جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش نطفه سنجی از ۰ تا ۱۰۰

آموزش نطفه سنجی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چگونه می‌توانید در دنیای کوچک و شگفت ‌انگیز پرورش طیور نطفه ‌های تخم پرندگان مختلف مانند بلدرچین، کبک، مرغ و قرقاول را بشناسید؟ آیا به دنبال یادگیری چگونگی تشخیص سلامت تخم بلدرچین، مرغ و قرقاول بوده اید؟ شما حتی به راحتی می توانید پیش‌بینی رشد جنین درون انواع تخم را انجام دهید!!! چنانچه به این موضوعات علاقه مندید و دوست دارید با آموزش نطفه سنجی به صورت 0 تا 100 یک سفر جذاب، آموزنده و هیجان انگیز را تجربه نمایید با سایت طیوران سازه در این مطلب همراه باشید.

طیوران ساره در این مطلب با آموزش نطفه سنجی به شما این امکان را می دهد به صورت قدم به قدم دنیای درون تخم انواع پرندگان را بررسی کنید و با این دنیای شگفت انگیز به طور کامل آشنا شوید. برای این که عمیق تر به این موضوع نگاه کنید 7 دقیقه از وقت خود را صرف مطالعه این مطلب نمایید.

اهمیت نطفه سنجی و دلایل انجام آن

با نطفه سنجی شما می‌توانید فعل و انفعالات داخل تخم را مشاهده نمایید. این فعل و انفعالات اطلاعات مختلفی را به شما ارائه خواهند داد. اطلاعاتی چون فاسد نبودن تخم،  سلامتی آن، نبوده ترک و پوسیدگی از جمله اطلاعات مهمی است که شما با نطفه سنجی از آنها  مطلع خواهید شد. در ادامه مطلب مهم‌ترین مواردی که شما با استفاده از نطفه سنجی به آن خواهید رسید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آموزش نطفه سنجی
آموزش نطفه سنجی

تشخیص بیماری‌ ها

اولین و مهم‌ترین نکته در نطفه سنجی تشخیص بیماری‌ها اختلالات ژنتیکی در تخم است. نطفه سنجی به شما کمک می‌کند این دو عامل را به بهترین شکل شناسایی کنید.

انتخاب تخم سالم

چنانچه قصد داشته باشی تخم سالم را برای پرورش مرغ ، بلدرچین و یا کبک انتخاب کنید باید نطفه سنجی بلد باشید. با فراگیری آموزش نطفه سنجی به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توانید تخم‌های سالم را از تخم‌های ناسالم تشخیص دهید. با انجام این کار می توانید موجب افزایش شانس موفقیت در فرآیند تخم‌گذاری و پرورش مرغ، بلدرچین و کبک شوید.

کنترل پرورش

با نطفه‌ سنجی  به راحتی هرچه تمام‌ تر می‌توانید جنین های کارآمد را از جنین‌های ناکارآمد تشخیص دهید و جنین‌های ناکارآمد را از چرخه پرورش حذف نمایید. این کار به بهبود کارایی و سودآوری در پرورش طیور کمک بسیاری خواهد کرد.

انتخاب جنسیت

شاید باورتان نشود ولی در این سفر شگفت انگیز به راحتی هرچه تمام ‌تر می‌توانید جنسیت جنین را نیز تشخیص دهید.  این کار در پرورش مرغ بومی و مرغ تخمگذار بسیار حائز اهمیت خواهد بود شما می‌توانید کسب و کار خود را بر اساس تخمگذار بودن و یا گوشتی بودن طیور برنامه ریزی کنید. البته اطلاعات دقیقی در این باره وجود ندارد و برای انتخاب جنسیت و یا تشخیص آن باید با افراد متخصص صحبت کنید و از صحت این مزیت باخبر شوید.

کاهش هدررفت

با نطفه سنجی به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توانید از هدر رفت تخم ها جلوگیری کنید. این کار باعث مدیریت بهتر و افزایش راندمان کاری خواهد شد. در کنار افزایش راندمان کاری شما سوددهی بیشتر را نیز تجربه خواهید کرد. توجه داشته باشید برای دسترسی به تمامی مزیت‌های گفته شده ابتدا باید آموزش نطفه سنجی را ببینید و با استفاده از آموزش‌های لازم تشخیص‌ های مختلفی را انجام دهید.

بهترین زمان برای نطفه سنجی

زمان مناسب برای انجام نطفه‌سنجی انواع تخم پرندگان به اهداف شما در طول دوره پرورش دارد. چنانچه قصد دارید نطفه سنجی را  در بهترین زمان برای تبدیل شدن تخم نطفه‌دار به جوجه انجام دهید، 7 تا 10 پس از قرار دادن تخم در دستگاه جوجه کشی بهترین زمان برای شما خواهد بود.  در این بازه زمانی به راحتی هرچه تمام‌تر می‌توانید میزان تبدیل شدن تخم نطفه دار به جوجه را بررسی کنید.

اگر هدف شما از نطفه‌سنجی تخم پرندگان بررسی سلامت،  بیماری‌ و اختلالات ژنتیکی است، بهترین زمان برای شما قبل از روز هفتم است. البته ناگفته نماند شما می توانید این کار را برای تشخیص سلامت و عدم بیماری در بازه های زمانی دلخواه نیز انجام دهید. تشخیص مناسب در این مواقع بستگی به نوع نگهداری و شرایط بهداشتی دارد.

نطفه سنجی  رابطه مستقیمی با تجربیات شما خواهد داشت.  اگر جز افرادی هستید که تجربه جوجه کشی در دوره‌های مختلف را دارید روزهای 7 و 14 نیز می توانند بهترین گزینه برای شما باشد. در این روزها رگه‌های اولیه جنین به بهترین شکل تشکیل شده  و برای تشخیص آن می‌توانید سطح تخم را بررسی نمایید. در روز 7 دوره جوجه کشی رگه ها نسبت به روز 14 تحمل کمتری دارند. در روز 14 جنین رشد مناسبی در درون تخم نطفه دار دارد. فواصل زمانی معین را برای نطفه سنجی فراموش نکنید. با نطفه سنجی منظم از سلامت تخم های نطفه دار اطمینان حاصل خواهید کرد.

آموزش نطفه سنجی
آموزش نطفه سنجی

مراحل نطفه سنجی

برای اینکه بتوانید مراحل نطفه سنجی را به بهترین شکل انجام دهید نیازمند یک چراغ قوه یا لامپ مهتابی  led  و یا رشته ای معمولی  هستید. توجه داشته باشید هر چقدر منبع نور شما قوی ‌تر باشد شما به راحتی بیشتری می‌توانید مراحل نطفه سنجی را طی نمایید. در هنگام نطفه سنجی تخم پرندگان توصیه می‌کنیم از دستکش های بهداشتی استفاده کنید تا در هنگام تشخیص نطفه آلودگی به درون تخم نطفه دار از طریق دست شما وارد نشود.

قدم اول: متعادل ساختن دمای محیط

قدم اول برای نطفه سنجی بالا بردن دما و رطوبت محیط است. دمای محیط را بین  32 تا 34 درجه سانتیگراد قرارد هید و رطوبت محیط را می توانید روی 60 تا 70 درصد تنظیم نمایید.  بهترین دما و رطوبت برای نطفه سنجی اعدادی است که به آنها اشاره کردیم.

قدم دوم تاریک کردن محیط

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل داخل تخم را مشاهده کنید باید فضای اطراف خود را تاریک نمایید. هر چقدر فضا تاریک‌تر باشد و نور متمرکز تری را استفاده نمایید با راحتی بیشتری می‌توانید داخل تخم را بررسی نمایید. تاریک شدن فضا را باید قبل از باز کردن درب دستگاه جوجه کشی انجام دهید. برای کارایی بیشتر توصیه می‌کنیم نطفه سنجی  را در شب انجام دهید تا فضا به خوبی تاریک شود.

قدم سوم: بیرون آوردن شانه های تخم از دستگاه

قدم بعدی که در نطفه سنجی تخم انواع پرنده انجام خواهید داد بیرون آوردن شانه‌های تخم از دستگاه جوجه کشی است.  به چند دلیل شما باید نطفه سنجی را به صورت شانه به شانه انجام دهید. دلیل اول بالا بردن سرعت نطفه سنجی است. دلیل دوم نرسیدن به تخم‌های نطفه‌دار می‌باشد.  دلیل سوم متعادل نگه داشتن دما و محیط دستگاه جوجه کشی است.

بعد از خارج کردن شانه از دستگاه جوجه کشی آن را روی یک بافت صاف و تمیز مانند میز قرار دهید. سطح تمیز و صاف مدیریت راحت‌تری را برای شما به همراه خواهد داشت.

قدم چهار: شروع نطفه سنجی

در این مرحله شما باید نطفه سنجی را شروع کنید. برای شروع نطفه سنجی ابتدا دستکش‌های یکبار مصرف و یا بهداشتی را در دست کنید و یکی از تخم ها را از داخل شانه بردارید. حال نوبت این است که تخم نطفه ‌دار مورد نظر را روی نطفه سنج قرار دهید و یا با استفاده از چراغ قوه قوی نور مورد نظر را بر روی تخم نطفه دار متمرکز کنید. متمرکز کردن نور باید به نحوی باشد که هیچگونه نوری از اطراف تخم نطفه دار به بیرون درز نکند. با این کار به وضوح داخل تخم را خواهید دید.

آموزش نطفه سنجی
آموزش نطفه سنجی

قدم پنجم: به دنبال رگه های خونی باشید

در قدم بعدی نطفه سنجی باید به دنبال رگه‌های خونی باشید. رگه‌های خونی قرمز رنگ خواهند بود و در محیط داخلی چسبیده به پوسته قرار دارند.  هر چقدر رگه‌های خونی در تخم بیشتر باشد،  احتمال به جوجه تبدیل شدن آن بیشتر خواهد بود.

همچنین بالعکس،  رگه‌های کمتر نشانه درصد پایین  تبدیل شدن تخم و نطبه‌دار به جوجه است. به این نکته نیز توجه کنید زمان نطفه سنجی از اهمیت بالای برخوردار خواهد بود. زمانی این احتمال ح خواهد بود که شما تمامی تخم‌های نطفه دار را در یک زمان مشخص در دستگاه جوجه کشی قرار داده باشید.

قدم ششم: جدا کردن تخم‌های پوچ

قدم بعدی که برای نطفه ‌سنجی باید انجام دهید این است که تخم‌های پوچ را از تخم‌های سالم تشخیص دهید و آنها را از چرخه جوجه کشی خارج نمایید. برای تشخیص تخم‌های پوچ کار بسیار آسانی را در پیش رو خواهید داشت. هرگاه رگه های قرمز را در تخم‌های نطفه دار مشاهده نکردید، بدانید تخم مورد نظر فاقد نطفه است. برای اینکه اطمینان حاصل کنید می توانید تخم‌ها را از جهات مختلف بررسی نمایید.

قدم آخر

قدم آخر برای نطفه سنجی برگرداندن تخم‌ها داخل شانه و شانه به داخل دستگاه جوجه کشی است. این کار را به آرامی و با احتیاط انجام دهید تا آسیبی به تخم‌ها نرسد.

مهمترین نکته در نطفه سنجی

مهمترین نکته نطفه سنجی این است که شما باید هر تخم را در کمتر از 10 ثانیه نطفه سنجی کنید و آن را سریعاً به داخل شانه برگردانید. نکته بعدی  این است که  در  صورت استفاده از شانه های 360 درجه  تخم‌ها را به صورت افقی قرار دهید  و اگر  قصد دارید از شانه‌های 45 درجه استفاده کنید تخم‌ها به صورت عمودی قرار می‌گیرند. شما برای نطفه سنجی چه نکاتی را رعایت می کنید؟ از طریق قسمت نظرات ما را با نکات مهم خود آشنا کنید.

شما برای ما از آموزش نطفه سنجی بنویسید

در این مطلب از سایت طیوران سازه شما را به یک سفر هیجان انگیز  بردیم. شما در این سفر با عوامل مختلفی آشنا شدید و یک آموزش حرفه‌ای را از نطفه سنجی دیدید. حال نوبت شماست که در این سفر ما و سایر مخاطبین را یاری کنید. اگر در این زمینه تجربیات مختلفی دارید می‌توانید از طریق قسمت نظرات تجربیات خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین قرار دهید. همچنین از این طریق می‌توانید سوالات خود در این باره را برای ما کامنت کنید تا پشتیبانان در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

مهمترین نکته در نطفه سنجی چیست؟

نطفه سنجی در بازه زمانی 10 ثانبه و قرار دادن تخم ها در شانه

بهترین زمان برای نطفه سنجی چه زمانی است؟

7 تا 10 پس از قرار دادن تخم در دستگاه جوجه کشی

دلایل نطفه سنجی چیست ؟

تشخیص بیماری‌ ها انتخاب تخم سالم کنترل پرورش کاهش هدررفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *