جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دلایل فلج شدن مرغ و خروس و همه نکات مرتبط به آن

فلج شدن مرغ و خروس

بیماری‌های طیور، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که ممکن است برای کسب و کارهای مربوط با پرورش پرندگان به وجود بیاید. این بیماری‌ها به خصوص اگر واگیردار و از نوع تنفسی باشند، در مدت بسیار کوتاهی ممکن است آثار مخرب زیادی به جا بگذارند. در این حالت و در صورتی که اقدامات بهداشتی لازم مانند واکسیناسیون و قرنطینه طیور به درستی انجام نشده باشد، ممکن است به تلف شدن همه پرندگان و اتلاف سرمایه عظیمی منجر گردد. یکی از این چالش‌ها «فلج شدن مرغ و خروس ها» است. این مشکل ممکن است به صورت ناگهانی و یا تدریجی به وجود بیاید و یا ممکن است مادرزادی و یا در اثر بیماری‌های دیگر باشد. در این مقاله قصد داریم تا با دلایل این مشکل آشنا شده و درباره درمان فلج شدن پرندگان در مرغداری‌ها بیشتر بدانیم.چه عواملی ممکن است به فلج شدن مرغ و خروس ها منجر شود؟

بیماری‌ها و یا مشکلات زیادی ممکن است در مراحل اولیه و یا ثانویه باعث بروز مشکلاتی در پاها و راه رفتن مرغ و خروس‌ها شود. حتی ممکن است در گله جوجه‌هایی وجود داشته باشند که از بدو تولد قادر به راه رفتن به صورت درست نباشند. برخی از دلایل بروز این مشکل عبارت است از:

1.    مشکلات ژنتیکی

قرابت ژنتیکی زیاد در گله، یکی از عواملی است که باعث بروز فلجی در پاهای جوجه‌ها می‌شود. برای رفع این مشکل باید برای جفتگیری‌های بعدی از خروس‌هایی خارج از گله فعلی استفاده شود تا احتمال بروز این مشکل کاهش پیدا کند.

2.    استفاده از بستر نامناسب و با شیب زیاد

یکی دیگر از عوامل زمینه ساز فلج شدن مرغها، استفاده از بستر نامناسب و یا بستری است که بیش از حد شیبدار طراحی شده است. بستر مناسب برای نگهداری مرغ و خروس و به خصوص جوجه‌های تازه متولد شده از اهمیت زیادی برخوردار است. بستر باید از مواد نرم مانند کاه و تراشه چوب درشت و یا خاک اره باشد تا راحتی لازم برای محل زندگی پرنده تامین شود. استفاده از کارتن‌های مقوایی به عنوان بستر به خصوص برای جوجه‌ها، توصیه نمی‌شود زیرا سفت و صاف است و جوجه‌ها به علت اینکه روی آن سر نخورند، مجبور به جمع کردن پنجه‌های خود خواهند بود.چون استخوان‌های پاها در جوجه‌ها هنوز حالت غضروفی دارد، در این صورت با رشد پرنده، پنجه‌ها خمیدگی پیدا کرده و این حالت ثابت باقی می‌ماند. شیب بستر نیز به دلیل مشابه در طولانی مدت، باعث عدم تعادل و کج شدن و فلجی مرغ و خروس‌ها می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از تراز، برای تنظیم شیب بستر استفاده نمایید.

3.    دما و رطوبت نامناسب مرغداری

دما و رطوبت محل نگهداری جوجه‌ها و مرغ‌های بالغ، تاثیر زیادی بر روی سلامت پرنده دارد. برای اینکه از دمای مناسب و رطوبت کافی در مرغداری مطمئن شوید بهتر است تا از دستگاه‌های دماسنج و رطوبت‌سنج معتبر برای این منظور استفاده کرده و به صورت منظم و دقیق آنها را چک نمایید.

دلایل فلج شدن مرغ و خروس
فلج شدن مرغ و خروس

حتما بخوانید: کرچ شدن مرغ و راه‌ های رفع آن + چگونه مرغ را کرچ کنیم؟

4.    کمبود ویتامین‌ها و سوء تغذیه

تغذیه صحیح یکی از ارکان سلامتی مرغ‌ها و جوجه‌ها به شمار می‌رود. استفاده از تمام ویتامین‌ها، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز پرنده، در جیره روزانه علاوه بر اینکه باعث رشد بهتر آنها می‌شود، در بالا بردن مقاومت بدن پرنده در برابر انواع بیماری‌ها نیز نقش اساسی دارد. به علاوه ثابت شده وجود ناکافی بعضی ویتامین‌ها در جیره مرغ‌ها، ممکن است به ضعف و در نهایت فلج شدن آنها منجر شود. کمبود ویتامین A در غذای مرغ و خروس، باعث عدم تعادل و در نهایت فلج شدن پرنده می‌شود. نرسیدن و یا کمبود ویتامین E در غذای جوجه‌ها نیز، علاوه بر فلج پاهای آنها باعث خونریزی مغزی و ورم مغزی خواهد شد.

بهترین راه جلوگیری از این مشکلات استفاده از جیره مقوی و سالم برای طیور است، به طوری که همه نیازهای تغذیه‌ای به خوبی تامین شود. اگر از این بابت نگرانی دارید، می‌توانید از جیره‌های مخصوص صنعتی که در بازار موجود است استفاده نمایید. همچنین برای جبران کمبودهای تغذیه‌ای گله و درمان فلج شدن پرندگان می‌توانید از مولتی ویتامین به صورت محلول در آب آشامیدنی مرغ و جوجه‌ها استفاده کنید.

5.    بروز بیماری‌های برفک، مارک و نیوکاسل

یکی از مهم‌ترین عوامل غیرژنتیکی فلج شدن مرغ و خروس‌ها، بروز بعضی بیماری‌ها در گله است. این بیماری‌ها بیشتر اوقات و در مراحل نهایی بروز بیماری، به فلج شدن پاها، سر و گردن پرنده منجر خواهد شد. این بیماری‌ها درمان خاصی نداشته و در صورت بروز موجب آسیب‌های غیرقابل بازگشتی به گله می‌شوند. اما با راهکارهایی می‌توان از بروز آنها در میان مرغ‌ها جلوگیری نمود. این اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:

  • واکسیناسیون به موقع گله در برابر بیماری‌های شایع طیور، مهم‌ترین عامل جلوگیری از فلجی و خشک شدن پای مرغ و خروس‌ها به شما می‌رود. با مشورت با دامپزشک نسبت به تزریق واکسن‌های ضروری اقدام کنید.
  • تمیز کردن بستر و قفس پرندگان هر چند روز یکبار
  • جلوگیری از هم غذا شدن با پرندگان وحشی و دیگر حیوانات
  • استفاده از غذا و آب آلوده و ناسالم
  • تمیز کردن آبخوری و دانخوری در مرغداری به صورت مرتب با مواد ضدعفونی کننده
  • جداسازی و قرنطینه مرغ و جوجه‌های بیمار از سایر پرندگان موجود در گله
دلایل فلج شدن مرغ و خروس
فلج شدن مرغ و خروس

حتما بخوانید: قفس مرغ تهران + [ خرید، فروش و قیمت قفس مرغ تهران ]

6. بیماری تروما

علاوه بر اینکه بیماری های فیزیکی می تواند موجب فلج شدن مرغ و خروس شود، بیماری های روانی نیز به همان اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد. تروما جزو بیماری های روانی است که  می تواند موجب فلج شدن مرغ ها و خروس ها شود. شاید برای شما جالب باشد که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد! به طور مثال زمانی که مرغ ها با شکارچیان و یا حیوانات وحشی رو به رو شوند به طور موقت دچار فلج شدن خواهند شد و نمی توانند راه بروند. این فلج شدن و لنگیدن به خاطر استرس فراوانی است که به مرغ و خروس وارد میشود.

7. مشکلات کلیوی

از دیگر دلایل فلج شدن مرغ و خروس می توان به مشکلات کلیوی اشاره کرد. شاید برای شما جای سوال باشد که آیا مشکلات کلیوی در مرغ ها و خروس ها وجود دارد؟ در جواب باید بگوییم بله مشکلات کلیوی یک بیماری مشترک بین انسان و مرغ و خروس است. مشکلات کلیوی باعث رشد غیر طبیعی بافت ها در مرغ ها میشود. همین عامل می تواند موجب لنگ زدن و یا فلج شدن پای مرغ و خروس شود.

8. نبود کلسیم و فسفر

وجود کلسیم و فسفر در جیره غذای مرغ و خروس بسیار اهمیت دارد. اهمیت این موضوع به نحوی است که نبود هر یک از آنها می تواند دلایل فلج شدن مرغ و خروس باشد. نبود که کلسیم باعث ضعیف شدن استخوان ها و رشد غیر طبیعی اسکلت مرغ میشود. هرچقدر استخوان ها و عضلات مرغ ها به ضعیفی برود لنگیدن و فلج شدن در این پرنده ها رخ خواهد داد.

درمان فلج شدن مرغ

برای شروع درمان ابتدا باید جوجه، مرغ و یا خروسی که دچار این عارضه شده را از سایر پرندگان موجود در گله جدا نمایید زیرا ممکن است زیر دست و پای بقیه بماند و آسیب ببینند. به علاوه این پرنده برای تغذیه مشکل خواهد داشت و باید به صورت جداگانه غذا داده شود. ابتدا باید پاها و پنجه مرغ را به کمک یک دامپزشک خبره آتل بندی کنید. پس از آن باید علت این عارضه مشخص شده و درمان قطعی صورت بگیرد.

شما برای ما از دلایل فلج شدن مرغ و خروس بنویسید

در این مطلب از سایت طیوران سازه سعی کردیم شما را با دلایل فلج شدن مرغ و خروس به طور کامل آشنا کنیم. چنانچه شما تجربه متفاوتی در این زمینه دارید می توانید برای کمک بیشتر به مخاطبین سایت طیوران سازه تجربیات خود را از طریق قسمت نظرات با ما و سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید. همچنین از طریق قسمت نظرات میتوانید سوالات خود مبنی بر درمان و پیشگیری فلج شدن مرغ و خروس را مطرح کنید تا پشتیبان سایت در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

دلایل فلج شدن مرغ و خروس را نام ببرید؟

بیماری نیوکاسل بیماری مارک مشکلات ژنتیکی و غیره

دو جزو اصلی در تغذیه مرغ که مانع از فلج شدن آن می شود؟

فسفر و کلسیم

بهترین راه برای درمان فلج شدن مرغ و خروس چیست؟

مشورت با دامپزشک و بستن آتل

4 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر من مرغ سلطان داشتم و یه لحظه از صدای زیاد ترسید بخودش لرزید ما با ماساژ دوباره زندش کردیم اما ن غذا میخورن ن دیگه راه میره پاهاش جمع شده امااا تکونش بدیم پاهاشو حرکت میده باز میکنه چیکار کنم ؟؟

    1. سلام و احترام، احتمالا دچار شوک شده و به مرور بهتر میشه. سعی کنید اذیتش نکنید
      سوالی بود در خدمتتون هستیم

  2. سلام من دوتا جوجه دارم پاهاشون یه دفعه لنگ زد نمیتونن خوب راه برن هوا هم البته خیلی گرم بود اگه کمک کنین سریع ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *