جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع سالن مرغداری + [ بررسی تمام سالن ها ]

انواع سالن مرغداری

در بحث پرورش مرغ یکی از نکاتی که توجه به آن اهمیت زیادی دارد بحث نگهداری آن است. به همین جهت بایستی توجه ویژه‌ای به بررسی انواع سالن مرغداری کرد تا بهترین انتخاب برای محل پرورش مرغ با توجه به اهداف مورد نظر انتخاب شود. به‌علاوه به‌روز بودن در زمینه محل نگهداری مرغ‌ها نیز می‌تواند بهره‌وری ما را تا حد زیادی افزایش دهد. اگر قصد راه‌اندازی مرغداری دارید و می‌خواهید محل مناسبی برای پرورششان انتخاب کنید، با ادامه متن همراه باشید.

چرا باید سالن مرغداری ساخت؟

اگر سالن مرغداری مناسبی را با توجه به نکاتی چون ساختار و ابعاد مناسب بسازیم، عملکردهای زیر را خواهد داشت:
حفاظت از مرغ‌ها در شرایط آب‌وهوایی نامناسب
کارآمدی اقتصادی
تغذیه کنترل‌شده مرغ‌ها
کنترل راحت‌تر بیماری‌ها

سالن‌های مرغداری

شاید بتوان گفت که در زمان انتخاب نوع سالن مرغداری مهم‌ترین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد هزینه و نحوه ساخت سالن است. در مرتبه بعدی توجه به بهداشتی بودن محیط تا حدی است که مرغ در آن آسیب نبیند. اگر قرار باشد که سالن‌های مرغداری را بر حسب روش پرورش مرغ در آن‌ها تقسیم‌بندی کنیم، به 2 نوع سالن صنعتی و سالن بستر خواهیم رسید. در دسته‌بندی دیگری نیز که بر حسب ظاهر انجام می‌شود، دو دسته مرغداری شامل بسته و روباز می‌شود. می‌توان دسته‌بندی را برحسب نحوه ساخت سالن نیز انجام داد.

انواع سالن مرغداری
انواع سالن مرغداری

حتما بخوانید: آشنایی با شرایط اخذ مجوز مرغداری تخمگذار

روش پرورش مرغ در دسته‌بندی انواع سالن مرغداری

همان طور که پیش‌تر بیان شد اگر قرار باشد که انواع سالن‌های مرغداری بر حسب روش پرورش مرغ بیان شود دو دسته سالن صنعتی و سالن بستر را خواهیم داشت.

سالن صنعتی

به‌عنوان یک نوع سالن پیشرفته می‌توان آن را حتی بهترین در بین انواع سالن مرغداری به شمار آورد. در این روش از قفس‌ های صنعتی استفاده می‌شود و می‌توان گفت کارکرد این نوع قفس‌ها استفاده بهینه از فضا به منظور حداکثر کردن تعداد مرغ‌های پرورشی است. سالن‌های صنعتی غالبا بسته هستند.

سالن بستر

در سالن صنعتی کف سالن مرغداری با پوشال نرم پوشانده می‌شود و بر خلاف سالن صنعتی که سیستم آب‌خوری خودکار است و دان‌دهی خارج از قفس انجام می‌گیرد، سیستم‌های آب‌خوری و دان‌دهی در این سالن‌ها در کف سالن قرار دارند. نیروی کار در این نوع سالن گران است و امکان آلودگی بستر و بیماری و تلفات مرغ‌ها وجود دارد.

کف سالن مرغداری

اهمیت توجه به کف سالن مرغداری تا به آن حد بالاست که اگر به آن توجهی نشود هم گرد و غبار زیادی تولید می‌شود و هم مرغ‌ها آسایش نخواهند داشت.

بستر و کف سالن مرغداری باید بتوانند رطوبت را جذب کنند و با عاری بودن از هرگونه آلودگی باید بتواند مانع از تولید گاز آمونیاک شود. رطوبت مناسب کف سالن باید 20 تا 25 درصد باشد و ضخامت مواد مورد استفاده در بستر و در تابستان باید 3 تا 5 سانتی‌متر باشد. این ضخامت در زمستان باید 5 تا 8 سانتی‌متر باشد.
هم‌چنین کف سالن نه باید لیز و نه سفت باشد. لیزی کف سالن باعث مشکلات حرکتی و سفتی آن باعث قرار گرفتن پای مرغ در در شرایط احساس خستگی و آسیب می‌شود. در رابطه با اهمیت کف سالن در رابطه با پرورش جوجه‌ها این نکته حائز اهمیت است که جوجه‌ها نباید با کف سالن تماس پیدا کنند.
از جنس‌هایی که برای کف سالن‌های مرغداری مورد استفاده هستند می‌توان به پوشال، خاک اره، رول کاغذی و سبوس برنج را نام برد.
روباز یا روبسته بودن سالن مرغداری در دسته‌بندی سالن مرغداری
این معیار برای دسته‌بندی انواع سالن مرغداری ظاهری است و به دو دسته سالن بسته و سالن روباز تقسیم می‌شود.

سالن مرغداری بسته

اگر قرار باشد که در همه فصول سال به مرغداری بپردازیم از این سالن‌های مسقف و سرپوشیده می‌توان استفاده کرد. این سالن‌ها رایج‌ترین نوع سالن در ایران هستند و با توجه به بسته بودن فضایش نیاز به سیستم تهویه دارد. این که هر سالنی برای مدت محدودی باید استفاده شود نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
در احداث سالن مرغداری بسته باید به نکاتی توجه نمود؛ از جمله این که در زمستان‌ها سرد باشد و در تابستان‌ها گرم. رطوبت آن نیز باید تحت کنترل باشد. به طور کلی نکات زیر در ساخت یک سالن مرغداری بسته قابل توجه است:
– موقتی بودن سالن
– اندازه کلی سالن
– ساختمان از نظر پرورش
– شکل از نظر پرورش
– مصالح ساختمانی

انواع سالن مرغداری
انواع سالن مرغداری

حتما بخوانید: ضد عفونی کردن محیط مرغداری چگونه باید انجام شود؟

سالن مرغداری روباز

از آن جا که سالن‌های روباز در معرض مستقیم هوای محیط اطراف است برای مناطق خوش آب‌وهوا و در فصول گرم کاربرد دارد. این سالن‌ها با فنس‌کشی روی قطعه‌ای از زمین ساخته می‌شوند.

دسته‌بندی انواع سالن مرغداری بر اساس نحوه ساخت سالن

این که سالن به چه شکل ساخته شده است تا مورد بهره‌وری به منظور پرورش مرغ قرار گیرد خود باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. در این رابطه می‌توان گفت که سالن‌ها هم می‌توانند به شکل ردیفی، هم چندطبقه و هم با کمک لانه‌های کوچک و انفرادی ساخته شوند.

سالن مرغداری با لانه‌های ردیفی

در این سالن‌های بزرگ و طویل چندین مرغدان شبیه به یک‌دیگر قرار می‌گیرد. این مرغدان‌ها یا در یک ردیف یا در دو ردیف و بیشتر در چند طرف مرغداری قرار می‌گیرند.

سالن مرغداری چندطبقه

مرغدان‌ها در این نوع سالن از بین انواع سالن مرغداری در چند طبقه قرار دارند و مرغ‌ها در آن پرورش می‌یابند. این نوع سالن‌ها برای کاربردهایی است که زمین کم است (مثلا در مواردی که زمین گران است و نمی‌توان زمین بزرگی تهیه کرد). در واقع طبقاتی بودن این سالن جبران کم‌بودن تعداد مرغ‌های پرورشی در هر ردیف را می‌کند. سالن مرغداری چندطبقه در کشورهای سردسیر نیز استفاده می‌شود.

سالن‌های مرغداری با لانه‌های کوچک

در این ساختمان هر مرغدان تنها برای پرورش تعداد کمی مرغ به کار می‌آید. شاید بتوان مزیت این نوع سالن را در این دانست که سرعت تشخیص بیماری‌های مرغ‌ها بالا می‌رود و در نتیجه تلفات کاهش پیدا می‌کند.

حرف آخر در رابطه با انواع سالن مرغداری

با توجه به نیازی که انسان‌ها برای تامین پروتئینشان به مرغ و تخم مرغ دارند می‌توان گفت که صنعت مرغداری شغلی مهم است و باید روز به روز خودش را به‌روز کند. در رابطه با انتخاب سالن مرغداری این نکته هم‌چنان صادق است و انتخاب نوعش را باید با در نظر گرفتن نکاتی مثل مقدار زمینی که در اختیار داریم، آب‌وهوا و … انجام دهیم. شما برای مرغداری خود چه نوع سالن مرغداری را انتخاب می‌کنید؟

سوالات متداول

چرا باید سالن مرغداری ساخت؟

حفاظت از مرغ‌ها در شرایط آب‌وهوایی نامناسب کارآمدی اقتصادی تغذیه کنترل‌شده مرغ‌ها کنترل راحت‌تر بیماری‌ها

سالن صنعتی چه خصوصیاتی دارد؟

به‌عنوان یک نوع سالن پیشرفته می‌توان آن را حتی بهترین در بین انواع سالن مرغداری به شمار آورد. در این روش از قفس‌های صنعتی استفاده می‌شود و می‌توان گفت کارکرد این نوع قفس‌ها استفاده بهینه از فضا به منظور حداکثر کردن تعداد مرغ‌های پرورشی است. سالن‌های صنعتی غالبا بسته هستند.

سالن مرغداری چندطبقه چه خصوصیاتی دارد؟

مرغدان‌ها در این نوع سالن از بین انواع سالن مرغداری در چند طبقه قرار دارند و مرغ‌ها در آن پرورش می‌یابند. این نوع سالن‌ها برای کاربردهایی است که زمین کم است (مثلا در مواردی که زمین گران است و نمی‌توان زمین بزرگی تهیه کرد). در واقع طبقاتی بودن این سالن جبران کم‌بودن تعداد مرغ‌های پرورشی در هر ردیف را می‌کند. سالن مرغداری چندطبقه در کشورهای سردسیر نیز استفاده می‌شود

5 پاسخ

  1. قیمت نهاده جو وذرت رو بیارین پایین .که واقعا دامدار چه مرغدار وچه گاودار همه از گرانی نهاده با سختی ومشکلات وخصارت زیاد و بدهکار شدن .وجمع کردن وحذف شدن هستن .ومسله دامدار گرانی نهاده هست که باعث شده دلال و قصاب سو استفاده کنن .سودهای کلان به جیب بزنن .اینقدر که دامدار نتونه شغل جدواباد خود رو ادامه بده وبا کلی بدهکاری و وام مواجه بشه .واقعا شرایط دامدار خیلی سخت شده .

    1. انچه در مطالب بالا خوانده شد تقریبا خوب و مفید بود.
      اینکه در سالن مرغ گوشتی صنعتی پوشال پهن بشه مشکلاتی داره از جمله اگر زیاد خرد شده باشه جوجه ها نوک میزنند و توی گلویشون گیر میکنه و خفه میکنه جوجه را و دیگر اینکه در اخر دوره کود را درست نمیخرند و در یک سالن ۱۰۰۰ متری تقریبا ۳ یا ۴ تن ان را کم میکنند. بهترین پوشش کف رول کاغذ کارتن هست که گرانه ولی خیلی خوب و نرم و اب را به خودش جذب میکنه ولی با تمام این تفاصیل وقتی به سن ۳۰ روزگی میرسند دیگه کف با کود مرغ پر شده و خشکی و گرد و خاک فقط با مه پاش مرطوب میشه والا گرد و خاک مهمان شماست. کلا اگر وارد مرغداری شدی و بوی زیاد امونیاک میامد ، هوادهی درست نیست والا زیاد نباید بوی کود مرغ بیاد. در ضمن مرغ باید تا ۴۰ روزگی بیشتر نمونه چون با توجه به نهاده های گران حداقل برای ۳۰ درصد اضافه نهاده به این شکل پسانداز میشه و در همه جای دنیا مرغ را بیشتر از ۳۸ روز نگهداری نمیکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *