جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش کسب درآمد از فروش تخم نطفه دار بومی

فروش تخم نطفه دار بومی

مواد پروتئینی همواره از بازار مناسبی برخوردار بوده‌اند. البته رنج قیمتی مواد پروتئینی بسیار گسترده است. برخی از آنها مانند گوشت مرغ و تخم مرغ، عموما قیمت مناسب‌تری در مقایسه با سایرین دارند. لذا از فروش بیشتری نیز برخوردار هستند و جایگاه ویژه‌ای در سفره غذایی مصرف‌کنندگان دارند. لذا می‌توان از فروش تخم نطفه دار بومی، درآمد خوبی را به دست آورد. از طرفی راه‌اندازی این کسب و کار هزینه اولیه چندان زیادی ندارد و نرخ بازگشت سرمایه آن نیز خیلی سریع رخ می‌دهد.

فروش تخم نطفه دار بومی
فروش تخم نطفه دار بومی

حتما بخوانید: عوامل موثر در بازاریابی تخم مرغ

مهم‌ترین اصول پرورش و فروش تخم نطفه دار بومی

کسانی که قصد فعالیت در این عرصه اقتصادی را دارند، باید آموزش‌های لازم در خصوص اصول پرورش و فروش تخم نطفه دار بومی را ببیند. در اینجا ما به بخشی از اصول این کار اشاره می‌کنیم.

جفت‌گیری

وقتی شش ماه از زمان تولد خروس و مرغ می‌گذرد، زمان مناسب جفت‌گیری آنها فرا می‌رسد. البته جوجه خروس‌ها از دو ماه قبل از شش ماهگی از نظر جنسی در شرایط مناسب قرار دارند. منتهی اگر اجازه داده شود تا به سن شش ماهگی برسند، عمل جفت‌گیری آنها از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

نیمچه‌ها نیز بین پنج تا شش ماهگی خود اقدام به تخم‌گذاری می‌کنند. مسئله مهم این است که اولین تخم‌های آنها کوچک هستند و نمی‌توان از آنها برای جوجه کشی استفاده نمود. وزنی در حدود 60 گرم، وزن مناسب یک تخم برای انجام کار جوجه کشی است.

تا زمانی‌ که نیاز به تولید تخم نطفه‌دار، دارید،‌ مرغ و خروس‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. البته باید بدانید که یک خروس برای جفت‌گیری با 15 مرغ کفایت می‌کند. کار جفت‌گیری نیز معمولا یک یا دو روز طول خواهد کشید.

به ثمر رسیدن تخم نطفه‌دار

همانطور که گفته شد هرچه سن مرغ و خروس کم باشد، جفت‌گیری آنها از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. هرچه سن آنها افزایش پیدا می‌کند، بازده کاری آنها نیز پایین می‌آید. به طوری‌که وقتی به سن دو سالگی می‌رسند، تعداد تخم‌های آنها به نصف کاهش پیدا می‌کند. لذا باید مرغ‌ها و خروس‌هایی را که سن‌شان افزایش پیدا می‌کند را رفته رفته از چرخه تولید و فروش تخم نطفه دار بومی خارج کرد.

یک مرغ با یک بار جفت‌گیر می‌تواند تا یک ماه تخم نطفه‌دار تولید کند. لذا در مواقعی می‌توان خروس‌ها را زودتر از مرغ‌ها جدا کرد و از قفس مرغ خارج نمود.

بهترین منبع تهیه تخم نطفه‌دار

برای تهیه تخم نطفه‌دار، باید یا خودتان مرغ داشته باشید و یا از پرورش‌دهندگان مرغ مادر،‌ تخم نطفه‌دار تهیه کنید. تخم‌هایی که در فروشگاه‌ها برای مصارف خوراکی فروخته می‌شوند، برای کار جوجه کشی مناسب نیستند.

ظرفیت جوجه کشی

یک مسئله مهم در فروش تخم نطفه دار بومی، ظرفیت تولید آنها در جوجه کشی است. در بسیاری از مواقع در فرآیند جوجه کشی، از هر یکصد تخم، حدود 85 جوجه تولید می‌گردد. هر چه محیط و شرایط پرورش تخم‌ها مساعدتر باشد، بر این تعداد افزوده خواهد شد.

البته در دستگاه‌های خانگی بازده تولید جوجه چیزی در حدود 50 تا 70 درصد است. عمده دلیل این اتفاق نیز آن است که شرایط دما و رطوبت مورد نیاز فرآیند جوجه کشی، در این دستگاه‌ها در مقایسه با دستگاه‌های صنعتی، ضعیف‌تر است. البته می‌توان با استفاده از قفس مرغ که مخصوص فرایند جوجه‌کشی است، این مشکل را مرتفع نمود.

فروش تخم نطفه دار بومی
فروش تخم نطفه دار بومی

حتما بخوانید: معرفی انواع دستگاه جوجه کشی مرغ

کار پرورش و فروش تخم نطفه دار بومی با چه دستگاهی انجام می‌شود؟

برای ایجاد یک محیط مناسب برای کار جوجه کشی به منظور افزایش بهره‌وری تولید،‌ از ماشین‌های جوجه کشی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها، سیستم‌های الکترونیکی دارند که به کمک آنها دما و رطوبت را در بهترین سطح ممکن تنظیم می‌کنند. یکی دیگر از نکاتی که به وسیله این دستگاه‌ها کنترل می‌شود، غلظت آمونیاک و کربن دی‌اکسیدی است که در محیط پرورش تخم‌ها وجود دارد.  این آلاینده‌ها ناشی از تنفس افراد و مرغ‌ها در فضا ایجاد می‌شوند.

در هنگام خرید این دستگاه‌ها باید نوع کاربری مورد نیاز خود را به خوبی بشناسید. سپس در بین گزینه‌های مختلف موجود در بازار، بهترین آنها را انتخاب کنید. چون دستگاه‌های مختلفی در بازار وجود دارد که برای مقاصد خاصی به کار می‌آیند.

آیا فروش تخم نطفه دار بومی، کار سودآوری است؟

در زمینه پرورش طیور،‌ شغل‌های متنوعی وجود دارد که هر کدام سطح درآمد خاصی را برای فعالان خود به همراه دارد. در این میان ممکن است این سوال برای افرادی پیش بیاید که پرورش تخم نطفه دار بومی چه میزان سودآوری دارد؟ تولید تخم نطفه دار بومی، سرمایه اولیه کمی نیاز دارد. لذا هزینه تولید در این کسب و کار کم بوده و مقرون به صرفه است. این یک موقعیت مناسب برای کسانی است که می‌خواهند با سرمایه کم یک کاری برای خود دست و پا کنند.

دوره تولید تخم نطفه دار بومی

دوره تولید تخم نطفه دار بومی چیزی در حدود 21 روز است. لذا بازه زمانی رسیدن به نتیجه در این کار بسیار مناسب است و می‌توانید در طول سال بارها اقدام به جوجه کشی کرده و تولیدات خود را به فروش برسانید.

برای انجام کار جوجه کشی نیازی به یک مکان خاص با شرایط ویژه نیست. می‌توانید در مکان‌های مختلفی نظیر پشت بام، پارکینگ منزل، حیاط و یا تراس ساختمان‌ها اقدام به راه‌اندازی این کسب و کار کنید. البته طبیعتا هرچه مقیاس کاری شما بزرگ‌تر باشد، قطعا سودآوری شما نیز بسیار بیشتر خواهد شد.

فروش تخم نطفه دار بومی
فروش تخم نطفه دار بومی

حتما بخوانید: آموزش دریافت مجوز پرورش مرغ

مزایای تولید تخم نطفه دار بومی

صنعت پرورش مرغ بومی نیز تماما وابسته به پرورش تخم نطفه دار است. اگر در فرآیند تولید این تخم‌ها خللی به وجود بیاید،‌ بسیاری از فعالان این بازار با مشکل مواجه خواهند شد. لذا فروش تخم نطفه دار بومی کار چندان دشواری نیست و همواره مشتری‌های پر و پا قرصی برای تولیدات شما وجود دارد.

تخم نطفه دار در یک بازه زمانی معینی قابلیت این را دارد که پس از مدت کوتاهی درون دستگاه جوجه کشی تبدیل به جوجه یک روزه شود. لذا اصلی‌ترین پایه کار تولید جوجه‌های یک روزه، تخم نطفه دار است. جوجه‌های یک روزه در یک بازه زمانی پنج ماهه به سن مناسب باروری و جفت‌گیری می‌رسند و مجدد این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

یکی دیگر از مزایای تولید تخم نطفه دار بومی آن است که با زحمت کمی می‌توان جوجه‌هایی با نژادهای گوناگون تولید نمود. این مسئله نسل مرغ‌ها با نژادهای مختلف را پایدار می‌نماید و در شکل گیری زنجیره تولید مرغ‌ها بسیار موثر هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *