جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ساخت لانه کبوتر با چوب چگونه انجام می‌شود؟

ساخت لانه کبوتر با چوب

یکی از مهم‌ترین تمهیداتی که باید برای پرورش پرندگانی مانند کبوتر در نظر بگیرید، آماده‌سازی لانه و یا قفس برای این پرندگان زیبا است. لانه در فصول گوناگون، این پرندگان را از آب و هوای نامساعد و باران و برف و آفتاب مستقیم دور نگه می‌دارد و به پرنده برای داشتن محیطی برای آرامش بیشتر در مواقع استراحت کمک می‌کند. به علاوه لانه محکم و مقاوم، این پرنده را از گزند حیوانات دیگر نیز دور نگه می‌دارد. یکی از مهم‌ترین نیازهای برخی از پرورش دهندگان این پرنده، آموزش ساخت لانه کبوتر با چوب است.

در این مقاله قصد داریم تا با روش درست و اصولی ساخت لانه کبوتر با چوب آشنا شویم و ببینیم این کار ممکن است چه ایراداتی در آینده برای شما داشته باشد. در ادامه نیز با قفس‌های مکانیزه آماده که برای نگهداری و پرورش پرندگانی مانند کبوتر ساخته شده و در بازار موجود است نیز آشنا خواهیم شد.

لوازم مورد نیاز برای ساخت لانه کبوتر با چوب

شما برای ساخت یک لانه استاندارد به مقداری تخته چوبی، میخ یا پیچ، چکش و ابزارهای دیگر، چسب چوب، لولا، بتونه و توری فلزی نیاز خواهید داشت. شما می‌توانید با آجر و یا فلز نیز لانه مناسبی برای کبوترها تهیه کنید اما بهترین و ساده‌ترین روش برای ساخت لانه، استفاده از چوب است. پس از تهیه این اقلام باید اندازه‌گیری و نقشه دقیقی از لانه‌ای که قصد دارید بسازید، داشته باشید. برای این منظور، تعداد و همچنین اندازه کبوترها را در نظر گرفته و با توجه به ابعاد لانه، تخته‌های با طول مناسب را برای این لانه‌ها تهیه نمایید.

ساخت لانه کبوتر با چوب
ساخت لانه کبوتر با چوب

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره غذای کبوتر + [ غذای کبوتر در تابستان و زمستان ]

مرحله اول ساخت لانه کبوتر با چوب

در این مرحله شما باید فضای قفس را با توجه به ابعاد آن شکل دهید. در اینجا باید 4 وجه از لانه را با چوب و میخ به هم متصل کرده و یک سمت را برای کار گذاشتن درب، باز بگذارید. در این وجه از لانه شما قرار است از در با لولا استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برخی از دیوارهای اصلی را نیز برای دید داشتن به داخل لانه، با توری کار کنید. بهتر است برای راحتی کار، دیواره‌ها را شمار‌ه‌گذاری کنید.

در این مرحله و قبل از چسب کاری دیواره‌ها، بهتر است آن‌ها را برای دوام بیشتر، رنگ کنید. رنگ کردن قبل از اتصال بخش‌ها به یکدیگر، آسان‌تر خواهد بود.

مرحله دوم ساخت لانه کبوتر با چوب

در این مرحله می‌توانید با استفاده از چسب چوب و یا برای محکم‌کاری بیشتر، از میخ و یا پیچ برای اتصال دیواره‌های لانه به یکدیگر استفاده کنید. سعی کنید با هر ابزاری که در دست دارید، قائم بودن زوایای قفس را به خوبی تنظیم کنید. این کار باعث دوام و استحکام بیشتر در مراحل ساخت لانه کبوتر با چوب می‌شود.

اگر در این مرحله از ساخت، از میخ و یا پیچ استفاده کردید و یا برای پوشاندن سوراخ‌های ایجاد شده، می‌توانید از بتونه استفاده کنید. اگر بتونه ظاهر قفس را از حالت صاف خارج کرد، روی آن را دوباره رنگ آمیزی کنید.

مرحله سوم ساخت لانه کبوتر با چوب

پس از این که تمام مراحل ساخت قفس کبوتر را تا این جا پیش بردید، نوبت به آماده‌سازی درب برای کنترل و ورود و خروج کبوترها است. برای این کار شما باید دری قابل باز و بسته شدن برای لانه، طراحی و آماده کنید. برای این کار باید از لولاهای آماده در بازار ابزار فروشی کمک بگیرید.

ابتدا با استفاده از چوب و توری سیمی در لانه را بسازید. حال باید با استفاده از لولاها، در را به بقیه لانه متصل کنید. اگر می‌خواهید باز هم امنیت قفس را بالاتر ببرید، از قفل‌های کوچک نیز می‌توانید برای تکمیل کار خود استفاده کنید. لانه کبوتر شما آماده است و می‌توانید برای نگهداری پرندگان خود از آن بهره ببرید.

تصویر2

نگهداری و رعایت بهداشت لانه کبوتر

یکی از مهم‌ترین نکات برای بهبود رشد، سلامت و چابکی کبوترها، حفظ سلامت محل زندگی آن‌ها است. وقتی یک لانه را برای کبوتر تهیه و آماده کردید، باید به صورت منظم به فکر تمیزکاری آن نیز باشید. این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا بهداشت را به نحو بهتری برای لانه این پرنده حفظ کنید.

  • کف لانه و یا بستری که پرنده در آن قرار می‌گیرد، هیچ وقت نباید نمدار و یا خیس باشد. این موضوع، باعث رشد میکروب‌ها و یا سایر عوامل بیماری‌زا می‌شود.
  • لانه باید محلی برای رفت و آمد هوا به داخل آن داشته باشد. به کار بردن توری فلزی در درب و دیواره‌ها به این امر کمک می‌کند.
  • بهتر است پس از ساخت لانه کبوتر با چوب، لانه را در محلی آفتابگیر قرار دهید.
  • لانه باید دور از محل زندگی حیوانات موذی به خصوص موش باشد.
  • لانه کبوترها باید به صورت منظم تمیزکاری و ضدعفونی شود.

قفس کبوتر آماده و مکانیزه چیست؟

یکی از وسایل بسیار کاربردی و مفید برای نگهداری از کبوترها، قفس‌های مکانیزه‌ آماده موجود در بازار است. با استفاده از قفس کبوتر، شما دیگر دردسرهای ساخت و یا استفاده از لانه‌های بی‌کیفیت و غیر مستحکم را نخواهید داشت. این قفس‌ها به صورت کاملا بهداشتی و از جنس فولاد گالوانیزه ضدزنگ ساخته می‌شوند و برای نگهداری از کبوترها بسیار ایده‌آل هستند.

ساخت لانه کبوتر با چوب
ساخت لانه کبوتر با چوب

بیشتر بخوانید: آموزش پرورش کبوتر + نکات ضروری در پرورش

مزایای استفاده از قفس‌های آماده کبوتر

  • این قفس‌ها به صورت اختصاصی برای نگهداری از کبوتر طراحی و ساخته شده‌اند و تمامی نیازهای این پرنده را به خوبی برآورده می‌کنند. با خرید قفس کبوتر آماده، شما دردسرهای ساخت لانه کبوتر با چوب را نیز نخواهید داشت.
  • با استفاده از این قفس‌ها که به صورت طبقاتی طراحی و اجرا شده‌اند، می‌توانید تعداد زیادی کبوتر را در مکانی با زیربنای کمتر، نگهداری کنید.
  • با توجه به مکانیزه بودن جمع آوری فضولات در این سیستم، حفظ بهداشت محل زندگی کبوترها ساده‌تر شده و بروز بیماری‌ها در بین این پرندگان، کاهش پیدا می‌کند.
  • این قفس‌ها شامل دانخوری و آبخوری مخصوص برای پرندگان نیز هست و کمک می‌کند تا همه پرندگان به صورت مساوی و عادلانه به دان و آب دسترسی داشته باشند. این امر به رشد بهتر و نیز متعادل‌تر در کل پرندگان کمک می‌کند.
  • درون این قفس‌ها کاملا قابل رویت است و به این وسیله مدیریت و نظارت بر پرندگان آسان‌تر و بهتر انجام می‌شود.

سوالات متداول

لوازم مورد نیاز برای ساخت لانه کبوتر با چوب را نام ببرید؟

تخته چوبی، میخ یا پیچ، چکش و ابزارهای دیگر، چسب چوب، لولا، بتونه و توری فلزی

مزایای استفاده از قفس‌های آماده کبوتر را بنویسید؟

با استفاده از این قفس‌ها که به صورت طبقاتی طراحی و اجرا شده‌اند، می‌توانید تعداد زیادی کبوتر را در مکانی با زیربنای کمتر، نگهداری کنید. با توجه به مکانیزه بودن جمع آوری فضولات در این سیستم، حفظ بهداشت محل زندگی کبوترها ساده‌تر شده و بروز بیماری‌ها در بین این پرندگان، کاهش پیدا می‌کند. و غیره

مرحله سوم ساخت لانه کبوتر با چوب چیست؟

آماده‌سازی درب برای کنترل و ورود و خروج کبوترها

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *