جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آموزش تولید تخم نطفه دار (مرغ، بلدرچین و کبک)

آموزش تولید تخم نطفه دار

تولید تخم نطفه دار جز قدم های مهم و ضروری در پرورش طیور است. توجه داشته باشید بدون تخم نطفه دار هرگز نمی توانید پرورش پرندگان مانند بلدرچین، کبک، قرقاول، مرغ و غیره را انجام دهید. برای این که بتوانید تخم های نطفه دار طیور را به دست آورید نیازمند آموزش جامع برای تولید آن هستید. در این مطلب از سایت طیوران سازه برای شما آموزش تولید تخم نطفه دار را در نظر گرفته ایم. چنانچه در نظر دارید با تخم نطفه دار به درآمد زایی برسید و یا پرورش پرندگان خود را آغاز کنید قبل از هرکاری این مطلب را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهید تا با نحوه تولید آن به طور کامل و نکات مهم آشنا شوید. مطالعه این مطلب به ۶ دقیقه زمان نیاز دارد.

تولید تخم نطفه دار چگونه انجام می شود؟

تخم نطفه دار زمانی به وجود می‌آید که تخم های تولید شده توسط طیور بارور شده باشند. بارور شدن در طیور به دو صورت طبیعی و مصنوعی انجام خواهد شد. برای باردار شدن به صورت طبیعی یک جفت نر و یک جفت ماده با یکدیگر به جفتگیری می پردازند. بعد از جفت گیری اسپرم های نر به وسیله کلواک به مجرای تخم در بدن پرنده ماده انتقال پیدا می کند. چنانچه در ابتدای مجرای تخم که قیف مانند است اسپرماتوزوئید  وجود داشته باشد عمل لقاح و نطفه دار شدن تخم انجام خواهد شد. اگر این عمل به درستی انجام شود تخم نطفه دار به بهترین شکل تولید خواهد شد و آماده جوجه کشی در دستگاه های جوجه کشی و یا به صورت طبیعی می شود.

آموزش تولید تخم نطفه دار
آموزش تولید تخم نطفه دار

حتما بخوانید: انواع بسته بندی خلاقانه برای تخم بلدرچین و تخم مرغ

چه عواملی می تواند بر تولید تخم نطفه دار تاثیرگذار باشد؟

عوامل مختلفی می تواند تولید تخم نطفه دار را تحت تاثیر قرار دهد. سن پرنده، نسبت نر به ماده، جایگاه، تغذیه و عوامل بسیاری دیگر می تواند بر تولید تخم مرغ در تاثیر گذار باشد. در ادامه مطلب هر یک از عوامل فوق را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سن پرنده، آموزش تولید تخم نطفه دار

در هنگام انتخاب پرنده برای جفت گیری حتی‌المقدور از پرنده های جوان و تازه به بلوغ رسیده استفاده نکنید. پرندگان جوان اسپرم کافی برای تولید تخم نطفه دار را در اختیار ندارند. همچنین استفاده کردن از پرندگان پیر نیز می تواند راندمان کاری پایینی را به شما نشان دهد. توصیه می‌کنیم از پرندگان پیر نیز جهت تولید تخم نطفه دار استفاده نکنید. کیفیت تخم های به دست آمده از پرندگان پیر بسیار پایین خواهد بود.

نسبت نر به ماده

دومین عامل که می تواند تولید تخم نطفه دار را تحت تاثیر قرار دهد نسبت پرنده نر به پرنده ماده است. نسبت پرندگان نر به پرندگان ماده معمولاً در تمامی طیور ۵ به ۱ است. برای به دست آوردن نسبت پرندگان به صورت ریز میتوانید از متخصصین در این باره مشورت بگیرید. نسبت پرندگان نر به ماده در بلدرچین ۱ به ۳، کبک ۱ به ۴، قرقاول ۱ به ۶ می باشد.

جایگاه یا محیط پرورش، آموزش تولید تخم نطفه دار

یکی از مهمترین عوامل در تولید تخم نطفه دار محیطی است که شما برای پرورش پرندگان انتخاب میکنید. توصیه ما به شما این است که از قفس برای پرورش پرندگان جهت تولید تخم نطفه دار با کیفیت استفاده کنید. کسانی که قفس را برای تولید تخم نطفه دار انتخاب می کنند به خوبی می دانند رفع تمامی استرس های موجود برای پرندگان را به حداقل میزان خود خواهد رساند. از طرفی با استفاده از قفس به راحتی هرچه تمام تر می توان بهداشتی ترین محیط را برای تولید تخم نطفه دار فراهم نمود. قفس شرایطی را برای شما به وجود می‌آورد که شما بتوانید برای تولید تخم نطفه دار مدیریت راحت تر را برای خود و فضای مناسب تری را برای پرندگان ایجاد نمایید.

قفس مرغ 3 طبقه
قفس مرغ 3 طبقه

تغذیه پرنده

از دیگر نکاتی که در هنگام تولید تخم نطفه دار باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، تغذیه پرنده است. تغذیه مورد نظر برای پرندگان مانند مرغ، بلدرچین و کبک باید به نوعی باشد که تمامی احتیاجات آنها برای رشد و جفتگیری را فراهم سازد. چنانچه در تغذیه پرنده کمبودی احساس شود پرنده های نر به هیچ عنوان نمی توانند پرنده ماده را باور سازند و باروری پرنده های ماده نیز برای تولید تخم نطفه دار به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

برای این که بتوانید بهترین بازخورد را از جفتگیری داشته باشید باید اصول غذایی که دامپزشک برای شما تعیین میکند پیش بروید. توصیه می کنیم با توجه به پرنده ای که از آن تخم نطفه دار دریافت می‌کنید برنامه غذایی ویژه ای را برای آن در نظر بگیرید تا بالاترین بازخورد  نصیب کسب و کار شما شود.

نور، آموزش تولید تخم نطفه دار

نور به طور مستقیم می تواند بر زمان بلوغ جنسی در دوران رشد تاثیر گذار باشد. با کاهش مدت نوردهی در زمان بلوغ جنسی می توانید تخم های نطفه دار بزرگ تر و با کیفیت تری را تولید نماید. نور می تواند به طور مستقیم بر غده های هیپوتالاموس، هیپوفیز و ترشح هورمونها تاثیر بگذارد.

آموزش تولید تخم نطفه دار
آموزش تولید تخم نطفه دار

حتما بخوانید: صادرات تخم و گوشت بلدرچین + [ در اسرع وقت با بهترین صادرکننده ]

دما و رطوبت در زمان پرورش

در زمان پرورش طیور مانند مرغ، بلدرچین و کبک به درجه حرارت و دمای محیط پرورش توجه ویژه داشته باشید. این عامل می تواند به طور مستقیم بر تولید تخم نطفه دار تاثیر گذار باشد. حداقل دمایی که برای پرورش طیور جهت تولید تخم نطفه دار انتخاب میکنید باید 19 درجه باشد. با افزایش و یا کاهش دما پرندگان دچار استرس شده و همین کار میتواند راندمان کاری را کاهش دهد.

بیماری طیور، آموزش تولید تخم نطفه دار

آخرین مورد که می تواند تولید تخم نطفه دار را تحت تاثیر قرار دهد بیماری است. فرقی نمی کند شما چه پرنده ای را برای تولید تخم نطفه دار انتخاب می کنید پرنده مورد نظر نباید بیماری‌هایی مانند کوکسیدیوز، سل و آسپرژیلوس را داشته باشند. زیرا این بیماری موجب غیر بارور شدن تخم ها خواهد شد.

عفونت های های سالمونلایی و بیماری نیوکاسل موجب کیفیت پایین تخم های نطفه دار خواهد شد. به عوامل دیگری چون کرم ها و شپش ها نیز توجه داشته باشید. این عوامل می‌تواند کیفیت تخم های نطفه دار تولید شده را به طور چشمگیری کاهش دهد.

شما برای ما از تولید تخم نطفه دار بنویسید

در این مطلب از سایت طیوران سازه سعی کردیم شما را به طور کامل با آموزش تولید تخم نطفه دار آشنا کنیم. چنانچه شما تجربیات متفاوتی در این زمینه دارید می توانید از طریق قسمت نظرات تجربیات خود را در اختیار ما و سایر مخاطبین قرار دهید. همچنین از طریق قسمت نظرات میتوانید سوالات خود درباره تخم های نطفه دار را با پشتیبانان ما در میان بگذارید تا آنها به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه عواملی می تواند بر تولید تخم نطفه دار تاثیرگذار باشد؟

سن پرنده، نسبت نر به ماده، جایگاه، تغذیه

تولید تخم نطفه دار به چند صورت انجام می گیرد؟

به دو صورت طبیعی و مصنوعی

چه بیماری هایی باعث از بین رفتن باروری در تخم نطفه دار می شوند؟

کوکسیدیوز، سل و آسپرژیلوس

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *