جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرورش بلدرچین تخمگذار

پرورش بلدرچین تخمگذار

بلدرچین از پرنده‌هایی است که پرورش آن، به دلیل رشد سریع و تخمگذاری بالا، در مدت زمانی کوتاه، حدود ۴۵ روز، می‌تواند سود زیادی به سرمایه‌گذار برساند. اما از بین پرورش بلدرچین‌ گوشتی یا تخمگذار ، پرورش بلدرچین تخمگذار طرفدار بیشتری در میان سرمایه‌گذاران دارد؛ زیرا سرعت بالای تخمگذاری این پرنده در هفته، موجب می‌شود تا سرمایه‌گذار ظرف مدت زمان کوتاهی نه تنها سرمایه‌ی اولیه خود را دست بیاورد، بلکه به سود دهی هم برسد.

اگر به پرورش بلدرچین تخمگذار علاقه‌ مند هستید و مشتاقید در این زمینه سرمایه‌ گذاری کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را انتها مطالعه کنید. در این مطلب سعی کردیم صفر تا صد و تمام نکات مهم پرورش بلدرچین تخمگذار را برایتان فراهم کنیم تا با مطالعه‌ی آن بتوانید به درستی در این مسیر قدم بردارید.

شروع کار پرورش بلدرچین تخمگذار

اولین قدم برای شروع پرورش بلدرچین تخمگذار، فراهم کردن مکانی برای نگهداری پرنده‌ها است. شما می‌توانید با توجه به مقدار سرمایه‌ی اولیه‌ای که دارید و هزینه‌ای که برای این‌کار در نظر گرفته‌اید مکانی را انتخاب کنید. محل پرورش بلدرچین تخمگذار می‌تواند متراژهای مختلفی داشته باشد اما وجود چند نکته در آن ضروری است. مکانی که در نظر می‌گیرید باید کاملا ساکت، ایمن و به دور از حیوانات  وحشی و حشرات مزاحم باشد‌؛ هم چنین از لحاظ دسترسی به آب، برق و گاز هم باید کاملا مجهز باشد.

شما می‌توانید در یک محل با متراژی در حدود ۴٠ متر، تا ۴٠٠٠ بلدرچین را نگهداری کنید. اگر هر بلدرچین به طور میانگین در هفته ۴ تا ۵ تخم بگذارد، شما در یک ماه سود زیادی از فروش تخم‌های بلدرچین نصیبتان خواهد شد. در هرصورت توصیه می‌کنیم قبل از شروع کار، به‌طور جدی با یک سرمایه گذار که تجربه‌ی پرورش بلدرچین تخمگذار را دارد مشورت کنید.

ویژگی‌های محل نگهداری بلدرچین‌های تخمگذار

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، ایجاد فضایی کاملا ساکت و بدون سر و صداست، چرا که وجود شلوغی و استرس در راندمان بلدرچین‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. مکانی که برای پرورش بلدرچین تخمگذار در نظر می‌گیرید با سیستم تهویه‌ی هوا، سیستم نورو تامین رطوبت داشته باشد.

بلدرچین‌ها برای رشدکافی باید درطول روز از هوای تازه استفاده کنند و از ١٧ ساعت روشنایی برخوردار باشند. همچنین دمای مناسب برای پرورش بلدرچین تخمگذار حدود ٢١ الی ٢۴ درجه سانتی‌گراد است که با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج می‌توانید تا حد زیادی به استاندارد‌ها نزدیک شوید.

نکته‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه شود، دور بودن حشرات موذی از محیط نگهداری پرنده‌هاست. وجود حشرات می‌تواند موجب گردش بیماری‌های مختلف و انتقال آن بین بلدرچین‌ها شود.

پرورش بلدرچین تخمگذار
پرورش بلدرچین تخمگذار

حتما بخوانید: پرورش کبک بهتر است یا بلدرچین؟

اصول بهداشتی مهم در پرورش بلدرچین تخمگذار

برای جلوگیری از ایجاد بیماری در بین بلدرچین‌ها باید نکات مختلفی را رعایت کنید تا محیط نگهداری آن‌ها از لحاظ بهداشتی کاملا استاندارد باشد.

برای مثال اگر قفس نگهداری پرنده‌ها به صورت هفتگی شسته شود، آب خوری و دان خوری به صورت روزانه شست‌وشو داده شود، سینی زیر فضولات به موقع تعویض شود، تهویه‌ی مناسب درمحیط برقرار باشد، دان بلدرچین از مراکز بهداشتی و معتبر تهیه شود و آب مصرفی، آب شرب و کاملا تمیز باشد، راندمان بلدرچین افزایش یافته و هرگونه بیماری از پرنده‌ها دور خواهد شد.

نکاتی برای افزایش تخمگذاری بلدرچین

اگر می‌خواهید راندمان بلدرچین‌ها و در نتیجه سود شما افزایش پیدا کنید، به نکات زیر توجه کنید.

  • باید بین ١۶ تا ١٨ ساعت نور کافی برای بلدرچین‌ها فراهم کنید.
  • اگر در فصل زمستان میزان تخمگذاری کاهش پیدا کرد، از لامپ‌های آفتابی برای تامین نور استفاده کنید.
  • در غذای بلدرچین‌ها از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی به خصوص کلسیم استفاده کنید؛ کلسیم تاثیر زیادی بر افزایش تخمگذاری بلدرچین‌ها دارد.
  • بهترین زمان برای تخمگذاری بلدرچین، از ٢ تا ۵ ماهگی آن است، بعد از آن بهتر است قوای جسمی پرنده را تقویت کنید.
  • از بهترین مواد غذایی برای تغذیه‌ی بلدرچین‌ها استفاده کنید.
  • فضولات پرنده را به‌طور دقیق و بهداشتی از محل نگهداری آن‌ها جمع آوری کنید.
پرورش بلدرچین تخمگذار
پرورش بلدرچین تخمگذار

حتما بخوانید: انواع نژاد بلدرچین

هزینه‌های احتمالی در پرورش بلدرچین تخمگذار

این کارهم مانند کارهای دیگری که قرار است از صفر شروع شوند، هزبنه‌های مخصوص به خود را دارد. این هزینه‌ها شامل هزینه‌ی مکان نگهداری، دستگاه جوجه کشی، خرید بلدرچین بالغ، بسته بندی، خرید غذای بلدرچین، واکسن‌ها و ویتامین‌ها و تبلیغ و بازاریابی می‌شوند. با توجه به نکاتی که گفته شد، سرمایه‌ی اولیه‌ی خود را بین این موارد تقسیم کنید. شک نکنید در صورت استاندارد پیش رفتن کار، سرمایه‌یتان در مدت مشخصی چند برابر خواهد شد.

غذای مناسب برای پرورش بلدرچین تخمگذار

همان‌‌طور که اشاره کردیم، تغذیه مناسب از اثر گذارترین نکاتی است که باید برای پرورش بلدرچین تخمگذار رعایت شود. وجود مواد معدنی و ویتامین‌ها علی‌الخصوص کلسیم باید در جیره‌ی غذایی این پرنده گنجانده شود. یک بلدرچین بالغ در طول روز حدود ٨۵ گرم دان مصرف می‌کند. این مقدار باید در سه وعده تقسیم و به پرنده داده شود که بهترین زمان برای آن صبح، ظهر و شب است که تاثیر زیادی در رشد بلدرچین خواهد داشت.

سود پرورش بلدرچین

سودی که از پرورش بلدرچین تخمگذار نصیبتان می‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله مکانی که در نظر گرفتید، تجهیزات لازم، قیمت بلدرچین و سرمایه‌ی اولیه. بدیهی است که هرچقدر سرمایه‌ی اولیه‌ی شما بیشتر باشد، سود بیشتری هم دریافت می‌کنید.

برای محاسبه‌ی سود خود، کافی است هزینه‌هایی مختلف که انجام دادید را از مقدار فروش تخم‌ مرغ‌ها کم کنید. به طور میانگین پرورش بلدرچین تخمگذار چیزی در حدود ١٠ تا ١٢ میلیون برای شما سود خواهد داشت.

پرورش بلدرچین در خانه

بسیاری از افراد علاقه دارند تا کسب و کار پرورش بلدرچین تخمگذار را در خانه انجام دهند. اگر قصد انجام این کار را دارید، با بتوانید تمام شرایط گفته شده را در خانه نیز فراهم کنید. اگر کم‌تر از ١٠٠٠ بلدرچین را در خانه نگهداری کنید احتیاجی به مجوز نیست اما اگر تعداد مد نظرتان بیشتر از این است باید مجوز تهیه کنید. شما می‌توانید با استفاده از قفس‌های مخصوص، در فضاهایی مثل پشت‌بام یا حیات، کار پرورش بلدرچین تخمگذار در خانه را انجام دهید.

پرورش بلدرچین تخمگذار
پرورش بلدرچین تخمگذار

حتما بخوانید: نحوه تشخیص بلدرچین تخمگذار و گوشتی؟

قفس بهترین گزینه برای پرورش بلدرچین تخمگذار است

استفاده از قفس بهترین گزینه‌ی پرورش بلدرچین برای شماست. با استفاده از قفس شما به راحتی می‌توانید آب دهی و غذادهی به بلدرچین‌ها را انجام دهید و کسب وکارتان را بهتر کنترل کنید. در صورت استفاده از قفس دیگر خبری از شکستن تخم‌ها و انتقال بیماری نیست و این بدان معنی است که سود شما بیشتر و ضرر شما کمتر خواهد بود. توصیه می‌کنیم تهیه‌ی قفس برای پرورش بلدرچین تخمگذار  را در اولویت خود قرار دهید و آن را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

سوالات متداول

ویژگی‌های محل نگهداری بلدرچین‌های تخمگذار چیست؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، ایجاد فضایی کاملا ساکت و بدون سر و صداست، چرا که وجود شلوغی و استرس در راندمان بلدرچین‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. مکانی که برای پرورش بلدرچین تخمگذار در نظر می‌گیرید با سیستم تهویه‌ی هوا، سیستم نورو تامین رطوبت داشته باشد

دمای مناسب برای پرورش بلدرچین تخمگذار چند درجه است؟

دمای مناسب برای پرورش بلدرچین تخمگذار حدود ٢١ الی ٢۴ درجه سانتی‌گراد است

بهترین زمان برای تخمگذاری بلدرچین چه زمانی است؟

از ٢ تا ۵ ماهگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *