جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

غذای جوجه بوقلمون چیست؟

غذای جوجه بوقلمون

اگر سابقه‌ای در پرورش طیور داشته باشید میدانید که تغذیه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در پرورش موثر آنها است. جوجه تمامی طیور از جمله جوجه بوقلمون در روز اول ابتدایی زندگی خود نیازی به تغذیه ندارند چراکه از ذخیره تخمی که در آن بوده‌اند استفاده میکنند. اما پس از اینکه این مدت میگذرد احتیاج است که تغذیه آنها به صورت اصولی تحت نظر گرفته شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره غذای جوجه بوقلمون صحبت کنیم.

چه موادی باید حتماً در تغذیه بوقلمون‌ها وجود داشته باشد؟

تمامی موجودات زنده از انسان گرفته تا بوقلمون تازه به دنیا آمده، بالغ و حتی گیاهان به حداقلی از برخی مواد آلی و معدنی در غذای خود احتیاج دارند که اگر مقادیر رسیده به آنها کمتر از این حداقل باشد دچار بیماری میشوند. در جوجه بوقلمون‌های در رشد تامین این مواد مغذی ضرورت بیشتری دارد زیرا که آسیب پذیرترند و در صورت کمبود آن‌ها، جوجه‌ها دچار اشکال در رشد می‌شوند.

حداقلی از پروتئین، قند، چربی، ویتامین، آب، و مواد معدنی، موادی است که باید به هر موجود زنده در حال رشدی برسد اما مقدار هر یک از این موارد در غذای موجود، باتوجه به جثه، سن و نوع آن موجود متفاوت است و باید توسط متخصص تغذیه مشخص شود. همچنین مقدار هر یک از این موارد در مراحل مختلف رشد یک موجود متفاوت است.

به عنوان مثال میزان پروتئین موجود در غذای یک جوجه بوقلمون یک هفته‌ای، با میزان پروتئین مورد نیاز یک جوجه بوقلمون یک ماهه متفاوت است. تغذیه کردن جوجه‌ها با میزان بیشتری از هر یک از این موارد گاهی می‌تواند بی ضرر و گاهی نیز مضر باشد. اما باتوجه به اینکه می‌توان با حداقل هزینه و حداقل غذای خریداری شده بیشترین بازدهی را داشت و جوجه‌ها دچار کمبود تغذیه نشوند، بهتر است که تامین غذای جوجه بوقلمون‌ها اصولی صورت بگیرد.

اگر غذای جوجه بوقلمون‌ها را به صورت آماده تهیه می‌کنید باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهید؟

در صورت استفاده از هر نوع غذای خریداری شده برای جوجه بوقلمون‌ها نکاتی هستند که باید به آنها توجه شود که در ادامه نکات مهم در مورد هر یک از موارد غذایی را توضیح می‌دهیم.

  • پروتئین‌ها: اشتباهی که بیشتر پرورش دهندگان بوقلمون مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند ارزش غذای بوقلمون به میزان پروتئین موجود در آن است و هر غذایی که پروتئین بیشتری در آن داشته باشد مفیدتر است. درست است که پروتئین یکی از موارد بسیار با اهمیت برای رشد و ادامه حیات هر موجود زنده از جمله بوقلمون‌ها است اما پروتئین به تنهایی نمی‌تواند غذای خریداری شده را با ارزش کند. پروتئین باید به میزان کافی در تغذیه بوقلمون‌ها وجود داشته باشد چرا که بدن هیچ موجود زنده قادر به ساختن تمام اسیدهای آمینه و پروتئین‌ها نیست و نیاز به دریافت مقدار مشخصی از آن ها دارد. اما وجود مقدار زیادی پروتئین کمک بیشتری نمی‌کند. نکته‌ای که در مورد پروتئین موجود در غذای جوجه بوقلمون‌ها باید مورد توجه شما باشد این است که این پروتئین از اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز آنها تشکیل شده باشد نه اسیدهای آمینه‌ای که به آنها نیاز ندارند. در بسیاری از موارد پرورش دهندگان غذاهایی را تهیه می‌کنند که شامل اسیدهای آمینه غیر ضروری برای بوقلمون‌ها هستند و بسیاری از پرندگان به دلیل کمبود اسیدهای آمینه ضروری از بین میروند.
  • قندها یا هیدرات‌های کربن منبع اصلی تولید انرژی سلول‌ها در موجودات زنده هستند. در غذای بوقلمون‌ها باید توجه داشته باشید که قندهایی که در غذای آنها وجود دارد از نوع نامحلول در آب نبوده چرا که این نوع در بدن آنها جذب نشده و در حقیقت هیچگونه ارزش غذایی برای آنها ندارد.
غذای جوجه بوقلمون
غذای جوجه بوقلمون

حتما بخوانید: شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه چیست؟

ادامه نکات با اهمیت برای غذای آماده | غذای جوجه بوقلمون

  • مورد بعدی چربی است. پس از قندها که در مورد آنها توضیح داده شد، چربی منبع دوم تامین انرژی است و میزان مشخصی از چربی برای ادامه بقای بوقلمون‌ها مورد نیاز است. نکته با اهمیت در این مورد این است که این چربی‌ باید از نوع مرغوب باشد وگرنه میتواند به ارزش غذایی بقیه مواد موجود در غذا صدمه بزند.
  • همانطور که در ابتدای توضیحات اشاره کردیم، مواد معدنی زیادی هستند که بوقلمون‌ها برای رشد کافی خود به آنها نیاز دارند یکی از مهمترین این مواد معدنی، کلسیم است. با توجه به اینکه بوقلمون‌ها وزن سنگینی دارند و جثه آنها استخوانی و درشت است به مقدار بیشتری کلسیم نسبت به بسیاری از گونه‌های پرندگان احتیاج دارند. این کلسیم باید در غذای جوجه بوقلمون‌ها به اندازه کافی دیده تامین شود وگرنه دچار شکستگی استخوان شده و رشد درستی نخواهند داشت.
  • ویتامین‌ها مورد بعدی هستند که در دسته مواد مغذی با اهمیت و ضروری برای بوقلمون‌ها قرار دارند. این مواد به دو دسته ویتامین‌های محلول در آب و ویتامین‌های محلول در چربی تقسیم می‌شوند و باید به مقدار مناسب به جوجه‌ها برسند.
غذای جوجه بوقلمون
غذای جوجه بوقلمون

حتما بخوانید: سود پرورش بوقلمون + [ ارائه راهکارهای کاربردی برای سود بیشتر ]

خرید دان مناسب برای تامین غذای جوجه بوقلمون

حال که نکات با اهمیت در تهیه غذای بوقلمون‌ها را گفتیم باید بدانید که هیچ دان تولید شده‌ای تمام این مواد غذایی را به صورت کامل در خود ندارد. در ابتدا شما باید کارخانه‌های معتبر تولید غذای بوقلمون‌ها را بشناسید و غذا را از آنها خریداری کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات مربوط به تمام موارد غذایی مورد نیاز شما باید بر روی بسته غذایی درج شده باشد.

به عنوان مثال میزان انرژی، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و غیره که در آن غذا وجود دارد. سپس بهتر است با یک متخصص در تغذیه بوقلمون‌ها مشورت کنید و برآوردی از میزان مواد مورد نیاز آن‌ها داشته باشید. دقت داشته باشید که برای هر سن و مرحله رشد بوقلمون میزان متفاوتی از هریک از مواد مورد نیاز است و باید توسط یک متخصص سنجیده شود. همچنین نوع پرورش بوقلمون‌ها نیز در غذای مورد نیاز آنها تاثیر دارد. به عنوان مثال بوقلمون‌های خانگی با بوقلمون‌هایی که به صورت صنعتی پرورش داده می‌شوند نیازهای متفاوتی دارند. با توجه به نیازهایی که برآورد کرده‌اید و موادی که در ابتدا در غذای تهیه‌شده وجود داشت میتوانید کمبودهای موجود در غذای جوجه بوقلمون‌ ها را خودتان برطرف کنید.

مواردی که می‌توانیم برای جبران این کمبودها خریداری کرده و با غذا ترکیب کنید سبوس، مواد معدنی مثل کلسیم، سویا، دانه ذرت و غیره است که برای برطرف کردن هر یک از مشکلات غذای اصلی باید به نسبت مشخصی با آن ترکیب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *