جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی

منابع پروتئین، یکی از مهم‌ترین اقلام در سبد غذایی خانواده‌ها به شمار می‌رود. گوشت مرغ و تخم‌مرغ در ایران، دو کالای مهم و استراتژیک در سفره خانواده‌ها محسوب شده و به جرات می‌توان گفت پرمصرف‌ترین اقلام پروتئینی به حساب می‌آیند. به علاوه گوشت مرغ به علت اینکه کمتر از منابع پروتئینی دیگر حاوی چربی‌های اشباع شده و کلسترول است، برای همه اقشار جامعه از کوچک و بزرگ مناسب و ضروری است. به  دلیل تقاضای بالای مصرف گوشت مرغ و تخم‌مرغ در ایران، کسب وکارهای پرورش پرندگان و از همه مهم‌تر پرورش مرغ، از رونق خوبی برخوردار است. پرورش مرغ بومی نیز به دلیل مقاوم بودن در برابر بیماری‌ها و نیز شرایط مختلف آب و هوایی همیشه بین پرورش دهندگان طیور، مورد اقبال بوده است. در این مقاله قصد داریم تا درباره این نژاد از مرغ و همچنین تغذیه مرغ بومی و نگهداری آن بیشتر بدانیم.

هدف از پرورش مرغ بومی

شما میتوانید با سه هدف مختلف پرورش مرغ بومی را انجام دهید. هر یک از سه روش می تواند شما را به درآمدزایی برساند. گله مولد و مادر، پرورش گله تخمگذار و پرورش گله گوشتی سه هدف مهم پرورش مرغ بومی به شمار می روند. در ادامه مطلب هر یک از 3 طریق گفته شده را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا شما بتوانید با اختیار کامل یکی از گزینه ها را جهت رسیدن به درآمد بالا شروع کسب و کار خود انتخاب نمایید.

پرورش مرغ بومی
پرورش مرغ بومی

پرورش گله مولد و مادر

اولین روش از هدف پرورش مرغ بومی که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد و پرورش گله مولد و مادر است. هدف اصلی در این روش تولید تخم مرغ نطفه دار و تولید جوجه های یک روزه می باشد. توجه داشته باشید پرورش گله مولد و مادر نسبت به دو روش دیگری که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد ریسک بالاتر و سود بیشتری خواهد داشت. چنانچه هدف شما از پرورش مرغ بومی رسیدن به سود های بسیار بیشتر است توصیه میکنیم پرورش گله مولد و مادر را انتخاب کنید.

در این روش شما باید با استفاده از دستگاه های جوجه کشی تخم های نطفه دار را به جوجه های یکروزه تبدیل نمایید و با فروش آنها را در بازه زمانی کم به سوددهی دست پیدا کنید.

پرورش گله تخمگذار

هدف دوم اینکه شما در پرورش مرغ از نوع بومی می توانید آن را دنبال کنید پرورش گله تخمگذار است. همانطور که از نام این روش پیداست شما باید در این روش با استفاده از برنامه نوردهی خاص و برنامه تخم گذاری مناسب شرایطی را فراهم آورید که مرغ ها در بازه زمانی مشخص به بلوغ برسند و تخم گذاری انجام دهد. شما با فروش تخم مرغ محلی و یا گله تخمگذار می توانید به درآمد زایی برسید.

پرورش گله گوشتی

شما در پرورش گله گوشتی می‌توانید در بازه زمانی کوتاه ۴۵ روزه به درآمدزایی مناسبی دست پیدا کنید. از آنجایی که گوشت مرغ جز اجزای جدا نشدنی سفره های خانواده های ایرانی است به راحتی هرچه تمام تر می توانید محصولات به دست آمده از گله گوشتی را به فروش برسانید.

کدام گزینه بهتر است؟

چنانچه بین 3 روش گفته شده تردید دارید و نمی توانید یکی از آنها را برای پرورش انتخاب کنید. توصیه ما به شما در ابتدای کار، پرورش مرغ بومی تخمگذار است. پرورش مرغ بومی تخمگذار در این مواقع مقیاس کوچک تری برای پرورش نیاز دارد. همچنین شما برای فروش محصولات مرغ تخمگذار دچار سختی نخواهید شد. سرمایه اولیه برای شروع این کسب و کار نیز بسیار کم خواهد بود.

پرورش مرغ بومی
پرورش مرغ بومی

مزایای پرورش مرغ بومی

نژادهای مرغ و خروس محلی و بومی ایران از دیرباز در روستاها و شهرها در خانه‌ها، مزرعه‌ها و مرغداری‌‌های کوچک و بزرگ، پرورش داده می‌شدند. نژادهای بومی و محلی نسبت به آب و هوای متغیر کشور ما مقاوم شده‌اند و برای پرورش نیازی به گرمایش و سرمایش ویژه‌ای ندارند. این مرغ و خروس‌ها می‌توانند گرمای طاقت فرسای تابستان‌های کشور ما و زمستان‌های سرد را به خوبی تحمل کرده و بدون مشکل خاصی به زندگی ادامه دهند. اگر یک واحد تولیدی کوچک از مرغ‌های بومی دارید، می‌توانید به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به واحدهایی که نژادهای دستکاری شده را نگهداری می‌کنند، در مصرف انرژی وسایل سرمایشی و گرمایشی صرفه‌جویی کنید. علاوه بر این، مرغ‌های بومی نسبت به بیشتر بیماری‌های شایع در بین طیور، مقاومت بیشتری نشان می‌دهند و مرگ و میر کمتری دارند.

به علت محیط زندگی سالم و طبیعی و همچنین تغذیه مرغ بومی که اکثرا ارگانیک و طبیعی است، محصولات مرغ‌های بومی طرفداران خاص خود را دارد. تخم‌مرغ بومی در همه جای دنیا پرفروش بوده و با قیمتی بالاتر از تخم‌مرغ‌های صنعتی به فروش می‌رود. گوشت مرغ بومی را نیز می‌توانید با قیمت بیشتری نسبت به مرغ‌های ماشینی به فروش برسانید.

انواع مرغ بومی

اصلاح نژاد در این گونه از مرغ به معنی این است که نژادی که وزن گیری و یا تخمگذاری بهتری دارد را با توجه به هدفی که از پرورش مرغ بومی داریم، انتخاب نماییم. بر این اساس مرغ‌های بومی را به این سه دسته می‌توان تقسیم‌بندی کرد:

  • نژادهایی که وزن کمی دارند و در اصطلاح به آنها نژادهای سبک گفته می‌شود. وزن متوسط این گونه از مرغ‌های بومی بین 1 تا 2 کیلوگرم است. این نژادهای بیشتر برای تخم گذاری مناسب هستند. این نژادها معمولا بدنی کشیده، گردن باریک و پاهایی کوچک دارند. نژادهای مرندی، لگهورن، نیوهمشایر، پلیموت و استرالمو برخی از این نژادهای مرغ بومی تخم گذار هستند.
  • نژادهای مرغ بومی سنگین وزن که تا بیشتر از 3 کیلوگرم هم وزن می‌گیرند و به عنوان مرغ گوشتی نگهداری می‌شوند.
  • نژادهای ترکیبی که بین 2 تا 3 کیلوگرم وزن می‌گیرند و هم برای تولید تخم مرغ و هم برای تولید گوشت، نگهداری می‌شوند.

شما با توجه به هدفی که از پرورش طیور دارید، می‌توانید خرید مرغ بومی را از هر کدام از این انواع مختلف انجام دهید.

پرورش مرغ بومی
پرورش مرغ بومی

حتما بخوانید: مرغ ارپینگتون

تفاوت مرغ‌های بومی با مرغ‌های تجاری

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مرغ‌های بومی با گونه‌های تجاری مرغ، در زمان شروع به تخم گذاری است. مرغ‌های تجاری با توجه به سلامتی و نحوه تغذیه، بین 22 تا 23 هفتگی، به بلوغ رسیده و شروع به تخم گذاری می‌کنند. مرغ‌های بومی اما دیرتر شروع به تخم گذاری می‌کنند. از دیگر تفاوت‌های مرغ‌های بومی با نژادهای تجاری این است که نژادهای بومی برای بهبود کیفیت تخم گذاری، نیاز به مصرف کلسیم دارند. تخم‌مرغ‌ها در غیر این صورت، دارای پوسته نازک و شکننده‌ای خواهد بود.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش مرغ بومی

درست است که مرغ‌های بومی از نژادهای کم توقع و مقاوم پرندگان هستند اما بهتر است بدانیم که استفاده از تجهیزات مناسب، استاندارد و به روز، به طور شگفت انگیزی بر روی راندمان کاری و تولیدات مرغداری شما تاثیر دارد. از مهم‌ترین پیش نیازها برای پرورش مرغ بومی مکان و زیربنای لازم برای پرورش، لانه و قفس مرغ ، دانخوری و آبخوری بهداشتی و کاه و بستر مناسب است. البته اگر بخواهید جوجه یک روزه را نیز خودتان پرورش دهید، نیاز به دستگاه جوجه کشی نیز خواهید داشت. محل نگهداری مرغ‌ها باید تهویه مناسبی داشته باشد. در زمستان آفتاب‌گیر باشد و در تابستان، دسترسی به سایه، در آن امکان پذیر باشد.

یکی از بهترین و سالم‌ترین روش‌ها برای نگهداری مرغ‌های بومی، استفاده از قفس‌های مخصوص است. این قفس‌ها با توجه به زیربنایی که در اختیار دارید و هم تعداد پرنده‌ای که قصد نگهداری دارید، در اندازه‌ها و شکل‌های گوناگونی عرضه می‌شوند. استفاده از «سیستم قفس» برای پرورش مرغ بومی، مزایای زیادی دارد. این قفس‌ها به صورت طبقاتی ساخته می‌شوند و به خصوص برای کسانی که برای نگهداری از طیور، به فضای کمتری دسترسی دارند، مناسب هستند. به علاوه این قفس‌ها به جمع‌آوری بهتر و سریع‌تر تخم‌مرغ‌ها کمک می‌کند. از دیگر مزیت‌های استفاده از قفس، حفظ بهتر بهداشت، از طریق جمع‌آوری راحت‌تر کود پرندگان است.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش مرغ بومی
تجهیزات مورد نیاز برای پرورش مرغ بومی

حتما بخوانید: نژاد لهستانی کاکل سفید

تغذیه مرغ بومی

نژادهای مرغ بومی نیز مانند سایر نژادها، به روزانه 110 گرم جیره نیاز دارند. خوبی این نژادهای بومی این است که می‌توانند تا 40 درصد از غذای مورد نیاز خود را از طریق چرا در فضای آزاد و از طریق گیاهان محیطی و حشرات تامین کنند. اما نباید از تغذیه مناسب این پرندگان غافل شد. تغذیه جوجه‌ها در روزهای اولیه زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است. در هفته‌های اولیه زندگی، از خوراک آردی و ذرت آسیاب شده برای جوجه‌ها استفاده می‌شود. می‌توانید برای وزن‌گیری بهتر در هر لیتر آب مصرفی جوجه‌ها، 40 گرم شکر حل کنید.

برای تغذیه مرغ‌های بالغ می‌توان از گندم، ذرت، برنج، نان خشک، کنجاله سویا، پودر گوشت و … استفاده نمود. برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز این نژاد از مرغ بهتر است از پودر استخوان، پودر صدف دریایی و پودر ماهی نیز استفاده نمایید. هم برای جوجه‌ها و هم برای مرغ‌های بالغ می‌توانید ار غذاهای تجاری آماده موجود در بازار استفاده کنید تا از رسیدن تمام زیر مغذی‌ها به بدن پرنده مطمئن باشید. استفاده از آب تمیز و بهداشتی نیز برای پرورش مرغ‌ بومی ضروری است.  به طور معمول برای هر 4 مرغ بالغ در شبانه روز باید یک لیتر آب، در نظر بگیرید.

4 نکته مهم و ضروری در پرورش مرغ بومی

پرورش مرغ بومی زمانی برای شما یک فرایند جذاب و سودآور خواهد بود که شما بتوانید نکات مهمی را در این زمینه رعایت نمایید. بدون رعایت نکات مهم در این زمینه سود دهی در پرورش مرغ بومی امکان پذیر نیست. اگر دوست دارید با چهار نکته ضروری و مهم در پرورش مرغ بومی آشنا شوید ادامه مطلب را مورد مطالعه قرار دهید.

فضای مورد نیاز برای پرورش

فضای مورد نیاز برای پرورش مرغ بومی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. فضای مورد نظر شما باید به گونه‌ای باشد که مرغ‌های بومی به راحتی در آن حرکت کنند و در مواقع ضروری به استراحت بپردازند. از آنجایی که مرغ‌های بومی تحرک بسیار بالایی دارند فضای مورد نظر شما باید امکان راه رفتن، پریدن، خوابیدن و پرش را به این پرنده بدهد.

البته که این فضاها با استفاده از قفس‌های استاندارد به خوبی ایجاد می‌شود و نیازی نیست که شما ذهن خود را درگیر میزان فضای مورد نیاز برای پرورش راحت مرغ بومی کنید. قفس‌ها به نوعی طراحی شده‌اند که مرغ‌های بومی به راحتی می‌توانند راه بروند، غذا بخورند، بپرند و در مواقع نیاز به استراحت بپردازند.

پرورش مرغ بومی
پرورش مرغ بومی

تغذیه مناسب

در قسمت تغذیه به طور کامل تغذیه مرغ بومی را مورد بررسی قرار دادیم. اما نکات دیگری وجود دارد که باید آن را بدانید. مواد غذایی مورد نظر شما باید تمامی نیازهای بدن مرغ بومی برای رشد و تولید محصول را تامین کند. در کنار تغذیه مناسب حتماً به طور منظم به این پرنده آب سالم و زلال بدهید. وجود آب برای تحرک مرغ و هضم غذا بسیار مهم است. بسیاری از پرورش دهندگان این نکته را جدی نمی‌گیرند و کسب و کارشان را با خطرات بسیار بزرگی روبرو می کنند.

رعایت اصول بهداشتی

اصول بهداشتی در پرورش مرغ بومی بسیار مهم است. با ایجاد فضای بهداشتی شما از آلودگی و انتقال بیماری‌ها به فضای پرورش این پرنده به طور کامل جلوگیری خواهید کرد. جلوگیری از بیماری‌ها و پیشگیری از آنها باعث تلفات کمتر در کسب و کار شما خواهد شد. شما باید به صورت دوره‌ای فضای پرورش را تمیز و ضدعفونی کنید، سینی فضولات را خالی کرده و فضولات را به دور از فضای پرورش ببرید، واکسیناسیون منظم را انجام دهید شستشوی قفس‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهید. با رعایت اصول بهداشتی سوددهی بیشتر و راندمان کاری بالاتری را تجربه خواهید کرد.

مراقبت از مرغ بومی در تمامی مراحل پرورش

اکثر پرورش دهندگان این اشتباه را می‌کنند!!! مرغ بومی در تمامی مراحل پرورش نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. اکثر پرورش دهندگان مراقبت با نگهداری از این پرنده را به دادن آب و دان خلاصه می‌ نمایند و فکر می کنند که با این کار تمامی مراقبت‌های لازم را برای این پرنده انجام دادند. این در صورتی است که تغذیه باید با توجه به سن مرغ بومی جیره نویسی شود و با توجه به برنامه غذایی به این پرنده داده شود.

سعی کنید از ورود گرد و غبار به محل زندگی مرغ ها جلوگیری کنید و برای تفریح و تنوع آنها از امکاناتی چون شاخه‌ها و اسباب بازی‌ها استفاده نمایید. نگهداری شما به صورت مداوم و طبق استانداردهای روز دنیا می تواند باعث رشد کسب و کار  و موفقیت شما گردد.

با رعایت این نکات مهم می‌توانید کسب و کاری موفق و پرسود را تجربه کنید. به نظر شما چه موارد دیگری می‌تواند موجب رشد در پرورش مرغ‌های بومی شود؟ چه نکاتی را می‌توان به این نکات مهم اضافه کرد؟ خوشحال می‌شویم اگر بتوانید از طریق قسمت نظرات پاسخ این سوالات را بدهید یا تجربیات خود را در این باره به صورت کامنت در اختیار ما و سایر مخاطبین قرار دهید. تجربیات شما می‌تواند کیفیت کسب و کار سایر دوستان را بالا ببرد.

حرف آخر

پرورش مرغ بومی با توجه به مقاوم بودن نسبت به شرایط آب و هوایی سخت و بیماری‌های شایع و همچنین تامین قسمتی از جیره روزانه به صورت طبیعی، می‌تواند باعث سوددهی بیشتر برای فعالان در حوزه پرورش طیور باشد. همچنین گوشت و تخم‌مرغ بومی با توجه به طعم و خواص بهتر و ارگانیک بودن، قیمت بیشتری داشته و به سودآوری بهتر می‌انجامد.

سوالات متداول

وزن نژاد سبک مرغ های بومی چقدر است؟

وزن متوسط این گونه از مرغ‌های بومی بین 1 تا 2 کیلوگرم است.

وزن نژاد سنگین مرغ های بومی چقدر است؟

نژادهای مرغ بومی سنگین وزن که تا بیشتر از 3 کیلوگرم هم وزن می‌گیرند و به عنوان مرغ گوشتی نگهداری می‌شوند.

مرغ‌های تجاری از چه بازه زمانی به بلوغ رسیده و شروع به تخمگذاری می کنند؟

مرغ‌های تجاری با توجه به سلامتی و نحوه تغذیه، بین 22 تا 23 هفتگی، به بلوغ رسیده و شروع به تخم گذاری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *