جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

بوقلمون مانند سایر پرندگان و ماکیان برای ادامه نسلش با تخم‌گذاری اقدام می‌کند. ولی تخم‌های بوقلمون علاوه بر کاربرد ادامه نسل، به منظور تغذیه نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تخم‌گذاری بوقلمون در هر زمانی رخ نمی‌دهد و برای این که در کار پرورش بوقلمون خود موفق باشیم، نیاز است تا با فصل و سن تخمگذاری بوقلمون آشنایی کافی داشته باشیم. شما هم اگر بنا به خط شغلی خود مایل هستید با شرایط زمانی تخم‌گذاری بوقلمون آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

بوقلمون و تخم‌گذاری بوقلمون

بوقلمون پرنده‌ای بزرگ و بومی منطقه آمریکای شمالی است که امروزه در سرتاسر دنیا یافت می‌شود. شاید بتوان گفت که به‌عنوان حیوان خانگی هم می‌توان از بوقلمون‌ها استفاده کرد. بوقلمون‌ها برای بقای نسلشان تخم‌گذاری می‌کنند. بوقلمون ماده تعدادی تخم در طی فرایند تخم‌گذاری می‌گذارد (تعداد تخم‌ها بسته به نژاد بوقلمون متغیر است). میزان تخم‌هایی که می‌گذارند نیز وابسته به نژاد آن‌هاست. بوقلمون‌های ماده بومی پس از این که به 30 ماهگی رسیدند هر سال دو دوره تخم می‌گذارند و در هر دوره هم 15 تا 20 عدد تخم. این دو بار تخم‌گذاری را می‌توان با انجام کارهایی مثلا تحریک نوری به 3 یا 4 بار هم رساند. به این ترتیب می‌توان در نهایت گفت تعداد تخم‌هایی که یک بوقلمون ماده در طی یک سال می‌تواند بگذارد، 100 عدد است.

اگر تحریک برای تخم‌گذاری انجام نشود (مثلا در پرورش محلی بوقلمون) تنها دو دوره تخم‌گذاری خواهیم داشت. در چنین شرایطی با هر بوقلمون ماده 25 جوجه خواهیم داشت که به نظر می‌آید توجیه اقتصادی لازم را دارد.  وقتی که سن بوقلمون ماده به حدی می‌رسد که بتواند تخم بگذارد، آماده‌سازی لانه را با کاه و چمن آغاز می‌کند. سپس روی این لانه تخم‌گذاری می‌کند. پس از این که تخم‌گذاری بوقلمون کامل انجام شد، بوقلمون ماده روی تخم‌ها می‌نشیند تا زمان خروج جوجه از تخم فرا برسد. لازم به ذکر است که فارغ از فصل و سن تخمگذاری بوقلمون اگر بوقلمون نری در اطراف نباشد که تخم‌ها را بارور کند، تنها کارکردی که تخم‌های گذاشته خواهد داشت برای مواد خوراکی است. برای مثال می‌توان گفت تخم بوقلمون انتخاب بسیار خوبی برای صبحانه است؛ چرا که غنی از مواد مغذی است و برای مردم هم مشکلی (از قبیل مسمومیت) ایجاد نمی‌کند.

فصل و سن تخمگذاری بوقلمون
فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

حتما بخوانید: غذای جوجه بوقلمون چیست؟

تناوب زمانی تخم‌گذاری بوقلمون

پیش از آن که بوقلمون‌ها روی تخمشان بخوابند باید تعدادی تخم گذاشته باشند (مثلا 14 تا که البته این تعداد به نژاد بوقلمون هم وابسته است). پس از آن جا که یک بوقلمون ماده بالغ (با سن 5 یا 6 ماه) می‌تواند روزانه یک تخم بگذارد پس از 14 روز خوابیدن روی تخمش را می‌تواند آغاز کند. با آن که اندازه تخم بوقلمون بزرگ است بوقلمون‌های ماده تا حدی بزرگ هستند که بتوانند روی کل تخم‌هایشان بخوابند. در چنین شرایطی بوقلمون ماده خود را از بقیه بوقلمون‌ها منزوی می‌کند تا وقتی که جوجه‌ها از تخم بیرون آمده باشند.

شرایط تخم‌گذاری بوقلمون در فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

طبیعتا برای انجام یک تخم‌گذاری ایده‎آل نیاز است تا محیط و شرایطی مناسب مهیا شود. این محیط مناسب هم از نظر نظافت مورد توجه است و هم از حیث این که دما، رطوبت و نور آن چگونه است. برای همین هم نیاز به تجهیزاتی چون وسایل گرمایش و سرمایش، دان‌خوری و آب‌خوری خواهیم داشت.

جدای از اهمیت فصل و سن تخمگذاری بوقلمون، در محیط اطراف بوقلمون برای تخم‌گذاری علاوه بر شرایط آب‌وهوایی باید خود زیستگاه هم در نظر گرفت؛ یعنی برای پوشش کف سالن را باید با استفاده از پوشال نرم، خاک اره و تراشه چوب به شک مطلوبی در آورد. لازم به ذکر است که از آن‌جا که بوقلمون‌ها فضولات خود را در طی روز به دفعات دفع می‌کنند (که این باعث بالا رفتن رطوبت سالن و در نتیجه بیماری بوقلمون‌ها می‌شود)، در مواد کف سالن باید مواد مناسبی استفاده شود.

هم‌چنین که توجه به این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که بالاتر بودن یا پایین‌تر بودن دمای هوا تخم‌گذاری بوقلمون را کم یا حتی قطع می‌کند. این بدین معنا خواهد بود که در فصولی که تنظیم دمای بیشتری نیاز است (زمستان و تابستان) از این عمل غفلت نشود.می‌توان 3 بوقلمون را در هر متر مربع نگهداری کرد. تعداد 4 یا 5 بوقلمون باید یک دان‌خوری و یک آب‌خوری داشته باشند.

زمان تخم‌گذاری بوقلمون‌های ماده

اصل بوقلمون‌ها برای آمریکای شمالی هستند که زمستان‌هایی طولانی دارند. برای همین بوقلمون‌های ماده تا آغاز بهار برای تخم‌گذاری صبر می‌کنند؛ چرا که روزها طولانی‌ترند و هوا مطلوب‌تر. در مدت زمان تخم‌گذاری بوقلمون ماده، فعالیت‌های جفت‌گیری زیاد است و بوقلمون‌های نر هم با نمایش دعواهایی به دنبال جذب بوقلمون‌های ماده خواهند بود. پس از پایان تخم‎گذاری بوقلمون روی تخم‌هایش به مدت 28 روز می‌خوابد تا پس از آن جوجه‌ها از تخم‎ها خارج شوند.

پس از گذشت این مدت زمان دشوار بتوان گفت که چه تعداد جوجه از تخم بیرون می‌آیند. ولی این مسئله یکی به محیط اطراف وابسته است و یکی هم به تجربه بوقلمونی که روی تخم می‌خوابد. در واقع علاوه بر فصل و سن تخمگذاری بوقلمون در رابطه با تجربه ذکر این نکته ضروری است که تعداد جوجه‌های خروجی از تخم‌هایی که بوقلمون‌های با سن بالاتر رویشان خوابیده‌اند بیش از تعداد جوجه‌هایی است که از تخم‌های زیر بوقلمون‌های کم‌سن‌تر بیرون می‌آیند. از شرایط محیط اطراف هم که روی تعداد جوجه‌های خروجی از تخم‌ها اثر می‌گذارد می‌توان به امنیت اطراف اشاره کرد. ذکر این مثال کافی است که در حیات وحش بوقلمون ماده اگر خطری در لحظه حس کند ممکن است که تخم‌هایش را به کلی رها کند. نتیجه این رها کردن خارج نشدن هیچ جوجه‌ای از تخم‌ها خواهد بود. 

فصل و سن تخمگذاری بوقلمون
فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

حتما بخوانید: راه­ های افزایش تخمگذاری بوقلمون

سن تخم‌گذاری بوقلمون‌های ماده

بوقلمون‌ها در سن 30 هفتگی (7 ماهگی) تخم‌گذاری را شروع می‌کنند. در صورتی که شرایط برای تخم‌گذاری کاملا مهیا باشد در سن کم‌تر تخم‌گذاری را شروع می‌کنند؛ حال آن که در صورت نامطلوب بودن شرایط (مثلا تغذیه یا تحریک نوری ناکافی) آغاز تخم‌گذاری دیرتر خواهد بود.

جمع‌بندی | فصل و سن تخمگذاری بوقلمون

پرورش بوقلمون به منظور تخمش امری است که در سال‌های اخیر رواج بیشتری یافته است. تخم بوقلمون که هم از نظر مواد غذایی قوی است و هم برای ادامه پرورش بوقلمون به کار می‌آید تحت شرایطی به یک تعداد ایده‌آلی توسط بوقلمون گذاشته می‌شوند. در چنین شرایطی باید حواسمان باشد که بوقلمون نر در اطراف هست یا خیر (که اگر باشد تخم نطفه‌دار خواهیم داشت). این که در چه سنی و در چه فصلی بوقلمون‌های ماده تخم‌گذاری می‌کنند شاید مهم‌ترین عاملی باشد که در پرورش بوقلمون به منظور تخمش مورد توجه قرار می‌گیرند. با این حال اگر شما به کسب‌وکار پرورش بوقلمون علاقه‌مند هستید آیا تخم آن را نیز پرورش خواهید داد یا به‌خاطر مسائل مربوط به فصل و سن تخمگذاری بوقلمون آن را کاری سخت می‌دانید؟

سوالات متداول

تخم‌گذاری بوقلمون در سال چقدر است؟

100 عدد

سن تخم‌گذاری بوقلمون‌های ماده چقدر است؟

بوقلمون‌ها در سن 30 هفتگی (7 ماهگی) تخم‌گذاری را شروع می‌کنند. در صورتی که شرایط برای تخم‌گذاری کاملا مهیا باشد در سن کم‌تر تخم‌گذاری را شروع می‌کنند؛ حال آن که در صورت نامطلوب بودن شرایط (مثلا تغذیه یا تحریک نوری ناکافی) آغاز تخم‌گذاری دیرتر خواهد بود.

سن تخمگذاری بوقلمون چقدر است؟

30 ماهگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *