جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش بوقلمون یا بلدرچین + [ کدام صرفه بیشتری دارد؟ ]

پرورش بوقلمون یا بلدرچین

ماکیان (پرندگان اهلی چون مرغ) از دیرباز مورد استفاده انسان‌ها بوده‌اند؛ چرا که بیشتر اجزای آن‌ها (اعم از گوشت، تخم و پر) مورد استفاده بوده است. شاید بتوان مرغ را رایج‌ترین ماکیانی دانست که از گذشته در ایران استفاده شده است و کماکان اصلی‌ترین ماکیانی است که در تغذیه ایرانیان جای دارد. امروزه با توجه به گسترش ارتباطات بین نقاط مختلف جهان پرورش ماکیان دیگری هم که به اقلیم ایران وارد شده‌اند آغاز شده است. از جمله این ماکیان می‌توان به بوقلمون و بلدرچین اشاره کرد. ولی اگر قرار باشد که بین پرورش بوقلمون یا بلدرچین یکی را به‌عنوان کسب‌وکار پرورش ماکیان خود انتخاب کنیم، چه مواردی را باید برای انتخابمان در ذهن داشته باشیم؟ برای انتخاب درست با ادامه متن همراه باشید.

بوقلمون و بلدرچین | پرورش بوقلمون یا بلدرچین

بوقلمون از ماکیان مهمی است که دو درصد از جمعیت کل ماکیان را تشکیل می‌دهد. کاربرد اصلی بوقلمون در گوشتش است و محبوبیت زیادی در کشورهای غربی (چون آمریکا، کانادا و …) دارد. بوقلمون بومی آمریکا بوده که در چند صد سال پیش توسط کریستوف کلمب به اسپانیا برده شده است. گوشت بوقلمون منبعی غنی از ویتامین‌های B3، B6 و B12 است.

بلدرچین نیز به منظور تجاری پرورش می‌یابد و محبوبیتش روز به روز افزایش می‌یابد. تخم و گوشت محصولاتی هستند که از بلدرچین به دست می‌آید. از آن جا که بلدرچین در زمره کوچک‌ترین ماکیان هستند پرورششان چالش کم‌تری دارد. این دانشمندان ژاپنی بودند که توانستند برای اولین بار بلدرچین را اهلی کنند و به‌عنوان پرنده‌ای اهلی آن را پرورش دهند. تخم بلدرچین غنی از مواد مغذی است و نسبت به تخم سایر ماکیان پروتئین، فسفر، آهن، ویتامین A، ویتامین B1 و ویتامین B2 بیشتری دارند و حتی 2.47 درصد چربی کم‌تری نسبت به تخم مرغ دارد. گوشتش هم علاوه بر کم‌چرب‌بودن منبع خوبی برای آهن، ویتامین B6، روی و ویتامین B3 به حساب می‌آید.

پرورش بوقلمون یا بلدرچین
پرورش بوقلمون یا بلدرچین

حتما بخوانید: سود پرورش بوقلمون + [ ارائه راهکارهای کاربردی برای سود بیشتر ]

پرورش بوقلمون

مرحله اول پرورش بوقلمون شاید تخم‌گذاری باشد. بوقلمون ماده در هفته 30 زندگی تخم می‌گذارند و 24 هفته طول می‌کشد تا سرانجام جوجه از تخم بیرون آید. در شرایط مطلوب بوقلمون ماده می‌تواند سالانه 60 تا 100 تخم بگذارد.

مرحله بعدی جوجه‌کشی است که به 2 شکل طبیعی و مصنوعی انجام می‌شود. در شکل طبیعی بوقلمون روی تخمش می‌خوابد و برای افزایش بهره‌وری جوجه‌کشی طبیعی، تنها تخم‌های تمیز و خوش‌فرم باید استفاده شوند. در شکل مصنوعی از ماشین جوجه‌کشی استفاده می‌شود. در روزهای ابتدایی تخم‌ها مرتب چرخانده می‌شوند و سپس با تغییر دما و رطوبت ماشین، تا زمان خروج جوجه از تخم در ماشین می‌مانند. در رابطه با پرورش بوقلمون یا بلدرچین توجه به این نکته نیز ضروری است که جوجه بوقلمون در 4 هفته اول زندگی نیاز به مراقبت زیاد دارند. در این مدت زمان نرخ مرگ و میرشان 6 الی 10 درصد است.

مزایا و معایب پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، سختی‌هایی نیز برای پرورش‌دهنده به همراه خواهد داشت. مزایای آن یکی تمیز بودن نسبت به ماکیانی چون مرغ است و دیگری خوشمزگی و خوش‌رفتاری‌شان است! یعنی نجابت و وفاداری آن‌ها مثال‌زدنی است.

معایب آن هم به قرار زیر خواهد بود:

– نسبت به تغییرات حساس هستند و در دفاع از خود ناتوان.

– فضای زیادی می‌گیرند

– مواد غذایی زیادی مصرف می‌کنند.

پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین کسب‌وکاری آسان، سودمند و باحال است! بلدرچین مثل سایر ماکیان به روش‌های مختلفی پرورش می‌یابند و نگهداری از پرورشگاه بلدرچین به‌خاطر اندازه کوچکی که دارند، آسان و ارزان خواهد بود. در حدی اندازه آن‌ها کوچک است که در فضای مورد نیاز برای پرورش یک مرغ می‌توان 6 یا 7 بلدرچین را پرورش داد. هم‌چنین می‌توان گفت که هر نوع آب‌وهوایی برای آغاز کسب‌وکار پرورش بلدرچین مناسب است. روشی که برای پرورش بلدرچین انتخاب می‌شود متناسب با اهداف و تعداد بلندرچینی است که می‌خواهیم پرورش دهیم. فضای مورد نیاز برای پرورش یک بلدرچین را می‌توان یک فوت مربع (حدود 0.09 متر مربع) در نظر گرفت. بلدرچین به‌سرعت رشد کرده و زودتر از سایر ماکیان بالغ می‌شود.

بلدرچین ماده در سن 6 یا 7 هفتگی تخم‌گذاری را شروع کرده و پس از آن روزانه یک تخم می‌گذارد. در سال اول زندگی‌شان 300 تخم می‌گذارند و این تعداد در سال دوم زندگی‌شان به 150 تا 175 عدد می‌رسد. این یعنی تعداد تخم‌هایی که می‌گذارند سالانه کاهش می‌یابد. با این حال در رابطه با پرورش بوقلمون یا بلدرچین باید گفت که بلدرچین‌ها بیش‌تر تخم می‌گذارند. بلدرچین‌ها پس از تخم‌گذاری روی تخم‌هایشان نمی‌خوابند و برای این منظور هم می‌توان از دستگاه جوجه‌کشی استفاده کرد و هم از مرغ‌هایی که روی تخم می‌خوابند. سرانجام جوجه‌ها پس از 16 تا 18 روز از تخم بیرون می‌آیند. عمر بلدرچین 3 تا 4 سال است و وزن یک بلدرچین بالغ می‌تواند 150 تا 200 گرم باشد. تخم بلدرچین هم وزنی معادل 7 تا 15 گرم دارد.

پرورش بوقلمون یا بلدرچین
پرورش بوقلمون یا بلدرچین

حتما بخوانید: پرورش بلدرچین بهتر است یا مرغ ؟

مزایا و معایب پرورش بلدرچین

اگر قرار است به پرورش بلدرچین بپردازید، بدانید که پرورش ماکیان بلدرچین هزینه کم‌تری نسبت به سایر ماکیان می‌برد. یکی از دلایل آن فضای کم‌تری است که برای پرورشش نیاز داریم و برای دلیل دیگر می‌توان به رشد سریعشان اشاره کرد. از آن جا که کم‌تر مستعد بیماری هستند برای پرورش‌دهنده ریسک اقتصادی کم‌تری خواهند داشت. به‌علاوه نسبت گوشت یا تخم تولیدی‌شان نسبت به غذایی که می‌خورند مقدار مطلوبی دارد. هم‌چنین بلدرچین‌های ماده می‌توانند تخم‌های زیادی در یک وعده بگذارند.

ولیکن باید در نظر داشت که در کنار خوبی‌های گفته‌شده، چالش‌هایی نیز در زمینه پرورش بلدرچین وجود دارد؛ از جمله این که تهاجمی بوده و می‌توانند سریع حرکت می‌کنند و به خوبی قایم می‌شوند. هم‌چنین خیلی از درندگان (در هوا یا زمین) از بلدرچین تغذیه می‌کنند. سر و صدای بلندی هم دارند.

قفس و پرورش بوقلمون یا بلدرچین

شاید بتوان گفت که قفس مهم‌ترین رکن در پرورش بوقلمون یا بلدرچین است. ولی در رابطه با این که قفس در هر مورد چه کاربردی دارد بایستی بیشتر مطالعه کرد. از آن جا که بلدرچین‌ها بسیار کوچک هستند طبیعی است که در قفس نگهداری شوند. بدین منظور یک قفس با اندازه متوسط کافی خواهد بود. هم‌چنین به‌خاطر تمایل پایینشان به پرواز در ارتفاعات و در فواصل دور درست کردن محیط زندگی طبیعی در یک قفس برای بلدرچین‌ها کاملا ممکن خواهد بود.

ولی در انتخاب بین پرورش بوقلمون یا بلدرچین باید دید که آیا برای پرورش بوقلمون هم نیازی به قفس داریم؟ پاسخ این سؤال مثبت است. وقتی که بوقلمون‌ها بزرگ می‌شوند در شب‌ها و به‌خاطر امنیتشان نیاز به قفس دارند. این نیاز آن‌ها در رابطه با سایر ماکیان نیز صدق می‌کند.

حرف آخر پرورش بوقلمون و بلدرچین

با توجه به رونق روزافزون بازار ماکیانی به غیر از مرغ می‌توان به پرورش ماکیان دیگر هم روی آورد. دو گونه از ماکیانی که امروز مصرفشان در ایران نیز بیشتر شده بوقلمون و بلدرچین هستند. ولی برای انتخاب این که کدام گونه را پرورش دهیم باید مزایا و معایب و امکانات مورد نیاز پرورش هر گونه را به دقت بررسی کنیم. اگر شما بخواهید بین بلدرچین یا بوقلمون یکی را برای پرورش انتخاب کنید، انتخابتان کدام خواهد بود؟

سوالات متداول

نقش قفس در پرورش بوقلمون یا بلدرچین چیست؟

شاید بتوان گفت که قفس مهم‌ترین رکن در پرورش بوقلمون یا بلدرچین است. ولی در رابطه با این که قفس در هر مورد چه کاربردی دارد بایستی بیشتر مطالعه کرد. از آن جا که بلدرچین‌ها بسیار کوچک هستند طبیعی است که در قفس نگهداری شوند. بدین منظور یک قفس با اندازه متوسط کافی خواهد بود. هم‌چنین به‌خاطر تمایل پایینشان به پرواز در ارتفاعات و در فواصل دور درست کردن محیط زندگی طبیعی در یک قفس برای بلدرچین‌ها کاملا ممکن خواهد بود. ولی در انتخاب بین پرورش بوقلمون یا بلدرچین باید دید که آیا برای پرورش بوقلمون هم نیازی به قفس داریم؟ پاسخ این سؤال مثبت است. وقتی که بوقلمون‌ها بزرگ می‌شوند در شب‌ها و به‌خاطر امنیتشان نیاز به قفس دارند. این نیاز آن‌ها در رابطه با سایر ماکیان نیز صدق می‌کند.

مزایا پرورش بوقلمون چیست؟

مزایای آن یکی تمیز بودن نسبت به ماکیانی چون مرغ است و دیگری خوشمزگی و خوش‌رفتاری‌شان است! یعنی نجابت و وفاداری آن‌ها مثال‌زدنی است.

پرورش بلدرچین اسان تر است یا بوقلمون؟

بلدرچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *