جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین – از 0 تا 100

جوجه کشی در پرورش بلدرچین نیازمند رعایت اصول و نکات خاصی است تا به سودآوری پیوند بخورد. پرورش بلدرچین مزایای اقتصادی فراوان دارد، اما این مزایای اقتصادی و بازار فروش مناسب بدون رعایت یکسری نکات نه تنها سودآوری را به همراه نخواهد داشت بلکه با ورشکستگی تمامی سرمایه از بین خواهد رفت.
برای موفقیت در مسیر پرورش بلدرچین شما باید جوجه های سالم و با کیفیتی را در اختیار داشته باشید. از این رو در این مطلب از سایت طیوران سازه قصد داریم شما را با اصول جوجه کشی بلدرچین به طور کامل و صفر تا صدی آشنا کنیم. برای اطلاعات بیشتر در این باره تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

چرا جوجه کشی از بلدرچین؟

جوجه کشی بلدرچین را می ‌توانی به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام دهید. جوجه کشی طبیعی زیر نظر پرنده مادر، جوجه کشی به صورت مصنوعی، با استفاده از دستگاه جوجه کشی انجام می شود. شاید برایتان سوال باشد که چرا خودتان را درگیر جوجه کشی کنید و به جای آن جوجه یک روزه بلدرچین خریداری نکنید؟ دلایل متعددی برای این کار وجود دارد که در ادامه هر یک از این دلایل را معرفی و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مزایای اقتصادی پرورش بلدرچین

جوجه کشی از تخم ‌های نطفه‌ دار بلدرچین به شما این امکان را می ‌دهد تا هزینه‌ های اولیه خرید جوجه را به طور چشمگیری کاهش دهید. با گذشت زمان و تکثیر نسل، می ‌توانید یک گله‌ مولد قوی برای خودتان ایجاد کنید و با فروش تخم و گوشت بلدرچین به سوددهی برسید.

تضمین کیفیت و سلامت تخم بلدرچین

با انجام جوجه کشی در خانه، بر کیفیت و سلامت تخم‌ های نطفه ‌دار نظارت بیشتری خواهید داشت. می ‌توانید از تغذیه مناسب برای بلدرچین های مولد استفاده کنید و مطمئن شوید که تخم‌ ها عاری از هر گونه بیماری یا آلودگی هستند. این اطمینان خاطر به شما کمک می کند تا بتوانید به بهترین شکل کسب و کار خود را آغاز نمایید.

آمادگی برای جوجه کشی بلدرچین

قبل از این که جوجه کشی بلدرچین را آغاز کنید، باید 3 کار مهم را انجام دهید. انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب، آماده سازی محیط جوجه کشی و انتخاب تخم نطفه دار با کیفیت 3 کار مهمی هستند که حتما قبل از دوره جوجه کشی باید آنها را به بهترین شکل انجام دهید.

اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین
اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین

انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب

اولین قدم انتخاب دستگاه جوجه کشی مناسب بر اساس ظرفیت و امکانات مورد نیازتان است. دستگاه جوجه کشی باید قابلیت تنظیم دما، رطوبت، تهویه و چرخش تخم را داشته باشد. سعی کنید از بهترین برند بازار برای تهیه دستگاه جوجه کشی استفاده کنید. یکی از اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین انتخاب دستگاه مناسب و استاندارد است.

آماده سازی محیط جوجه کشی

محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی باید دور از نور مستقیم خورشید، باد و رطوبت باشد. همچنین، لازم است از تمیزی و ضدعفونی کامل دستگاه و محیط اطمینان حاصل کنید. بدون بهداشت هرگز جوجه کشی در پرورش بلدرچین به موفقیت ختم نخواهد شد.

انتخاب تخم نطفه دار با کیفیت

یکی از مهمترین اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین انتخاب تخم نطفه دار با کیفیت است. موفقیت در جوجه کشی تا حد زیادی به کیفیت تخم ‌های نطفه‌ دار بلدرچین بستگی دارد. تخم‌ ها باید از گله‌ ای سالم و باکیفیت تهیه شوند.
شکل ظاهری سالم، پوسته‌ بدون ترک خوردگی و اندازه‌ی مناسب از جمله نکاتی است که باید به آن ‌ها توجه کنید. با در نظر گرفتن این 3 نکته مهم می توانید مراحل جوجه کشی را آغاز کنید. دست کم گرفتن هر یک از نکات و عوامل گفته شده می تواند کسب و کار شما را با عدم موفقیت و درآمدزایی همراه کند.

مراحل جوجه کشی بلدرچین

بعد از پشت سر گذاشتن آمادگی برای جوجه کشی بلدرچین حال نوبت فرایند جوجه کشی بلدرچین است. جوجه کشی این پرنده در دو مرحله مهم انجام خواهد شد. مرحله ستر و مرحله هچ دو مرحله ای است که شما با رعایت اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین باید آنها را برای رسیدن به سود پشت سر بگذارید.

اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین
اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین

مرحله ستر

در این مرحله شما تخم های نطفه دار خریداری شده را در دستگاه جوجه کشی قرار می دهید. مرحله ستر حدود 17 روز طول می‌کشد. در این مرحله دما، رطوبت و تهویه به دقت تنظیم می ‌شود تا شرایط لازم برای رشد جنین درون تخم فراهم گردد. مهمترین نکته در مرحله ستر چرخاندن تخم های نطفه دار است. توجه داشته باشید، در این مدت، تخم ‌های نطفه دار به صورت منظم چرخانده می ‌شوند.

مرحله هچ

بعد از گذشت 17 روز و مرحله ستر، حال نوبت مرحله هچ است که حدود 3 الی 4 روز به طول خواهد انجامید. در این مرحله رطوبت دستگاه افزایش می ‌یابد تا جوجه ‌ها به راحتی بتوانند پوسته‌ تخم را بشکنند و بیرون بیایند.

دمای مناسب برای جوجه کشی بلدرچین چقدر است؟

دمای مناسب برای جوجه کشی بلدرچین در مرحله ستر 37.5 تا 38 درجه سانتی‌گراد و در مرحله هچ 37 تا 37.5 درجه سانتی‌گراد است.

رطوبت مناسب برای جوجه کشی بلدرچین چقدر است؟

رطوبت مناسب برای جوجه کشی بلدرچین در مرحله ستر 50 تا 60 درصد و در مرحله هچ 65 تا 70 درصد است.

نگهداری از جوجه ‌های یک روزه

پس از خروج جوجه ‌ها از تخم بایدمراقبت‌ های لازم از آن‌ ها انجام شود. دمای محیط نگهداری جوجه‌ها باید بین 30 تا 35 درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین، رطوبت محیط باید حدود 50 تا 60 درصد باشد. در روزهای اولیه، جوجه‌ ها نیاز به غذای نرم و آب فراوان دارند. می ‌توانید از دان مخصوص جوجه بلدرچین یا مخلوطی از ذرت، گندم و سویا به عنوان غذای آن‌ ها استفاده کنید.
محل نگهداری جوجه‌ ها باید تمیز و ضدعفونی شده باشد. بهترین بستر برای جوجه ها قفس بلدرچین است. بهتر است در روزهای اولیه، از نور مصنوعی برای گرم کردن جوجه‌ ها استفاده کنید. می توانید از لامپ ‌های کم مصرف یا چراغ‌ های مخصوص پرورش طیور استفاده نمایید. با رعایت این نکات می ‌توانید از جوجه ‌های خود به خوبی مراقبت کرده و آن‌ ها را به بلدرچینی بالغ و سالم تبدیل کنید.

قفس مخصوص پرورش جوجه

بهترین مکان برای نگهداری و پرورش جوجه بلدرچین ها قفس مخصوص جوجه ها است. این قفس با توجه به آناتومی بدن بلدرچین ها ساخته شده و کمک می کند تا شما بهترین شرایط را برای نگهداری از آنها تجربه نمایید.
همچنین قفس جوجه یکروزه نیز می تواند به شما کمک کند تا مدیریت راحت تری را در کنار راندمان کاری بالاتر تجربه کنید. توصیه ما به شما در کنار رعایت اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین استفاده از قفس مخصوص پرورش جوجه است تا بتوانید کسب و کار خود را به موفقیت های فراوان برسانید.

قفس جوجه یکروزه 1 طبقه
قفس جوجه یکروزه 1 طبقه

نتیجه گیری

جوجه کشی بلدرچین می‌ تواند به شما در کاهش هزینه ‌ها و افزایش سود در پرورش بلدرچین کمک کند. فقط کافی است اصول جوجه کشی در پرورش بلدرچین را بدانید و با اطلاعات کامل در این زمینه قدم بردارید.شما هم اگر در این زمینه تجربه ای دارید که می تواند برای سایر مخاطبین مفید باشد، تجربیات خود را برای ما کامنت کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید از طریق قسمت نظرات برای ما سوالات مربوطه را کامنت کنید تا پشتیبانان سایت طیوران سازه به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه زمانی باید تخم‌ های نطفه‌ دار را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهیم؟

تخم ‌های نطفه ‌دار را باید 24 تا 48 ساعت بعد از جمع‌آوری، داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهیم.

چه مدت طول می‌کشد تا تخم ‌های بلدرچین جوجه شوند؟

تخم‌ های بلدرچین به طور کلی بعد از 20 تا 21 روز جوجه می‌ شوند.

بعد از جوجه شدن چه غذا و آبی باید به جوجه بلدرچین بدهیم؟

در روزهای اولیه، می ‌توانید از دان مخصوص جوجه بلدرچین یا مخلوطی از ذرت، گندم، و سویا به عنوان غذای آن ‌ها استفاده کنید. همچنین، باید آب فراوان در اختیار جوجه‌ ها قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *