های بسته و کوچک نیز هست. اگر در منزل و یا مزرعه‌تان قصد پرورش کبک دارید و یا زیر بنای کمی در اختیار دارید، این نژاد برای کسب و کار شما گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

بهترین نژاد کبک
بهترین نژاد کبک

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پرورش کبک گوشتی

کبک برفی

کبک‌های برفی، پرندگانی نزدیک به تیره قراقاول در میان ماکیان به شمار می‌روند. این نژاد یکی از انواع بهترین نژاد کبک برای پرورش در قفس محسوب می‌شود. خواستگاه این پرنده تبت و سرزمین‌های هیمالیا و کشورهای هند و پاکستان است. کبک برفی به ویژه در قفس‌ های صنعتی که مخصوص پرورش طیور ساخته می‌شود، بازدهی و کارایی بالایی خواهد داشت. این کبک در شرایط نرمال وزن‌گیری خوبی دارد و جنس نر بیشتر از ماده‌ها وزن می‌گیرند.

کبک کوهی

این نژاد از کبک نیز کارایی بالایی داشته و بهترین نژاد کبک برای پرورش در سیستم قفس به شمار می‌رود. به علاوه این پرنده به دلیل جنب و جوش فراوان، گوشت لطیف و لذیذی دارند. این نوع از کبک از مقاومت بدنی زیادی نیز برخوردار بوده و در برابر بیماری‌های گوناگون طیور، با چالش‌های کمتری روبه‌رو می‌شوند.

استفاده از سیستم قفس در پرورش کبک

به طور کلی دو روش اصلی، برای ساماندهی محیط پرورش طیور، وجود دارد. روش اول «سیستم بستر» است که در این روش طیور به صورت دسته‌ جمعی، در یک سالن بزرگ و همه در کنار هم، نگهداری می‌شوند. این سیستم، بیشتر برای پرورش مرغ گوشتی و دیگر طیور کاربرد دارد. روش دوم استفاده از «قفس» برای نگهداری پرندگان است. در این روش، تعداد مشخصی از پرنده به صورت جداگانه در واحدهایی به نام «قفس» نگهداری می‌شوند.

قفس‌ های صنعتی پرورش طیور با اینکه به نسبت گران هستند اما مزایای زیادی برای پرورش دهندگان دارند. کنترل و مدیریت بهتر، حفظ بهتر و آسان‌تر بهداشت محیط، دسترسی راحت‌تر و یکسان همه کبک‌ها به آب و غذا و از همه مهم‌تر جلوگیری از گسترش بیماری‌ها، از مزایای اساسی و مهم استفاده از قفس به عنوان سیستم نگهداری و پرورش پرندگان است. پرورش نژادهای گوناگون و پربازده کبک، با استفاده از سیستم قفس، به افزایش کارایی و راندمان تولید در واحد تولیدی شما منجر خواهد شد.

سوالات متداول

وزن و طول کبک چقدر است؟

وزن این پرنده، بین 400 تا 800 گرم و اندازه‌اش بین 30 تا 35 سانتی متر متغییر است

چند گونه کبک در سراسر دنیا وجود دارد؟

به طور تقریبی 56 گونه کبک تا کنون در سراسر کره زمین کشف شده‌اند

کبک چوکار در چه بازه زمانی تخمگذاری می کند؟

چوکارهای بالغ، از اوایل بهار تا اواخر تابستان تخمگذاری می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *